Gå til innhold

Jente på besøk hele tiden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg bare lurer på hva som er normalt og hva dere mener er innafor. Vi har en jente i 2. klasse og det er mange barn i nabolaget. Barna besøker hverandre ofte, de leker ute i hagen eller finner på ting i nabolaget. Jeg synnes det er i grunn kjekt at de besøker hverandre. De fleste barna besøker hverandre sånn ca en gang i uken. Kanskje litt mer i sommermånedene enn nå i høst og vinter. 

Vi har så å si alltid tatt barna imot hos oss. De leker fint og vi ordner mer en gjerne med middag, og noen ganger godteri eller is. Og det er jo kjekt at de finner på ting sammen utenom skoletid også. 

Men så er det den ene jenta.. hun er KONSTANT hos oss. Altså hver dag.. jenta vår får lov til å være alene hjemme 1 time etter SFO, og nesten hver dag vi kommer hjem fra jobb, så er ho jenta der også. Så er hun der til 6 halv 7.. spiser middag hos oss veldig ofte. I helgene er hun på døra og plinger på allerede kl 10. Så er hun her noen timer.. stikker hjem, men kommer gjerne på besøk igjen i ettermidag. Altså, jeg føler nærmest at vi har adoptert hun. Og det begynner litt å bli slitsomt. Fint med besøk, men dette blir så mye at jeg føler vi kommer ut av vår normale hverdag og familierytme. 

2 eller 3 dager i uka med besøk synnes jeg er greit, men dette begynner å bli litt overkill. 

Hva mener dere? I det siste har jeg begynt å sende hun tilbake noen ganger, men synnes mer at det er mangelfull forståelse fra hennes foreldre sin side. De må da skjønne at dette blir for mye, men de virker ikke å være påvirket av dette og setter heller ingen grenser for jenta mht dette med å besøke oss hele tiden. 

Anonymkode: dfdbf...0b9

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var liten hadde jeg to veninner som var sånn. De var på besøk til meg hver dag. I dag er de faddere til mine barn og var forlovere da jeg giftet meg🥰 hvis jentene har sånn glede av hverandre er jo det bare bra! Kan skjønne det med middag, det blir jo dyrt i lengden, men kan dere ikke lage ostesmørbrød etter skolen og spise middag litt senere (f. eks sende henne hjem klokken 6 og gjør lekser/spise middag etterpå)? 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
Tjoheiii skrev (6 minutter siden):

Da jeg var liten hadde jeg to veninner som var sånn. De var på besøk til meg hver dag. I dag er de faddere til mine barn og var forlovere da jeg giftet meg🥰 hvis jentene har sånn glede av hverandre er jo det bare bra! Kan skjønne det med middag, det blir jo dyrt i lengden, men kan dere ikke lage ostesmørbrød etter skolen og spise middag litt senere (f. eks sende henne hjem klokken 6 og gjør lekser/spise middag etterpå)? 

Hei. Det har ingenting med kostnad å gjøre. Altså de må gjerne spise her så mye de vil. Det handler ikke om det. 😃. Det handler rett og slett om at det blir for slitsomt med besøk HEILE tiden. 

• Liker 3
Skrevet

Har du tenkt på at hun kanskje har det bedre når hun er hjemme hos dere enn hjemme hos seg selv ? 
Har du snakket med foreldrene hennes noen gang ? Ta en tlf og fisk litt om det er greit at hun er hos dere , og bla bla .. Da får du et inntrykk av hvordan det er hjemme hos dem. 
Det kan være tvert om også.
At jenta ikke vil høre på sine foreldre 

Anonymkode: 19b09...fe3

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Det har ingenting med kostnad å gjøre. Altså de må gjerne spise her så mye de vil. Det handler ikke om det. 😃. Det handler rett og slett om at det blir for slitsomt med besøk HEILE tiden. 

Men jentene går i 2. klasse er de vel relativt selvgående? Er det sånn at de mer eller mindre sitter oppå dere og leker? Eller trekker de seg tilbake til rommet eller ekstra stue etc.? Skjønner at det er slitsomt om de løper rundt i stua deres hele tiden, men kan dere ikke oppfordre til å være mer ute, f. eks? :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du tenkt på at hun kanskje har det bedre når hun er hjemme hos dere enn hjemme hos seg selv ? 
Har du snakket med foreldrene hennes noen gang ? Ta en tlf og fisk litt om det er greit at hun er hos dere , og bla bla .. Da får du et inntrykk av hvordan det er hjemme hos dem. 
Det kan være tvert om også.
At jenta ikke vil høre på sine foreldre 

Det kan være mange årsaker... jeg veit ikke. Men det at jenta ikke hører etter foreldrene skal da ikke være grunn til at hun er hos oss heile tiden. Ikke alltid barna mine hører etter, eller liker at jeg setter grenser, men jeg setter grenser likevel. Det er en grense for hva og hvor mye ett barn på 7-8 år  kal kunne bestemme selv.. 

Skrevet

Da jeg fikk min første kjæreste som 15åring pleide jeg å gå hjem fra skolen (det tok 45 min) og så sykle 1 mil til kjæresten. Hver skoledag. I helgene hadde jeg alarmen på klokken 06.00 for å sykle på besøk og sove der på morgenen. 

Jeg husker første gang jeg var på besøk hos ham. Da jeg gikk inn døra så var det som om jeg trakk pusten for aller første gang. Det var ingen hjemme, men stemningen var allikevel helt annerledes fra mitt eget hjem og alle hjem jeg hadde vært før. Jeg visste ikke det da, men det var min første opplevelse av trygghet, ordentlig trygghet. Vi var kun sammen i 1år, men for et verdifullt år. Jeg lærte hva en familie kan og skal være og det er grunnen til at jeg etterhvert klarte å gå fra en alkoholisert kjæreste i 20årene, det er jeg helt overbevist om. Jeg fant mannen i mitt liv litt senere og han er også fra et godt hjem.

Du bestemmer selv hvor grensene dine går og hva du orker. Noen få avvisninger eller at dere setter rammer for besøket (x antall timer/ganger i uka) kommer ikke til å ødelegge relasjonen. Men vær obs på at dere kan være livbøyen og fyrtårnet i noens liv. Og det finnes ikke et bedre tidspunkt for å investere i noens liv som barndommen ❤️

Anonymkode: 957fd...029

• Liker 1
  • Hjerte 9
Skrevet

Vi har et søskenpar som har ‘bodd’ hos oss siden de var 3 år. Nå er de 11 og 8, og de ‘bor’ her fremdeles. Jakker og sekker er her når jeg kommer hjem, ikke hos dem på andre siden av gata. De er her fra morgen til kveld i helgene, de vil aldri være hos seg.

Anonymkode: d2666...2d4

• Hjerte 3
Skrevet

mange mange barn har det ikke bra hjemme, vet jo ikke noe om årsaken her, men ta de til deg vær så snill. Ikke jag henne hjem. 

om du ikke har god dialog emd foreldrene, ikke får til å snakke med de, kan du jo nevne det for feks helsesykepleier eller lærer på skolen at du lurer og er usikker på hvordan gå frem.

Her er det unger hver dag, noen oftere enn andre, de er veldig velkommen uansett. ❤️

Anonymkode: 10750...37a

• Liker 3
Skrevet

Jeg var den jenta når jeg var liten. Var hos venninna mi hele tiden. Hun hadde 5 eldre søsken og jeg elsket å være der. Jeg hadde det ikke greit hjemme, så det å få være der ble det som reddet meg.

• Hjerte 11
Skrevet

Mine barn har flere sånne venner. De trives rett og slett bedre hos oss 😊 Hvorfor vi veit det? Vi snakker med vennene og har en dialog med foreldrene. Kanskje noe du kan gjøre også? 

Du kan også si at i dag har vi planer så det passer ikke med besøk. Såre enkelt. Eller send barnet hjem til vennen sin. 

Anonymkode: 3c2ee...da0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde en slik venninne da jeg var barn. Jeg skjønte ikke da at det var fordi moren (alenemor) var ufør og drakk mye, og ofte ikke orket å stå opp for å lage middag til ungene. Jeg vet ikke hva som feilte henne, men hun hadde fedme og lå nesten alltid til sengs når jeg var på besøk der.

Som voksen sa min venninne til meg at hun følte at min mor var hennes også.

Så jeg anbefaler å finne ut hvorfor hun er så mye hos dere. Det kan være hun har det vanskelig hjemme.

Anonymkode: 9be33...62f

• Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er helt normalt med besøk hele tiden 

Anonymkode: 48c9a...c11

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

mange mange barn har det ikke bra hjemme, vet jo ikke noe om årsaken her, men ta de til deg vær så snill. Ikke jag henne hjem. 

om du ikke har god dialog emd foreldrene, ikke får til å snakke med de, kan du jo nevne det for feks helsesykepleier eller lærer på skolen at du lurer og er usikker på hvordan gå frem.

Her er det unger hver dag, noen oftere enn andre, de er veldig velkommen uansett. ❤️

Anonymkode: 10750...37a

Hæ nevne hva til hs? 

Anonymkode: 48c9a...c11

Skrevet

Min første tanke er- har jenta det bra hjemme? Tanke nr 2: Dere er sikkert en god plass for henne å være, siden hun kommer hele tiden.

Jeg hadde selv en slik venninne da jeg var barn. Hun hadde det ikke bra hjemme fant vi etterhvert ut, og hun spiste hos oss nærmest hver dag.

Sjekk litt rundt; det ville jeg gjort om jet var deg

Anonymkode: b2d13...379

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kan være mange årsaker... jeg veit ikke. Men det at jenta ikke hører etter foreldrene skal da ikke være grunn til at hun er hos oss heile tiden. Ikke alltid barna mine hører etter, eller liker at jeg setter grenser, men jeg setter grenser likevel. Det er en grense for hva og hvor mye ett barn på 7-8 år  kal kunne bestemme selv.. 

Men når du har snakket med foreldrene så har du kanskje noen flere svar på hvorfor jenta er der hver dag, og du kan bestemme deg for hva du vil gjøre.  
Du må kanskje ta en prat med din egen datter også ? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes også det er slitsomt med besøk hver dag. Tenker det må væte helt greit å sende henne hjem før middag når hun er så mye hos dere. Hva synes datteren din da ts? Synes hun det er greit med så mye besøk av den ene venninnen, eller synes hun det også blir litt mye? 

Dersom du mistenker at det er en grunn for at venninnen ikke er hjemme hos seg selv, og du tror hun ikke har det bra hjemme må du selvsagt vektlegge det- men da bør du jo kontakte barnevernet. Hvis ikke har jeg veldig forståelse for at det blir for mye. Vi har tre barn, og jeg opplever at de færreste barn blir lei seg dersom de får beskjed om å dra hjem. 

Anonymkode: c4a28...1d0

• Liker 4
Skrevet

Nå er mitt barn yngre så jeg vet kanskje ikke så mye om å ha barn i småskole-alder, men 2. klasse er de jo fremdeles ganske små? Det er jo ikke vanlig å omtrent aldri se sin egen 7-8-åring men la dem være hos andre folk fra skolen er slutt til leggetid hver dag + i helgene? Høres jo helt merkelig ut for meg. Har de aldri planer selv? Aldri familietid? Stusser ikke på at et så lite barn aldri spiser middag hjemme??

Anonymkode: af0fe...535

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har hatt noen sånne opp gjennom årene. Men da har de ikke hatt det så greit hjemme.

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har mange barn som kommer innom. Det er vi veldig glad for. Men vi setter også grenser. Jeg trenger mye hvile etter alvorlig sykdom, og mine barn trenger pause innimellom. Opplever det som uproblematisk når jeg sier ifra om at vi må avslutte. 

Anonymkode: dceaa...3b4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...