annnnnonym Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg har kommet dit at jeg MÅ gjøre noe med disse problemene. Jeg har lenge bitt tenna sammen og prøvd å være en god kjæreste som fungerer normalt i forholdet, men det er så krevende at jeg blir utslitt og deprimert. Jeg tror mye av grunnen til at jeg har det slik, er at jeg har opplevd mye utroskap og løgn i et tidligere forhold. Trenger altså å finne ut hvilken behandlingsform som kan hjelpe. Metakognitiv terapi? Emosjonsfokusert terapi? Noe annet? Skal prøve å forklare kort hva jeg sliter med: Problemene utspiller seg på følgende måte: - jeg bruker MYE tid og krefter på å bekymre meg for (og se for meg scenarier) at samboer er utro en gang i fremtiden. Jeg føler rett og slett at det er så høy sannsynlighet for at det må skje en eller annen gang, at det ødelegger livskvaliteten min nå. -Dette gjør at jeg har problemer med å forplikte meg helt (få barn, kjøpe bolig sammen osv), og gjør at jeg noen ganger blir i dårlig humør (fordi jeg nesten er sint på han allerede, for noe han ikke har gjort...). -Jeg syns det er vanskelig å se for meg noe lykkelig liv sammen med noen som helst mann, siden jeg tenker at risikoen for utroskap og/eller å bli forlatt er så høy. -Dette gjør også at jeg blir veldig klengete på samboer og prioritere hele tiden å være sammen med han fremfor venner. Jeg unngår ofte å f.eks dra på jentetur, fordi jeg da er redd for at han skal benytte anledningen til å dra på byen, eller at han kommer til å bli inspirert til å dra på guttetur (og da føler jeg at risikoen for utroskap øker). Så dette gjør også at jeg føler meg fanget av mitt eget kontrollbehov ovenfor typen.. Og nå har jeg blitt skikkelig deprimert pga dette. Hater at jeg ikke klarer å ha et sunt forhold. Hater at all energien min dreier seg rundt forholdet, og at jeg ikke klarer å finne glede og/eller prioritere andre ting i livet. Jeg nedprioriterer venner, finner ikke glede i å gjøre ting uten samboer, og sliter med å holde meg motivert i jobben og bry meg om karrieren min. Jeg vil bare være normal og ha et normalt fungerende forhold, og være fri (fra meg selv) til å finne på alt mulig med venner (dra på turer og ut på byen osv) og glede meg over det. Jeg vil tørre å få barn og kjøpe bolig sammen med samboer, og tørre å gå all in for oss, uten å være redd for at han skal svikte meg. Tilleggsinfo. han er en fantastisk kjæreste og har aldri gitt meg en grunn til å ikke stole på han. Han er typisk hel ved og det har null med han å gjøre at jeg er sånn. Jeg blir sånn i alle forhold, og jeg tror det er fordi jeg ble svikta og ført bak lyset gang på gang i det første forholdet jeg var i. Så, hvilken terapiform bør jeg gå for? Er det noen som har erfaring med å komme over noe lignende? Jeg er desperat etter å få riktig hjelp, men det finnes en jungel av terapiformer..
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Tenker at kognitiv terapi vil kunne fungere helt fint. Anonymkode: af562...771
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #3 Skrevet 15. oktober 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker at kognitiv terapi vil kunne fungere helt fint. Anonymkode: af562...771 Tenker motsatt. Emosjonsfokusert terapi. Psykodynamisk terapi. Fokus på tilknytningsissues. Anonymkode: 90f01...278 1
annnnnonym Skrevet 15. oktober 2023 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenker at kognitiv terapi vil kunne fungere helt fint. Anonymkode: af562...771 Takk for tips
annnnnonym Skrevet 15. oktober 2023 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenker motsatt. Emosjonsfokusert terapi. Psykodynamisk terapi. Fokus på tilknytningsissues. Anonymkode: 90f01...278 Oi, så ikke ditt svar også. Jeg tror i hvert fall at jeg trenger noe som stikker dypt og får løsnet opp i det som er underliggende. Jeg klarer å tenke logisk og tvinge meg selv til å opptre normalt. Klarer også å tenke at det ikke er verdens undergang hvis han en gang i fremtiden skulle være utro (jeg hadde nok overlevd det også). MEN selv om jeg klarer å tenke alle disse tingene kan jeg fortsatt bli megastressa og ikke klare å føle meg trygg og avslappet i forholdet. Og hvis jeg ikke er jævlig oppmerksom på hvordan jeg prioriterer så ender jeg alltid opp med å drite i venner, familie og karriere, og å gjøre alt for å dyrke forholdet med samboer (og bare leve i en boble med han).
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 Mens jeg tenker at dette kan du la en behandler avgjøre. Anonymkode: 390ea...821
annnnnonym Skrevet 15. oktober 2023 Forfatter #7 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mens jeg tenker at dette kan du la en behandler avgjøre. Anonymkode: 390ea...821 Men er ikke de ofte opplært i en spesifikk metode, og vil sannsynligvis foreslå den?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker motsatt. Emosjonsfokusert terapi. Psykodynamisk terapi. Fokus på tilknytningsissues. Anonymkode: 90f01...278 Tenker og psykodynamisk Anonymkode: a845d...8f3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #9 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mens jeg tenker at dette kan du la en behandler avgjøre. Anonymkode: 390ea...821 En behandler har ofte metoder eller tilnærminger de foretrekker, hvis du ønsker å jobbe i dybden er det lite konstruktivt å velge en behandler som jobber mer teknikkbasert. Anonymkode: a845d...8f3
annnnnonym Skrevet 15. oktober 2023 Forfatter #10 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En behandler har ofte metoder eller tilnærminger de foretrekker, hvis du ønsker å jobbe i dybden er det lite konstruktivt å velge en behandler som jobber mer teknikkbasert. Anonymkode: a845d...8f3 Hva mener du med det "teknikk basert"? Er det typisk kognitiv terapi? Og hva slags terapiformer jobber i dybden?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 annnnnonym skrev (Akkurat nå): Hva mener du med det "teknikk basert"? Er det typisk kognitiv terapi? Og hva slags terapiformer jobber i dybden? Jeg har allerede anbefalt psykodynamisk behandling. Det finnes mye god faglitteratur på nettet og på biblioteket om du vil lese deg opp mer. Lykke til. Anonymkode: a845d...8f3 1
annnnnonym Skrevet 16. oktober 2023 Forfatter #12 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har allerede anbefalt psykodynamisk behandling. Det finnes mye god faglitteratur på nettet og på biblioteket om du vil lese deg opp mer. Lykke til. Anonymkode: a845d...8f3 Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå