AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg og samboer skal gifte oss. Vi eier huset sammen og har betalt 50/50 hver. Ferdig med boliglån. Jeg har noen millioner i banken hvor han ikke har noe. Jeg ønsker å ha disse pengene utenfor så jeg ved evt. skilsmisse får disse igjen. Går man til advokat og ber om dette? Jeg har noen hundretusen i fond, hvordan gjør man det med det? Pengene ønsker jeg til pensjon da jeg tjener lite. Samboer er forøvrig enig i fordelingen. Anonymkode: e9d55...9cf
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Det du tar med deg inn i ekteskapet er særeie Anonymkode: a8be7...940
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #3 Skrevet 15. oktober 2023 Da ville jeg aldri ha giftet meg, når dere ikke er likestilte økonomisk. Det er du som er den tapende part ved skilsmisse uansett. Anonymkode: d3761...56c 2 1
Brunello Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det du tar med deg inn i ekteskapet er særeie Anonymkode: a8be7...940 Nei, det kan skjevdeles om verdien er i behold. 1 1
Brunello Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da ville jeg aldri ha giftet meg, når dere ikke er likestilte økonomisk. Det er du som er den tapende part ved skilsmisse uansett. Anonymkode: d3761...56c Det er en spekulasjon du ikke har belegg for. Hvem som har mest når ekteskapet inngås er ikke viktig. De midlene kan skjevdeles. Den som taper på ekteskap ved skilsmisse er den som tjener mest og sparer mens ekteskapet varer. 1 1
aksase Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 Her er en lenke til info som ser ut til å gi deg mange av de svarene du leter etter. https://www.familierettsadvokater.no/ekteskap/sereie/?utm_term=ektepakt særeie&utm_campaign=Search+-+2.0+-+Ekteskap&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=2684625471&hsa_cam=83171641&hsa_grp=74399859246&hsa_ad=622329953182&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-1826338799907&hsa_kw=ektepakt særeie&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad=1&gclid=Cj0KCQjwm66pBhDQARIsALIR2zA0iOD0iy66HLrveGAg5sFkLnmsx65qpWYL-WBGxad8EFgHVMbEzbMaAvjSEALw_wcB
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #7 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det du tar med deg inn i ekteskapet er særeie Anonymkode: a8be7...940 Automatisk? Må det ikke stå noe sted? AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da ville jeg aldri ha giftet meg, når dere ikke er likestilte økonomisk. Det er du som er den tapende part ved skilsmisse uansett. Anonymkode: d3761...56c Han tjener mye mer enn meg så til slutt vil jeg nok ikke det. Brunello skrev (6 minutter siden): Nei, det kan skjevdeles om verdien er i behold. Det skjønte jeg ikke. Verdien er i bank og fond. Anonymkode: e9d55...9cf
c_buk Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 1. Ekteskap vil i deres tilfelle by på mange økonomiske floker og ved brudd kan det blusse opp mange følelser om urettferdighet. Vil ha være like fornøyd med at du få beholde ditt om han har bidratt med mye mer penger i deres hverdag over 10-15 år? Det er lett for han å si at det går fint nå, men er ikke sikkert det går like harmonisk for seg om 15 år. 2. Når det er snakk om såpass mye penger, kontakt advokat. Da sikrer du for at ting blir håndtert korrekt. 1
Brunello Skrevet 15. oktober 2023 #9 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Automatisk? Må det ikke stå noe sted? Han tjener mye mer enn meg så til slutt vil jeg nok ikke det. Det skjønte jeg ikke. Verdien er i bank og fond. Anonymkode: e9d55...9cf Ja, og så lenge de står der er det greit. Men bruker dere 500 000,- av dine penger og du sparer de opp igjen, vil du ikke ha rett til skjevdeling. 3
Enmanelskeråhate Skrevet 15. oktober 2023 #10 Skrevet 15. oktober 2023 Det er særeie, men da må du feks ha de seperat og inntakt ved evt skilsmisse Dvs at hvis du bruker av de gradvis på hus, oppussing, bil osv så er de havnet i ‘’fellesboet’’
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 Enmanelskeråhate skrev (33 minutter siden): Det er særeie, men da må du feks ha de seperat og inntakt ved evt skilsmisse Dvs at hvis du bruker av de gradvis på hus, oppussing, bil osv så er de havnet i ‘’fellesboet’’ Takk! Det er greit å vite! Anonymkode: e9d55...9cf
TBergh Skrevet 15. oktober 2023 #12 Skrevet 15. oktober 2023 Hei TS. Skriv en avtale om at dine penger skal holdes utenfor ved et eventuelt brudd og at hvis du bruker av dine oppsparte penger så skal dette også hensyntas ved et eventuelt brudd. Med vennlig hilen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #13 Skrevet 15. oktober 2023 Særeie og ektepakt. Anonymkode: b1643...daf
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #14 Skrevet 15. oktober 2023 Ektepakt. Vi har gjort det samme og skrev ned noen eiendeler og verdiene slik de var når vi giftet oss. Ja, formelt sett er det allerede ditt, men vi ønsket å være helt på den sikre siden. Det er kjipe samtaler å ta, men bedre å ta dem nå mens dere er venner enn ved en eventuell skilsmisse. All verdiøkning nå fordeler vi likt mellom oss, eneste er at verdiene vi gikk inn med er formalisert og fordeles ikke. Så f.eks fondssparing er nå felles, og si de er verd 2 mill hvis vi skilles men bare 1 er spart opp i ekteskapet, så fordeles bare den ene millionen mellom oss, den andre går til den som eide fondet. Men dette er noe en advokat vil få dere til å presisere, for det meste genererer jo renter, og det må dere ta stilling til. Holde alt helt separat, eller dele på gevinsten? Anonymkode: 70cc2...4fa
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #15 Skrevet 15. oktober 2023 Enmanelskeråhate skrev (3 timer siden): Det er særeie, men da må du feks ha de seperat og inntakt ved evt skilsmisse Dvs at hvis du bruker av de gradvis på hus, oppussing, bil osv så er de havnet i ‘’fellesboet’’ Midlene er ikke særeie. Særeie opprettes gjennom tinglyst ektepakt. Midlene kan bes skjevdelt ved skilsmisse, men må da holdes separat gjennom hele ekteskapet. Anonymkode: e328f...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #16 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk! Det er greit å vite! Anonymkode: e9d55...9cf Dessverre feilinformasjon. Særeie må opprettes ved ektepakt. Anonymkode: e328f...ff6 1
Enmanelskeråhate Skrevet 15. oktober 2023 #17 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Midlene er ikke særeie. Særeie opprettes gjennom tinglyst ektepakt. Midlene kan bes skjevdelt ved skilsmisse, men må da holdes separat gjennom hele ekteskapet. Anonymkode: e328f...ff6 Ja skreiv feil der, selvfølgelig skjevdeles
Brunello Skrevet 15. oktober 2023 #18 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dessverre feilinformasjon. Særeie må opprettes ved ektepakt. Anonymkode: e328f...ff6 Spiller liten rolle. Det andre som stod der medfører at rett til skjevdeling er i behold. 1
Brunello Skrevet 15. oktober 2023 #19 Skrevet 15. oktober 2023 c_buk skrev (3 timer siden): 1. Ekteskap vil i deres tilfelle by på mange økonomiske floker og ved brudd kan det blusse opp mange følelser om urettferdighet. Vil ha være like fornøyd med at du få beholde ditt om han har bidratt med mye mer penger i deres hverdag over 10-15 år? Det er lett for han å si at det går fint nå, men er ikke sikkert det går like harmonisk for seg om 15 år. 2. Når det er snakk om såpass mye penger, kontakt advokat. Da sikrer du for at ting blir håndtert korrekt. Enig i dette. Hvor rettferdig er det at den ene skal beholde pengene han/hun hadde ved brudd, mens den som har tjent og spart mest under ekteskapet må dele. Nb. Forutsatt at det ikke er en avtale mellom ektefellene som medfører at den ene holder familien i gang mens den andre bruker mer tid på jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #20 Skrevet 15. oktober 2023 Hvem gidder å gifte seg i dag med så mye skilsmisser? Hvis du gifter deg med noen fattigere gifter de seg inn i rikdom. Du vil tape skjorta di. Skal sikkert ikke leve sammen livet ut uansatt derfor tryggere å være samboer. Anonymkode: da6b3...481 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå