Gå til innhold

Kan vi reise hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har havnet i en situasjon som jeg ikke vet om jeg kommer ut av. Skal forsøke å fatte meg i korthet.

For 4 år siden møtte jeg min nåværende samboer, pappaen til mitt tredje barn. Han er fra et annet EU land, jeg ønsker å være så anonym som mulig så jeg vil forsøke å ikke utlevere mer enn jeg må. 

Barnet vårt er født i Norge, og vi bodde der i 9 mnd før vi flyttet til hans hjemland hvor vi nå bor. Barnet vårt har norsk pass, men er av hva jeg har forstått også halvt **** da dette kommer utomatisk i dette landet. 

Vi står ovenfor et brudd, og jeg har alt mitt hjemme. Også to andre barn, som har bodd periodevis i utlandet gjennom ett og et halvt år vi har vært borte. 

Jeg fikk i dag beskjed om at han ikke ønsker jeg skal flytte tilbake, som selvfølgelig er forståelig. Problemet her er at jeg har levd i et psykisk utfordrende forhold det siste året, og klarer ikke å stå i det lenger. Jeg er helt panisk av tanken på at vi nå ikke kan dra.

Er det noen som vet om han har retten på sin side hvor vi nå bor? Selvom Barnet er norsk statsborger og har søsken hjemme i Norge? 

Dette er krise. 

Anonymkode: f2ceb...d4f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellige regler i forskjellige land. 

Anonymkode: 966f4...620

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har barnets norske pass i din besettelse, er det vel bare å reise? 

Anonymkode: b54f7...f0a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan reise når og hvor du vil. Her regner med at det er snakk omhvor barnet skal bo når foreldrene er uenig.

Har du foreldretten alene, så kan du ta med deg barnet hjem til Norge uten fars samtykke. Har dere delt foreldreansvar så må far samtykke. GJør han ikke det så må dere gjennom offentlig mekling. Fører ikke det noe sted så må du gå til sak og da er det domstolen som bestemmer om du får ta med deg barnet hjem til Norge.

Anonymkode: da9e0...810

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du har barnets norske pass i din besettelse, er det vel bare å reise? 

Anonymkode: b54f7...f0a

Også kalt kidnapping. Man kan ikke ta med et barn til et annet land uten den andre foreldrene godkjenning. 

Anonymkode: 3c693...c1e

• Liker 8
Skrevet

Kontakt ambassaden 

Anonymkode: 877ea...b1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer helt an på regler og rettigheter i det landet dere bor i. Når barnet også har statsborgerskap i landet dere bor i og far motsetter seg flytting så tror jeg du er i ei knipe her 

Anonymkode: 04cf4...61b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg beklager at jeg ikke har noe mer konstruktivt å komme med, for jeg skjønner jo at det er fortvilende, men jeg klarer ikke la være allikevel - HVORFOR i all verden sjekker man ikke sånt FØR man velger å få barn med noen fra et annet land, hvilke regler som gjelder for dette landet osv? Det er noe av det første jeg ville gjort dersom det var aktuelt.....

Anonymkode: 3c482...f8e

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Det spørs om dette andre EU landet har skrevet under på Haag-konvensjonen. Hvis landet har skrevet under, og du tar med barnet til Norge mot fars ønske, så risikerer du ikke bare å bli anmeldt for bortføring av eget barn til et annet land, men du riskerer også at barnet blir utlevert til det andre landet, og far mot din vilje. Hvis det er snakk om mishandling osv, så bør du anmelde dette. Barn har like mye rett til begge foresatte, og det er en reell risiko man tar når man får barn med noen fra et annet land. Barnet er statsborger også i landet du bor nå, og er fult ut beskyttet som statsborger der, og norske myndigheter har liten eller ingen mulighet til å hjelpe så lenge det er snakk om dobbelt statsborgerskap. Dette gjelder også motsatt vei, at det andre landet har liten mulighet til å gjøre stort, så lenge man er i landet man er statsborger. 

Anonymkode: b9d37...6c6

• Liker 1
Skrevet

Nei, du kan ikke det. Du må kontakte advokat og få bistand. Nekter far, har du en svært dårlig sak og risikerer å måtte bli i landet til barnet er voksen eller gi omsorgen over til far. Det samme gjelder her til lands. Den er ofte den som bor i landet som får omsorgen for barnet, fremfor den som flytter ut. 

Anonymkode: 44858...b9c

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har havnet i en situasjon som jeg ikke vet om jeg kommer ut av. Skal forsøke å fatte meg i korthet.

For 4 år siden møtte jeg min nåværende samboer, pappaen til mitt tredje barn. Han er fra et annet EU land, jeg ønsker å være så anonym som mulig så jeg vil forsøke å ikke utlevere mer enn jeg må. 

Barnet vårt er født i Norge, og vi bodde der i 9 mnd før vi flyttet til hans hjemland hvor vi nå bor. Barnet vårt har norsk pass, men er av hva jeg har forstått også halvt **** da dette kommer utomatisk i dette landet. 

