Gå til innhold

Sengevæter som ikke får vokse opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

I høstferien har vi vært på hyttetur med et vennepar, og det har vært veldig hyggelig, men kommer ikke over hvor liten de behandler eldste sønnen sin. 

Gutten er 10 år og stort sett helt normal, men dessverre sliter han med å holde seg tørr på natten. At han må bruke bleie er forståelig, men de lar han ikke være noe selvstendig. Både morgen og kveld måtte han ha hjelp av moren til bleieskift, og det var tydelig at dette var helt normalt for dem. Det var heller ikke noe system på når han fikk på bleie. Noen dager fikk han den på rett før sengetid, mens andre dager kunne bleia være på allerede over en time før han la seg. På morgenen ble han heller ikke skiftet ut av våt bleie før etter frokost. Jeg skjønner at det må gjøres når barna er små, men gutten er 10 år! Når vi dro i dag satte hun til og med på han en bleie i tilfelle han sovnet i bilen. 

Bør jeg ta en prat med dem om at dette ikke er normalt, eller skal jeg bare late som ingenting? 

Anonymkode: 3f0ee...ddd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvor nære venner dere er, jeg hadde ikke hatt noe problem å ta det opp på en grei måte om det var min venninne. Men hvordan fremstår barnet ellers? Kan det være barnet har noen utfordringer? Jeg tenker at det naturlige vil være at barn på 10 år ønsker å ordne dette selv, men dersom moren er den førende her så kan det jo være hun som har forårsaket dette. Noen er slik, hadde selv en farmor som skulle hjelpe meg med stell til langt etter jeg var stor nok til å klare det selv og jeg sa da til slutt fra for jeg syntes det var ubehagelig. 

Anonymkode: 660c1...70c

Skrevet

Ellers er barnet helt normalt. Spiller fotball, har venner og generelt alt som gutter på den alderen gjør. Det eneste problemet hans er at han tisser på seg på natten. 

Vil si vi er ganske gode venner. Har kjent henne siden før vi fikk barn, men naturligvis ble vi tettere når guttene ble venner. Jeg har en sønn som er året yngre, eller rettere sagt 4 måneder yngre, og de ble venner i barnehagen. Siden har vi vært ganske tette, men aldri vært på hyttetur sammen før. 

Skrevet

Bleie i tilfelle sovning i bil er vanlig. Er det samme om man sover på dagtid eller om natten. 

Anonymkode: e3530...994

• Liker 2
Skrevet

Altså sengevæting i den alderen er jo ikke fordi de er umodne. Det kan være mange grunner til det. Man kan være sengevæter på ungdomsskolen selv om de er like modne som klassekameratene.

At barnet burde ordne med bleien selv, er jeg enig i (om det ikke er noe mer vansker enn sengevæting). De er store nok til å dusje og kle seg selv, og da er de store nok til å dra på seg en bleietruse, og også legge den i søpla om morgenen og vaske seg. Klarer barnet ellers ting som å kle seg, ordne seg brødmat og pusse tennene?

Anonymkode: 94cfb...669

• Liker 3
Skrevet

Kinkig tematikk.. Jeg ville kanskje forsiktig spurt om sønnen er flau eller likegyldig ovenfor bleie? 

Jeg har en nevø som måtte bruke bleie på natta lenge. Han syntes dette var så kjipt og flaut hvis han hadde venner på besøk, og han ville ikke overnatte borte. 

Når han var med kun oss familie tok han på seg bleie uten å bry seg om oss andre. Synes det egentlig var litt fint. 

Å ikke kunne holde seg på natta er jo et lite handikap han ikke kunne noe for. Å bruke bleie som hjelpemiddel var jo supert. 

Men den bør jo selvsagt av på morgenen. Ikke noe særlig med urin mot kroppen i lang tid. Vaske seg etc. 

Anonymkode: d837e...7ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså sengevæting i den alderen er jo ikke fordi de er umodne. Det kan være mange grunner til det. Man kan være sengevæter på ungdomsskolen selv om de er like modne som klassekameratene.

At barnet burde ordne med bleien selv, er jeg enig i (om det ikke er noe mer vansker enn sengevæting). De er store nok til å dusje og kle seg selv, og da er de store nok til å dra på seg en bleietruse, og også legge den i søpla om morgenen og vaske seg. Klarer barnet ellers ting som å kle seg, ordne seg brødmat og pusse tennene?

Anonymkode: 94cfb...669

Ja, han klarer alt det selv. Skal sies at han bruker bleie med tape, så er litt vanskeligere enn trusebleie, men han burde klare det også selv. 

Skrevet

Enurad.

Anonymkode: 983ec...abb

Skrevet

Jeg syns det er litt rart.. Fikk selv mensen når jeg var 10, og foreldrene mine hjalp ikke til med bind, eller stell..

Men jeg hadde ikke sagt noe. Kjipt nok for ham å trenge bleie.. 

Anonymkode: ee14b...ee0

• Liker 2
Skrevet

Det syns jeg er rart. Sønnen min bruker bleie om natten (er 6 år). Han får bleien på når han har pusset tennene og skal gå å legge seg. Tar den selv av om morningen når han står opp, og vet at den skal i søppel. Kler på seg truse og klær (jeg legger frem dagen før). Til og med 2 åringen klarer å ta av og på seg egen bleie, og går på badet å finner ren bleie🙄 

Bleie i bilen kan jeg forstå hvis det er langt å kjøre, men her bruker ikke sønnen det hvis vi bare skal kjøre en times tid. Da går han på do før vi reiser, og passer på at han ikke drikker for mye på turen. Greit å ha med ekstra skift liggende i bilen uansett , har jo også det til 2 åringen selvom hun bruker bleier (har tissa gjennom bleien flere ganger når hun sitter i bilstolen). 

Anonymkode: 18b5f...b9d

Skrevet

Jeg pleier ikke å rope troll, men dette eksakt samme innlegget dukker opp med jevne mellomrom. Jeg tviler på at det er reelt, for å si det mildt.

Anonymkode: b7df8...b10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I alle dager, det er selvfølgelig høyst unormalt og psykiatri. Ikke at noen på 10 år har det problemer med nattevæting, men hvordan han og familien fungerer. Det er ingen normalfungerende tiåringer som trenger hjelp til påkledning eller hygiene og «stell». 
Jeg skjønner ikke hva han må ha hjelp til. 

Anonymkode: b47d5...f39

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg pleier ikke å rope troll, men dette eksakt samme innlegget dukker opp med jevne mellomrom. Jeg tviler på at det er reelt, for å si det mildt.

Anonymkode: b7df8...b10

Enig. Generelt synes jeg det er altfor mange innlegg på KG som omhandler andres barn. Virker stort sett som poenget er å få masse støtte om at de har rett og den andre familien har feil. Synes folk flest kan la være å synse og mene ting om hvordan andre familier har det og hvordan de oppdrar barna sine. For det første vet dere veldig mye mindre enn dere selv tror om hvordan familien har det og for det andre er dere veldig veldig langt fra perfekte selv. Folk må slutte å blande seg opp i ting de ikke har noe med. 

Anonymkode: 883a5...8d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...