AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 Altså, hva ER greia? Vi rekrutterer tidvis nye medarbeidere og ser dette som et økende problemer. Tekstene er normalt ganske enkle å identifisere. Er det latskap? Er det krav fra NAV om x antall søknader i måneden? Fullstendig bortkasta tid å lese.. Anonymkode: fd145...5ff 1
Gjest Refreng Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Outsource søknadsskriving fremstår for meg som en rasjonell og effektiv bruk av tid. Hadde lett gjort det samme
totti_1 Skrevet 15. oktober 2023 #3 Skrevet 15. oktober 2023 NAV stiller krav om x antall søknader. Greit å vite det når du jobber i HR tenker jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 1 minutt siden, Refreng said: Outsource søknadsskriving fremstår for meg som en rasjonell og effektiv bruk av tid. Hadde lett gjort det samme Det er ekstremt lite effektivt om man faktisk ønsker seg jobb. Just now, totti_1 said: NAV stiller krav om x antall søknader. Greit å vite det når du jobber i HR tenker jeg. Ansettelsesprosess er en veldig liten del av stillingen min, så akkurat hva NAV krever har jeg faktisk ikke snøring på og jeg vet ikke helt hvor nyttig det er for meg å vite (annet enn for å roe irritasjonen). Anonymkode: fd145...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 13 minutter siden, Refreng said: Outsource søknadsskriving fremstår for meg som en rasjonell og effektiv bruk av tid. Hadde lett gjort det samme Det er vanskelig å vise at man er motivert for stillingen om det er synlig for arbeidsgiveren at jobbsøkeren ikke engang har giddet å skrive jobbsøknaden. Anonymkode: 4366a...6c4 1
Gjest Refreng Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ekstremt lite effektivt om man faktisk ønsker seg jobb. Anonymkode: fd145...5ff Ikke anta at dine fordommer gjelder alle arbeidsgivere. Ikke alle utlyser jobber som får mange søkere heller. Noen trenger spisskompetanse som er vanskelig å få tak i 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vanskelig å vise at man er motivert for stillingen om det er synlig for arbeidsgiveren at jobbsøkeren ikke engang har giddet å skrive jobbsøknaden. Anonymkode: 4366a...6c4 Det handler mer om dine fordommer og måte å se ting i svart/ hvitt på. Man kan mislike og/ eller være dårlig på å skrive søknad- uten at det betyr at man er uinteressert innen fagfeltet man søker innad. For eks kan man like og være god på programmering, men mislike skrive søknader. Om du ikke ser an en kandidat fordi du har fordommer mot mennesker som bruker tiden sin effektivt, så er det på deg- ikke personen som bruker chat-gpt
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #7 Skrevet 15. oktober 2023 Søknadsbrev som helhet er bortkastet tid, bare pisspreik og bias. Helt innafor å bruke chat gpt. Anonymkode: 6229c...699 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ekstremt lite effektivt om man faktisk ønsker seg jobb. Ansettelsesprosess er en veldig liten del av stillingen min, så akkurat hva NAV krever har jeg faktisk ikke snøring på og jeg vet ikke helt hvor nyttig det er for meg å vite (annet enn for å roe irritasjonen). Anonymkode: fd145...5ff Hvis du er såpass opptatt av søknadsbrev som recruiter ville jeg heller vært bekymret for selskapet du ansetter på vegne av. Søknadsbrev er stort sett bare piss. CV gir deg informasjonen du trenger Anonymkode: 15dbe...e38 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 Det er sykt effektiv bruk av tid. chatgpt kan skrive tusenvis av søknader på samme tid som jeg skriver 1. Anonymkode: 14bba...1d3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 13.55): Altså, hva ER greia? Vi rekrutterer tidvis nye medarbeidere og ser dette som et økende problemer. Tekstene er normalt ganske enkle å identifisere. Er det latskap? Er det krav fra NAV om x antall søknader i måneden? Fullstendig bortkasta tid å lese.. Anonymkode: fd145...5ff En person flink med IA vil kunne bruke dette nyttig i jobben også. Og erstatte deg med en robot Anonymkode: 64c0c...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #11 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg synes du høres utdatert og fordomsfull ut. Å skrive pissbrevet (søknaden) er så lite motiverende og bortkastet tid. Det sier niks og nada om en som person. Å bruke AI har kommet for å bli. Hvis en bruker AI riktig så skal du ikke kunne se at det er skrevet av AI. Det vil si å bruke det som hjelpemiddel til å skrive søknaden. Hvis du på bakgrunn av det velger bort gode kandidater så er det på tide å bytte ut deg og få noen med nytt perspektiv på dagens teknologiutvikling. Anonymkode: 01a1e...848 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #12 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 17.59): Hvis du er såpass opptatt av søknadsbrev som recruiter ville jeg heller vært bekymret for selskapet du ansetter på vegne av. Søknadsbrev er stort sett bare piss. CV gir deg informasjonen du trenger Anonymkode: 15dbe...e38 Jeg vet, men det virker som om enkelte har helt hang up på søknadsbrevet. Om man jobber med HR bør man vite at det like gjerne kan være kopiert. Vet om en som fikk hjelp av faren til søknadsskriving fordi faren jobbet med rekruttering og tiltakskurs til vanlig. Søknaden så proff ut. Men stillingen var han ikke best kvalifisert til. Så har jeg en venn med alvorlig dysleksi. Himla intelligent og effektiv. Gjett hvem som blir oversett og ikke engang innkalt fordi de kun ser dysleksien på søknaden? Mange fantastiske potensielle arbeidstakere man går glipp av. Fordi man er så opptatt den perfekte cv eller oppsettet. Eller latterlige personlighetstester eller gruppeintervjuer som fullstendig luker ut folk som er introverte. Bare et oppgitt utrop herfra haha. Anonymkode: bec4d...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #13 Skrevet 17. oktober 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Det er sykt effektiv bruk av tid. chatgpt kan skrive tusenvis av søknader på samme tid som jeg skriver 1. Anonymkode: 14bba...1d3 Det er vel mer betegnelsen for produktiv og ikke effektiv. Effektivitet vil si grad av måloppnåelse i forhold til ressursbruk. Om man leverer tusen søknader uten å få jobb er man ikke særlig effektiv, men veldig produktiv. Motsatt om man leverer to søknader og faktisk får jobb. Da er man kanskje ikke veldig produktiv, men særdeles effektiv. Anonymkode: 19c37...4c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #14 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel mer betegnelsen for produktiv og ikke effektiv. Effektivitet vil si grad av måloppnåelse i forhold til ressursbruk. Om man leverer tusen søknader uten å få jobb er man ikke særlig effektiv, men veldig produktiv. Motsatt om man leverer to søknader og faktisk får jobb. Da er man kanskje ikke veldig produktiv, men særdeles effektiv. Anonymkode: 19c37...4c4 WORD! Anonymkode: fa784...6f0
Bombasi Skrevet 17. oktober 2023 #15 Skrevet 17. oktober 2023 (endret) Hm. Jeg har ikke vært observant på bruk av AI-verktøy rundt jobbsøking. Og jeg prøvde å få AI-til å skrive en jobbsøknad basert på stillingsutlysningen. Jeg må ærlig talt si at det ble en ganske god søknad av det. Ikke fabelaktig, men bedre enn 90% av de søknadene som ellers kommer inn skrevet av kandidatene selv, og sådan ligger AI-søknaden i toppskjiktet. For det var en balansert søknad med personlig innhold opp mot kvalifikasjoner og egenskaper, og motivasjonen til kandidaten kom godt fram. Her må man være mer observant framover. Jeg vil si at AI-verktøy for jobbsøking er "juks" på linje med eksamen. For søknaden i tillegg til CV det eneste man plukker kandidater igjennom. Og hvis det ikke er du og deg jobbsøknaden egentlig speiler, så blir sådan søknaden falsk, og man kan ende opp med å ansette en som overhodet ikke var det søknaden speilte. Jeg tenker at jobbsøkere bør holde seg unna AI-verktøyet som søknad. Eller, dere kan gjerne få AI til å lage dere en søknad, men så må dere tilpasse, fjerne, modernisere og uttype mer opp mot dere som mennesker og arbeidstakere. Sådan kan dere få en bedre jobbsøknad av det. Men å kopiere AI-søknaden og sende inn, er faktisk ikke greit. Edit: Har kjørt flere jobbsøknader nå inn gjennom AI, og det er visse ord og utforminger som går igjen, og som gjør at det er lett å identifisere søknaden som noe annet enn egenprodusert. Så her bør dere ledere være oppmerksom, og dere søkere være forsiktig. Endret 17. oktober 2023 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #16 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg har ansatt folk ytterst i Finnmark for helt vanlige stillinger som miljøterapeut også lederstillinger. Ikke uvanlig å få søkere fra Follo, uten at det står et ord om flytting i søknaden 😄 Helt tydelig at de bare oppfyller krav fra nav om å søke. Anonymkode: be12d...a01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå