Gå til innhold

Det å si 'nei' til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det ikke lov å si nei til unger lengre?
På lørdag var jeg ute å leide hesten min en tur, dette er en stor konkurransehest som pga skade kun leies på for tiden.
Etter en liten stund møtte vi en mor med ei datter. De stoppet opp og spurte høflig om de kunne få klappe hesten min. Vanligvis sier jeg ja til slikt, men ettersom hesten min har måttet ta det med ro såpass lenge var den både urolig og skvetten pga mye energi, derfor sa jeg nei. Jeg forklarte nettopp det, i tillegg til å nevne at den er veldig stor og har fire spisse brodder på hver sko. Skadeomfanget blir fort enormt om noe skulle skje.
Forståelig nok ble jenta veldig skuffet. Med det samme jeg begynte å gå videre løp hun etter bakbeina på hesten min med armene utstrekt. Hun ropte ut at hun ville si hadet til hesten min. Jeg så med en gang at hesten min ble anspent, derfor ropte jeg litt småhysterisk "Nei, nei, nei! Ikke gjør sånn".
Jenta stoppet, men det var som å sette av en bombe hos moren. "Sånn snakker man ikke til barn!" og "Hun ville bare klappe hesten, det var ganske egoistisk av meg å ikke la henne få den lille gleden", og ikke minst en liten tirade om at de brukte ikke ordet 'nei' til ungen.
Jeg var så sjokkert og målløs at jeg ikke fikk tenkt ut en respons, og hesten min var blitt noe stresset av hele situasjonen så jeg endte opp med å bare gå videre.

Er dette vanlig?! Jeg synes det er bekymringsverdig at grenser ikke lengre blir respektert, og at ordet 'nei' er blitt som å banne i kirken. Hvordan skal det bli når de blir ungdommer og voksne, og aldri har lært å respektere at noen sier 'nei'?
Hele situasjonen var rar, og jeg gikk med hjertet i halsen hele resten av turen. Hadde hesten min trampet på den lille jenta, eller dyttet borti henne, så hadde det fort kunnet blitt alvorlige skader, men det var visst ikke så viktig.
Jeg er bare litt satt ut av hele greia.

Anonymkode: 57c8f...89d

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjorde alt riktig. Mora hadde ikke peiling på hest og skjønner ikke skadepotensialet. 

Anonymkode: cb514...39c

• Liker 18
Skrevet

Jeg sier nei til barn som kommer bort for å hilse på hunden vår. Bryr meg lite hva de mener. Mitt ansvar ligger hos hunden. 

Anonymkode: 8b2ad...31c

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Send en anonym melding til BV. Det er omsorgssvikt å ikke sette grenser for barn, og i tillegg lever hun i akutt livsfare dersom moren syns det er greit å la henne gjøre ting som å løpe etter bakbeina til hester.

Anonymkode: 7ac3c...4bf

• Nyttig 2
Skrevet

Ikke si nei til unger? Jeg sier sikkert nei 100 ganger daglig. Nei er nei, det skal barn lære. Hvis ikke tør jeg ikke å tenke på hvordan neste generasjon vil bli.

Anonymkode: e11c0...efd

• Liker 9
Skrevet

Det høres helt utrolig ut. Det er slett ikke vanlig, ikke slik du beskriver situasjonen. Den mora er helt på jordet. Det var utrolig frekt av henne å belære deg om ordbruk! Kanskje moren ble redd for at hesten skulle sparke, og derfor reagerte slik, men rart å kalle deg egoistisk. Skjønner godt du ble satt ut.  

Anonymkode: fdfbb...4d2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

På lørdag var jeg ute å leide hesten min en tur, dette er en stor konkurransehest som pga skade kun leies på for tiden.
Etter en liten stund møtte vi en mor med ei datter. De stoppet opp og spurte høflig om de kunne få klappe hesten min. Vanligvis sier jeg ja til slikt, men ettersom hesten min har måttet ta det med ro såpass lenge var den både urolig og skvetten pga mye energi, derfor sa jeg nei. Jeg forklarte nettopp det, i tillegg til å nevne at den er veldig stor og har fire spisse brodder på hver sko. Skadeomfanget blir fort enormt om noe skulle skje.
Forståelig nok ble jenta veldig skuffet. Med det samme jeg begynte å gå videre løp hun etter bakbeina på hesten min med armene utstrekt. Hun ropte ut at hun ville si hadet til hesten min. Jeg så med en gang at hesten min ble anspent, derfor ropte jeg litt småhysterisk "Nei, nei, nei! Ikke gjør sånn".
Jenta stoppet, men det var som å sette av en bombe hos moren. "Sånn snakker man ikke til barn!" og "Hun ville bare klappe hesten, det var ganske egoistisk av meg å ikke la henne få den lille gleden", og ikke minst en liten tirade om at de brukte ikke ordet 'nei' til ungen.
Jeg var så sjokkert og målløs at jeg ikke fikk tenkt ut en respons, og hesten min var blitt noe stresset av hele situasjonen så jeg endte opp med å bare gå videre.

Er dette vanlig?! Jeg synes det er bekymringsverdig at grenser ikke lengre blir respektert, og at ordet 'nei' er blitt som å banne i kirken. Hvordan skal det bli når de blir ungdommer og voksne, og aldri har lært å respektere at noen sier 'nei'?
Hele situasjonen var rar, og jeg gikk med hjertet i halsen hele resten av turen. Hadde hesten min trampet på den lille jenta, eller dyttet borti henne, så hadde det fort kunnet blitt alvorlige skader, men det var visst ikke så viktig.

Du gjorde alt rett. Denne mora er hovedproblemet til de fleste unger nå til dags. Totalt mangel på kunnskap om noe som helst. Dessverre. 

Skrevet

Har opplevd lignende ting TS både med hest og hund. Du gjorde ingenting galt. Hadde hesten skadet jenta kunne du endt opp med å bli stilt ansvarlig. Hadde en mor snakket sånn til meg hadde jeg svart tilbake med nøyaktig samme mynt. Livsfarlig er det!

Skrevet

Ungene mine tror nok at de heter nei 😅 Jeg sier det så ofte at det har null effekt lenger. Krysser fingre for at det blir folk av barna mine til slutt. God søndag er fra kaoset!

Anonymkode: 672f7...cd9

• Liker 1
Skrevet

Det var dette med prinser og prinsesser da. Løftet frem av selve dronningen. Går fort galt. 👑👑👸😂

• Liker 1
Skrevet

Ikke hest, men hund: var på tir alene med barna og eldste(4 år) løp et stykke foran meg og yngste på stien og møtte på ei dame med hund. Selv på lang avstand så jeg at sønnen min hadde lyst å hilse på. Hun plasserte hunden(som forsåvidt så veldig rolig og snill ut) bak seg og formidla at nei, det kunne han ikke (jeg så hun snakka og sønnen min stoppa opp, kunne ikke høre hva som ble sagt). Spurte sønnen min etterpå og han hadde hatt lyst å kose med hunden, men dama hadde sagt at det gikk ikke. 
Uansett hvorfor denne hunden ikke kunne hilses på er jeg så takknemlig for at eieren så tydelig satte de grensene og viste sønnen min at av og til kan man ikke hilse på alle dyr( tror det er første gang han har fått nei til å kose med en hund, men jeg har likevel jobbet med at det er viktig åspørre først). Han ble selvfølgelig skuffa, men skjønte det godt og det er en følelse man må lære å håndtere. 

Anonymkode: e3b04...1c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo ikke normalen å ikke si nei selv om du har møtt en unge der moren sier at de ikke sier nei. Flertallet sier nei til barna sine stadig vekk altså... (At barn ikke alltid hører og at folk er lite konsekvente med å følge opp og holde på det når de har sagt nei er en annen sak)

Anonymkode: 1c0c8...4c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo ikke normalen å ikke si nei selv om du har møtt en unge der moren sier at de ikke sier nei. Flertallet sier nei til barna sine stadig vekk altså... (At barn ikke alltid hører og at folk er lite konsekvente med å følge opp og holde på det når de har sagt nei er en annen sak)

Ja, jeg tror nok de aller fleste er veldig flinke til å både si nei, og å lære ungene sine respekt og grenser. Jeg har møtt mye barn og voksne på tur med både hest og hund, og i 9 av 10 tilfeller så er både barn og foreldre veldig respektfulle og høflige. 

Kunne nok definitivt formulert innlegget mitt bedre slik at det ikke kom fram så 'beskyldende'. Jeg ble bare så satt ut av at den ene gangen jeg har måttet si nei, og faktisk "korrigere" barnet for å unngå potensielle store skader, så eksploderte det tilbake i ansiktet på meg. Det kan jo være mor i denne situasjonen ble så redd at hun måtte ta det ut på noen, og da var det jeg som fikk det. Eller så likte hun ikke at jeg hevet stemmen til barnet. Hvem vet? 

Men godt å se at så mange her nevner at dette ikke er normalen. Jeg liker barn veldig godt, og de aller fleste jeg møter er både blide, høflige og forsiktige :)

TS 

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, Eyocheerio said:

Ja, jeg tror nok de aller fleste er veldig flinke til å både si nei, og å lære ungene sine respekt og grenser. Jeg har møtt mye barn og voksne på tur med både hest og hund, og i 9 av 10 tilfeller så er både barn og foreldre veldig respektfulle og høflige. 

Kunne nok definitivt formulert innlegget mitt bedre slik at det ikke kom fram så 'beskyldende'. Jeg ble bare så satt ut av at den ene gangen jeg har måttet si nei, og faktisk "korrigere" barnet for å unngå potensielle store skader, så eksploderte det tilbake i ansiktet på meg. Det kan jo være mor i denne situasjonen ble så redd at hun måtte ta det ut på noen, og da var det jeg som fikk det. Eller så likte hun ikke at jeg hevet stemmen til barnet. Hvem vet? 

Men godt å se at så mange her nevner at dette ikke er normalen. Jeg liker barn veldig godt, og de aller fleste jeg møter er både blide, høflige og forsiktige :)

TS 

Mulig moren ble redd ja, eller så var hun bare veldig spesiell :) Fint at du sa ifra ordentlig så det ikke skjedde noe galt. Om det skjer igjen må du jo bare si kort og enkelt "jeg må si ifra fordi hesten kan være farlig" og så får du bare gå videre. Bra det gikk bra, skummelt med dyr og barn som ikke hører! 

Skrevet (endret)

Hvis denne moren hadde introdusert barnet for ordet «Nei» så hadde jo ikke TS trengt å heve stemmen for å avverge en ulykke!

Den ungen der kommer det til å bli mye artig med når hun når puberteten!!

Endret av Juniper
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når sluttet man å svare hei til folk som hilser på en? Barn er også mennesker og det er helt grunnleggende høflighet og si hei til folk som sier hei, barn eller ikke. 

Anonymkode: 521e1...5a1

Skrevet

Det er ikke normalt. Og selv om denne moren kanskje ikke forstod faren (selv om hun burde gjort det og da du forklarte hvorfor du sa nei til å hilse på hesten), så tenker jeg det å akseptere et nei også handler om å lære respekt for andre mennesker. 

Jeg kan nok merke noe til at foreldre er mindre strenge i dag enn tidligere, og at noen i frykt for å være autoritære overfor barna sine, mister tydeligheten i oppdragelsen, havner uti den andre grøfta og er ettergivende. Men jeg har aldri møtt noen som har sagt at de ikke bruker ordet nei til barnet. Å forsøke å ikke si nei for ofte og uten god grunn er én ting. Jeg syns også det kan bli for mye nei noen ganger uten at barn egentlig forstår hvorfor og lærer seg å være med på å vurdere selv (det er jeg skyldig i som mor selv til tider). Men her handlet nei'et både om en farlig situasjon og om et annet menneske sin rett til å sette grenser for seg selv og dyret sitt. Så om situasjonen var akkurat slik det er beskrevet, så har denne moren en uvanlig og ikke særlig klok holdning til det å unngå "nei".

Kanskje reagerte hun fordi hun ble redd? TS ble redd og ropte for å unngå potensiell skade, og moren ble redd og skjelte ut TS helt ufortjent, fordi hun ble så sjokkert at hun ikke handlet rasjonelt? Ideelt sett burde hun sagt unnskyld og tusen takk til TS i etterkant da i så f all. 

Anonymkode: c8527...968

Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig glad om du så hadde hylt til ungen min i det scenarioet der. Alt for å stoppe ungen. Hadde hesten sparket så kunne ungen dødd. 

Jeg hadde sagt klart i fra til moren at hun får ta ansvar for å kontrollere ungen sin så andre mennesker ikke behøver å rope til ho for å holde hun trygg. 

Anonymkode: a5ec0...f54

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Mange foreldre er helt åndsvake og tror barna deres har et snev av verdi for andre enn de selv..

Voksne  parkerer ofte drittbilene sine inntil andre biler på parkeringsplasser der de lar barna åpne dørene selv.

Opplevde noe rart i vår på et biltreff der en mor åpnet dørene på tilfeldige biler som stod utsilt og lot barnet sette seg inn uten å snakke med eier.  Vedkommende ble tilslutt tilsnakket, men hadde ingen forståelse for at det å tafse på andre sine biler og sette seg inn ikke var greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...