Gå til innhold

Er den ukrainske våroffensiven over nå?

Lonehill

Anbefalte innlegg

Jeg så en ullen melding på VG som tydet på at noen i det ukrainske maktapparatet har mumla om at den ukrainske vår/sommer-offensiven er over.

Har ukrainerne gitt opp å ta tilbake de okkuperte områdene fra russerne? I så fall: Hva skjer videre? Får vi 1. verdenskrig i reprise i slow motion? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Onkel Lauritz

Den kom vel egentlig aldri skikkelig i gang. Var for det meste bare snakk, under press om å vise Vesten at det var vits i å fortsette å gi våpenstøtte.

Tipper det hele ender med en fredsavtale, hvor Russland beholder Krim og Donbas, og det som er igjen av Ukraina forplikter seg til nøytralitet.

Så blir vel Zelensky og co. tiltalt for landsforræderi, bl.a.for å ha solgt unna mye av våpenstøtten på det svarte markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (6 timer siden):

Jeg så en ullen melding på VG som tydet på at noen i det ukrainske maktapparatet har mumla om at den ukrainske vår/sommer-offensiven er over.

Har ukrainerne gitt opp å ta tilbake de okkuperte områdene fra russerne? I så fall: Hva skjer videre? Får vi 1. verdenskrig i reprise i slow motion? 

Hva sikter du til når du snakker om 1.vk i reprise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Guest Onkel Lauritz said:

Den kom vel egentlig aldri skikkelig i gang. Var for det meste bare snakk, under press om å vise Vesten at det var vits i å fortsette å gi våpenstøtte.

Tipper det hele ender med en fredsavtale, hvor Russland beholder Krim og Donbas, og det som er igjen av Ukraina forplikter seg til nøytralitet.

Så blir vel Zelensky og co. tiltalt for landsforræderi, bl.a.for å ha solgt unna mye av våpenstøtten på det svarte markedet.

Hvorfor skal de forplikte seg til nøytralitet? De ga jo fra seg atomvåpen i bytte mot at deres terrotorielle integritet skulle bli respektert, vi så jo hvordan det gikk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (13 minutter siden):

Hvis det er en langtrukken krig som er fortsettelsen på "våroffensiven", vil det jo bli det samme som 1.vk: Skyttergravskrig der soldatene ligger på hver sin side av fronten og skyter hverandre ihjel, skudd for skudd. Går Russland for den løsningen istedenfor å valse over detn ukrainske forsvaret etter amerikans oppskrift, vil det bli 1.vk i slow motion.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er der mange for et år siden hevdet man ville være.

Problemet er at så fort man nevnte det her inne, så ble man kalt «russisk bot» og jeg vet ikke hva. Det var ikke måte på hvor ræva russisk personell var, hvor dårlig utstyr de har etc. ukrainsk seier var rett rundt hjørnet pga den (minimalistiske) militære støtten fra vesten.

Jeg sa det for et år siden og jeg sier det igjen. At Ukraina skal ta tilbake alt sitt territoriet og i så måte vinne militært, er ren utopi. Virker som om mange har vanskelig å ta innover seg styrkeforholdet og det russiske militære kompleks.

Sånn. Nå er jeg snart en russisk bot og kommunist igjen, og situasjonen på bakken i Ukraina er den samme.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lady90 skrev (19 minutter siden):

TS siktar nok til den trøstelause og seige skyttergravskrigen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (På 15.10.2023 den 16.44):

Nei, Ukraina har ikke gitt opp å ta tilbake sitt rettmessige territorium og har lagt et godt grunnlag ved å bryte gjennom de tette russiske forsvarsposisjonene og minefeltene russerne satte opp forrige vinter.

sicario skrev (21 timer siden):

Vi er der mange for et år siden hevdet man ville være.

Problemet er at så fort man nevnte det her inne, så ble man kalt «russisk bot» og jeg vet ikke hva. Det var ikke måte på hvor ræva russisk personell var, hvor dårlig utstyr de har etc. ukrainsk seier var rett rundt hjørnet pga den (minimalistiske) militære støtten fra vesten.

Jeg sa det for et år siden og jeg sier det igjen. At Ukraina skal ta tilbake alt sitt territoriet og i så måte vinne militært, er ren utopi. Virker som om mange har vanskelig å ta innover seg styrkeforholdet og det russiske militære kompleks.

Sånn. Nå er jeg snart en russisk bot og kommunist igjen, og situasjonen på bakken i Ukraina er den samme.

Når du gjentar russisk propaganda og usannheter er det fort at du blir kalt russisk bot ja.

Ukrainerne kunne ikke forvente samme fremgang i år som i fjor, men er nå forbi de sterke russiske forsvarsposisjonene og minefeltene og kan nå Mariopol og kutte russiske forsyningslinjer i Vest-Ukraina og Krim. Ukraina er sterkere militært enn russerne med overlegent bedre våpen og styrker, russerne har vist sin inkompetanse gang på gang, noe ønsketenkning fra Putins heiagjeng på KG ikke endrer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (21 timer siden):

Hvis det er en langtrukken krig som er fortsettelsen på "våroffensiven", vil det jo bli det samme som 1.vk: Skyttergravskrig der soldatene ligger på hver sin side av fronten og skyter hverandre ihjel, skudd for skudd. Går Russland for den løsningen istedenfor å valse over detn ukrainske forsvaret etter amerikans oppskrift, vil det bli 1.vk i slow motion.

Er mye godt feltarbeid på begge sider. Men er ikke første verdenskrig. Droner er helt sentrale, man prøver å gjennomføre dynamisk manøver strid. Er langt ifra å løpe mot fienden med bajonett festet og stål i blikket (eller var vel skrekk).

En stor utfordring er etterforsynninger av 155 mm som jeg skjønner det. Det er de tunge røren som lager de store tapene i den krigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Russland faller så skjer det ikke ved fronten. Det er mer sannsynlig med en eller annen intern politisk urolighet, men det kan også være sykdom som gjør at putin abdiserer, og da spørs det om det er politisk vilje til å fylle på med kanonføde nede i Ukraina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (15 minutter siden):

Nei, Ukraina har ikke gitt opp å ta tilbake sitt rettmessige territorium og har lagt et godt grunnlag ved å bryte gjennom de tette russiske forsvarsposisjonene og minefeltene russerne satte opp forrige vinter.

Når du gjentar russisk propaganda og usannheter er det fort at du blir kalt russisk bot ja.

Ukrainerne kunne ikke forvente samme fremgang i år som i fjor, men er nå forbi de sterke russiske forsvarsposisjonene og minefeltene og kan nå Mariopol og kutte russiske forsyningslinjer i Vest-Ukraina og Krim. Ukraina er sterkere militært enn russerne med overlegent bedre våpen og styrker, russerne har vist sin inkompetanse gang på gang, noe ønsketenkning fra Putins heiagjeng på KG ikke endrer.

Nå vises ikke ukrainernes gjennombrudd på kartene som deles ut fra vestlig etterretning, men du har kanskje andre kilder? Du må gjerne dele, slik at vi andre kan bli like opplyst som du er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (3 minutter siden):

Nå vises ikke ukrainernes gjennombrudd på kartene som deles ut fra vestlig etterretning, men du har kanskje andre kilder? Du må gjerne dele, slik at vi andre kan bli like opplyst som du er. 

https://www.theguardian.com/world/2023/sep/02/everything-is-ahead-of-us-ukraine-breaks-russias-first-line-of-defence-in-stronghold

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lonehill skrev (3 minutter siden):

Tusen takk. Dette stemmer ganske godt med kartene jeg har sett. Er det dette du kaller "gjennombrudd"? 

Ja.

Det kartet ikke viser er at dette er områder med sterke forsvarsposisjoner og minefelt som er svært krevende og tar tid å bryte gjennom, nå er ukrainerne gjennom den første og sterkeste linjen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (1 minutt siden):

Ja.

Det kartet ikke viser er at dette er områder med sterke forsvarsposisjoner og minefelt som er svært krevende og tar tid å bryte gjennom, nå er ukrainerne gjennom den første og sterkeste linjen.

