AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg og mitt helsøsken opplever at faren vår behandler oss og våre halvsøsken veldig forskjellig økonomisk sett (mora deres jobber redusert i et lavlønnsyrke). Vi er alle voksne, men halvsøsknene er opptil 20 år yngre (dvs i starten av 20-åra). Et eksempel: De kjøper store leiligheter med flere utleiedeler midt i Oslo, mens de fortsatt er studenter eller nettopp har kommet ut i arbeidslivet. Denne muligheten har jeg og mitt helsøsken aldri hatt. Vi eier nå, men brukte mange år på å komme inn på boligmarkedet. Pappa sier han ønsker å behandle alle likt, men at han har mye bedre råd nå enn da jeg og mitt helsøsken vokste opp og at nå er jo uansett vi to voksne og selvstendige, så… ja. Vi har et relativt godt forhold til halvsøsknene våre og faren vår, men føler at dette skaper mer og mer avstand. Hva mener dere? Er det bare smålig å tenke på dette? Anonymkode: 2f059...11f 1 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Ja det er smålig å legge seg oppi hva andre bruker pengene sine på. Anonymkode: 372e7...fa2 4
Jadaomatte Skrevet 15. oktober 2023 #3 Skrevet 15. oktober 2023 Faren din forskjellsbehandler grovt. Skjønner godt du blir såret. Har dere snakket med han om det? Ikke grunn nok at dere klarer dere fint. Litt likhet må det være, han legger opp til krangel mellom dere søsken. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 Hvis dere er i 40-årene var det jo mye enklere å komme seg inn på høyere utdannelse og boligmarkedet. Anonymkode: ee01e...6c7 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 Tenker at livet er urettferdig. Dere har jo 20 år mer i gaver og julegaver enn de yngre søsknene får av faren sin. Tenk litt på det. Anonymkode: 32dbe...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg synes det er noe smålig ja. Det er stor aldersforskjell på dere søsknene, og stort sett får man bedre økonomi desto eldre mann blir. Faren din hadde sannsynligvis ikke råd til å bidra økonomisk da du var i etablererfasen, men nå har han det for sine yngre barn. Han hadde sannsynligvis gjort det samme for deg dersom han hadde mer penger som yngre, om det er noe mager trøst? Kanskje han bidrar på andre måter som din yngre søsken ikke vil oppleve? Har du barn? Er han en ung og sprek bestefar som har energi til sine barnebarn? Anonymkode: 8a008...517
Nymerïa Skrevet 15. oktober 2023 #7 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pappa sier han ønsker å behandle alle likt, men at han har mye bedre råd nå enn da jeg og mitt helsøsken vokste opp og at nå er jo uansett vi to voksne og selvstendige, så… ja. Jeg foreslår at du avbryter han på dette punktet å sier "Flott, vi hadde virkelig satt pris på hjelp med det nye badet." Jeg tror du kommer deg uendelig mye lenger med denne innfallsvinkelen enn å klandre han. Og TS, det kommer aldri til å bli likt, i og med at det er flere år mellom dere kommer dere største til å ha mottatt flere gaver og mer tid enn de yngre. Dette kan dere ikke sitte og regne på. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er noe smålig ja. Det er stor aldersforskjell på dere søsknene, og stort sett får man bedre økonomi desto eldre mann blir. Faren din hadde sannsynligvis ikke råd til å bidra økonomisk da du var i etablererfasen, men nå har han det for sine yngre barn. Han hadde sannsynligvis gjort det samme for deg dersom han hadde mer penger som yngre, om det er noe mager trøst? Kanskje han bidrar på andre måter som din yngre søsken ikke vil oppleve? Har du barn? Er han en ung og sprek bestefar som har energi til sine barnebarn? Anonymkode: 8a008...517 Jeg har ikke barn, nei. Anonymkode: 2f059...11f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #9 Skrevet 15. oktober 2023 Takk for at dere setter ting i perspektiv. Han var veldig tilstedeværende i livet vårt da vi var småbarn, og det er jeg utrolig takknemlig for. Det forandret seg da han giftet seg på nytt og de fikk barn. Etter det har det vært tydelig hvem han har prioritert og han har sagt mer eller mindre rett ut at han om han måtte velge mellom oss og kona (hun har aldri likt oss), så hadde han valgt henne og den pakken som følger med livet med henne. Det kan jeg på en måte forstå, vi er bare to (altså jeg og mitt