Vi står ovenfor et brudd, og jeg har alt mitt hjemme. Også to andre barn, som har bodd periodevis i utlandet gjennom ett og et halvt år vi har vært borte. 

Jeg fikk i dag beskjed om at han ikke ønsker jeg skal flytte tilbake, som selvfølgelig er forståelig. Problemet her er at jeg har levd i et psykisk utfordrende forhold det siste året, og klarer ikke å stå i det lenger. Jeg er helt panisk av tanken på at vi nå ikke kan dra.

Er det noen som vet om han har retten på sin side hvor vi nå bor? Selvom Barnet er norsk statsborger og har søsken hjemme i Norge? 

Dette er krise. 

Anonymkode: f2ceb...d4f

Akkurat dette er jo litt greit å finne ut av da. Du må jo vite om barnet ditt har 2 statsborgerskap eller om det bare er norskt. Hva mener du med at det "kommer automatisk"? Får alle med 1 forelder fra landet automatisk statborgerskap mener du? For ingen land gir automatisk statsborgerskap kun fordi man flytter dit. Ville startet med å finne ut av dette jeg. Tar du feil så får kanskje ikke du og barnet lov å bo i landet en gang men må flytte ut. Har du noen form for oppholdstillatelse? 

Anonymkode: 633ec...c1c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilket land er du i da TS?
Jeg tenker at ambassaden er et godt sted å starte.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg beklager at jeg ikke har noe mer konstruktivt å komme med, for jeg skjønner jo at det er fortvilende, men jeg klarer ikke la være allikevel - HVORFOR i all verden sjekker man ikke sånt FØR man velger å få barn med noen fra et annet land, hvilke regler som gjelder for dette landet osv? Det er noe av det første jeg ville gjort dersom det var aktuelt.....

Anonymkode: 3c482...f8e

Eller bare ikke flytte bort fra Norge… Har barn med utenlandsk mann, vi var tydelig på det før vi fikk barn at det var uaktuelt å flytte ut fra Norge. Hvis det skulle bli slutt og han tar med barnet over grensen er det kidnapping… (ikke at han kommer til å gjøre det, men noen er jo idioter nok). Her har TS driti seg ut, og må ta støyten for det. Hun kan ikke bare ta med seg barnet hvor hun vil… 

Anonymkode: eec92...bf1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat dette er jo litt greit å finne ut av da. Du må jo vite om barnet ditt har 2 statsborgerskap eller om det bare er norskt. Hva mener du med at det "kommer automatisk"? Får alle med 1 forelder fra landet automatisk statborgerskap mener du? For ingen land gir automatisk statsborgerskap kun fordi man flytter dit. Ville startet med å finne ut av dette jeg. Tar du feil så får kanskje ikke du og barnet lov å bo i landet en gang men må flytte ut. Har du noen form for oppholdstillatelse? 

Er det snakk om et annet land i Eu, så er det ikke så "hokkus pokus" fordi alle land i EU/EØS følger reglene om Jus Sanguinis, som er retten til blod. Noen land har en middelvei hvor de også praktiserer Jus Soli (fødested). Men i så si alle tilfeller, så er det snakk om dobbelt statsborgerskap her. De få landene i Europa som ikke godtar dobbelt statsborgerskap, gjør det likevel frem til et barn er typ 20 år, hvor de da må velge. 

Anonymkode: b9d37...6c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis barnet er født i Norge, og dere ikke har gjort noe for å ordne statsborgerskap der da dere flyttet, så tviler jeg på at hen er statsborger der…

Anonymkode: 85203...206

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis barnet er født i Norge, og dere ikke har gjort noe for å ordne statsborgerskap der da dere flyttet, så tviler jeg på at hen er statsborger der…

Har barn med en fra et annet land, og barnet er bare turist der når vi er der. Så ingen rettigheter mao.

Skrevet

Statsborgerskap har liten betydning.

Det avgjørende er lovverket i landet dere bor. Du bør kontakte lokal advokat der.

Anonymkode: b3bdd...d4c

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Googlet det som poster over skrev (Jus Sanguinis) som tydligvis betyr at en del land gir automatisk statsborgerkskap til barna hvis en eller begge foreldrene har statsborgerskap. Norge er visst et slikt land. Det er da ikke relevant hvor barnet er født. Men vet ikke hvilket land TS sin samboer er fra da. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen har automatisk statsborgerskap. Dvs at i dette tilfelle er barnet er født i Norge med norsk mor, og utenlandsk far som gir barnet automatisk statsborgerskap i det landet han er fra. Barnet har rett på pass og fødselsnummer i begge land , alle de samme rettigheter som far har i sitt land, og mor i sitt land (Norge).

Oppholdstillatelse er ikke noe man må søke om hvis man er statsborger i EU/ EØS og flytter til et land som ligger innenfor EU/EØS. Man må bare registrere seg og få fødselsnummer. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke «gjøre noe» når barnet er født med dobbelt statsborgerskap. Må ha fødselsattest for å få ordnet pass, men det må man i Norge å😅 Den er det bare å gå inn på Skatteetaten å fikse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...