Ja, dette går veien for ukrainerne. Nå er det bare 95% igjen og så står de triumferende i Mariupol. Tre-fire år og noen hundre milliarder dollar i våpen, så er de i mål så det griner. 

At jeg ikke skjønte det? Jeezzz...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (6 minutter siden):

Ja, dette går veien for ukrainerne. Nå er det bare 95% igjen og så står de triumferende i Mariupol. Tre-fire år og noen hundre milliarder dollar i våpen, så er de i mål så det griner. 

Nå er de allerede forbi de verste hindringene, så neste offensiv vil trolig gå enda raskere. Skjønner det er skuffende for Putin's heiagjeng at Ukrainerne vinner frem med vestlige støtte.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lonehill skrev (3 timer siden):

Tusen takk. Dette stemmer ganske godt med kartene jeg har sett. Er det dette du kaller "gjennombrudd"? 

Screenshot_20231016_211654.thumb.jpg.d90b3a5eb6a3dfc72040ae82388d130a.jpg

Artikkelen er 1,5 mnd gammel så nokså utdatert.

Eller, man skulle jo tro den var utdatert, fronten ville vel sett mer eller mindre lik ut om man laget et nytt kart i dag...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig nå er jo fokuset også på Israel og Hamas ikke så godt og si egentlig men det er lov og håpe at krigen er slutt og på fredelig vis ingen er tjent med krig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/16/2023 at 9:45 PM, Lonehill said:

"Kyiv på tre dager! All øvrig motstand - i den grad det i det hele tatt er noen motstand - vil være utradert i løpet av to-tre uker!"

Var det ikke så?

Av de områdene Russland hadde, da okkuperte territorier i fjor var på det meste, har Ukraina "bare" lyktes med å ta tilbake halvparten.

Glem aldri at Russlands opprinnelige mål var total kontroll av hele Ukraina; og gjerne lille Moldova i samme slengen.

Alt i løpet av noen dager.

Ukrainas mål er å vinne tilbake sine områder, selv om det er en maraton.

Så hvem er det egentlig som sliter med å oppnå sitt mål?

Russland har heller ikke lyktes med å ta hele Donetsk oblast, slik de var dønn sikre på de skulle klare for over et år siden. Siden ble den like dønn sikre fristen flyttet til utgangen av 2022, så til 24. februar, så innen utgangen av mars, etc. etc. Og etter at Wagner pakket sammen og dro, har det vært heller stille om "Vi kommer til å ha hele Donetsk oblast innen (fyll inn det som passer)."

Russland har ikke engang klart å nå grensen av Luhansk oblast, samme hvor mye de har prøvd.

At Putin har en internasjonal arrestordre på seg; at dét kun er toppen av isfjellet angående straffeforfølgelse av de utallige krigsforbrytelsene som er begått av hans regime; at det stadig smeller og brenner i den russiske føderasjonen der oljeanlegg, jernbaneanlegg og militærets registreringskontorer er spesielt utsatt; at rubelprisen på dollar er doblet i løpet av halvannet år; at "verdens nest sterkeste hær" går og tigger våpen hos verdens verste regimer; at den mobiliseringen som aldri skulle skje skjedde likevel; at den neste mobiliseringen som i hvert fall ikke skulle skje er planlagt utsatt til etter "valget" 2024 (hvorfor dét, mon tro?); at øvre aldersgrense på mobiliserte heves; at russisk militærpersonell deserterer eller overgir seg til ukrainerne; at mobiliserte fanger som ble sendt i krigen nå er på frifot i Russland og har begått flere groteske drap der; at Belgorod ble tatt fullstendig på senga da russiske motstandsfolk gikk til aksjon; at ukrainske agenter sender droner som ødelegger fly og helikoptre på russiske militærflyplasser langt fra Ukraina; at ukrainske droner og missilangrep har ødelagt russiske skip; at Svartehavsflåtens hovedkvarter med flere titalls offiserer har blitt utradert:

Jadda, denne tredagers "spesial militæroperasjonen" går i mål så det griner!

Endret av Ichiko
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (2 timer siden):

Så hvem er det egentlig som sliter med å oppnå sitt mål?

Begge parter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...