helsøsken), mens de er en hel kjernefamilie. ts Anonymkode: 2f059...11f 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #10 Skrevet 15. oktober 2023 53 minutter siden, Jadaomatte said: Faren din forskjellsbehandler grovt. Skjønner godt du blir såret. Har dere snakket med han om det? Ikke grunn nok at dere klarer dere fint. Litt likhet må det være, han legger opp til krangel mellom dere søsken. Vi har snakka litt om det, ja, men føler på at det egentlig ikke bryr meg hva han bruker pengene sine på. Nå er det iallfall sånn at vi snakker generelt mindre både med han og søsknene våre, fordi vi lever så forskjellige liv. Anonymkode: 2f059...11f 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 Dette er jo ikke noe din far gjør alene. Leilighet til dine halvsøsken er noe han og deres mor gjør sammen (Selv om jeg ser du prøver å få oss til å tro at det er bare hans penger siden hun i følge deg er i et lavtlønnsyrke, men for alt du vet har hun arvet masse penger eller har mange penger på bok. Du vet veldig mye mindre om hennes økonomi enn du tror.). Han burde kanskje gitt litt til dere også, men dere har allerede bolig og han ønsker å hjelpe deres halvsøsken ut på boligmarkedet. Jeg skjønner at du føler det er forskjellsbehandling, men du må slutte å tenke på dette som noe din far gjør alene. Dette er noe de to har mulighet til å gjøre for SINE barn sammen. Anonymkode: 9b6d5...8d8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #12 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og mitt helsøsken opplever at faren vår behandler oss og våre halvsøsken veldig forskjellig økonomisk sett (mora deres jobber redusert i et lavlønnsyrke). Vi er alle voksne, men halvsøsknene er opptil 20 år yngre (dvs i starten av 20-åra). Et eksempel: De kjøper store leiligheter med flere utleiedeler midt i Oslo, mens de fortsatt er studenter eller nettopp har kommet ut i arbeidslivet. Denne muligheten har jeg og mitt helsøsken aldri hatt. Vi eier nå, men brukte mange år på å komme inn på boligmarkedet. Pappa sier han ønsker å behandle alle likt, men at han har mye bedre råd nå enn da jeg og mitt helsøsken vokste opp og at nå er jo uansett vi to voksne og selvstendige, så… ja. Vi har et relativt godt forhold til halvsøsknene våre og faren vår, men føler at dette skaper mer og mer avstand. Hva mener dere? Er det bare smålig å tenke på dette? Anonymkode: 2f059...11f Mamma og pappa har 4 barn sammen. Vi eldste er 26 og 25 og de yngste er 10 og 11. Og de yngste får allerede mer fordi mamma og pappa har veldig bra økonomi nå i forhold til tidligere. Men vi tenker ikke noe over det. Kansje fordi de gjør det ikke for å forskjellsbehandle. Anonymkode: e6d9a...d46
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #13 Skrevet 15. oktober 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er jo ikke noe din far gjør alene. Leilighet til dine halvsøsken er noe han og deres mor gjør sammen (Selv om jeg ser du prøver å få oss til å tro at det er bare hans penger siden hun i følge deg er i et lavtlønnsyrke, men for alt du vet har hun arvet masse penger eller har mange penger på bok. Du vet veldig mye mindre om hennes økonomi enn du tror.). Han burde kanskje gitt litt til dere også, men dere har allerede bolig og han ønsker å hjelpe deres halvsøsken ut på boligmarkedet. Jeg skjønner at du føler det er forskjellsbehandling, men du må slutte å tenke på dette som noe din far gjør alene. Dette er noe de to har mulighet til å gjøre for SINE barn sammen. Anonymkode: 9b6d5...8d8 Jeg vet ganske mye om hennes økonomiske situasjon mtp inntekt, arv, formue etc., informasjonen har blitt delt med meg uten at jeg egentlig har bedt om den innsikten. Ellers mange gode poenger. Dette hjelper! Anonymkode: 2f059...11f 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #14 Skrevet 15. oktober 2023 Livet endrer seg. Min yngste datter får mer, enn min eldste sønn fikk. Når det gjelder forskjellsbehandling som du beskriver, gir ikke din far denne muligheten alene. De er to. Du må legge sammen det du har fått av din mor og far, før du snakker om forskjellsbehandling. I tillegg til at tidene har endret seg. Personlig hadde jeg ikke brukt energi på dette. Anonymkode: 489cb...6b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå