AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 Hei! Vi planlegger å få et barn om et års tid og skal begynne å spare opp penger. Hva koster det med startoppgifter (vugge/seng, barnevogn osv), og hva må man regne med per måned? Anonymkode: 72806...9e9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 omtrent 60k det første året. https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/slik-forbereder-du-lommeboka-pa-barn – Det første leveåret må du regne med at barnet koster omtrent 29 000 kroner, i tillegg til summen du bruker på spedbarnsutstyr før barnet kommer. Anonymkode: e5b57...6a4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #3 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! Vi planlegger å få et barn om et års tid og skal begynne å spare opp penger. Hva koster det med startoppgifter (vugge/seng, barnevogn osv), og hva må man regne med per måned? Anonymkode: 72806...9e9 Lenge siden jeg hadde baby,så kan ikke svare deg på dagens priser. Men ville bare si at det er lurt å kjøpe noe brukt,evt arve fra noen. Spesielt klær,som de vokser fort fra,og dermed ikke rekker å slite på. Og man trenger ikke nødvendigvis alt av fancy utstyr. Jeg fikk mye klær i barselgave, nesten så vi ikke rakk å bruke alt. Månedlige utgifter er vel bleier og evt morsmelkerstatning,ellers ikke så mye før barnet begi bhg. Du trenger noe gravidklær,dette kan også fint kjøpes brukt. Anonymkode: e4d05...bd5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg fikk to barn med noen års mellomrom, så måtte "begynne på nytt" med nr to. Hadde ingenting liggendre fra første. Nr 1 fikk alt nytt. Så her var vi oppe i mange titalls tusen. Jeg husker ikke beløp, men bare vogna var 18 k. Så "alt det andre". Nå med nr 2 er alt kjøpt brukt på finn. Jeg innså at man rekker ikke slite ut ting før det er for smått eller ikke passer lengre. Kan like godt kjøpe brukt til godt under halve prisen. Vogna kostet 5500 kr feks. Babyer vokser fort og trenger "nye" klær, men igjen. De første klærne blir brukt i 3 uker, neste str i 6 uker, så 2 mnd osv. En baby som bare "ligger der" klarer ikke slite dem ut. Det er når de begynner i bhg. Kjøp brukt og selg er mitt råd. Så trenger de bleier. Det er vel utgiftene før bhg start, som jeg kan komme på. Anonymkode: 8acb6...741
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 Vogn, bilstol osv kan dere få dyrt eller billig, en sprinkelseng koster 0, 600,- eller 10 000. Klær og bleier er ikke så dyrt for en baby. Det som koster er livsstilen med barn: ekstra permisjon eller deltidsjobb, barnehageutgifter, bil, -og de blir dyrere med årene, da slår kles-, aktiviteter-, transport, utstyr ut. Anonymkode: b7dea...1d5 1 1
Misanthropis Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 Helt umulig å si noe slags sum som blir reell for deg. Det kommer ekstremt an på hva du selv velger å legge av penger i det. det er masse vogner, bilseter, senger, klær man kan få utrolig billig på finn og kjøp/ salg grupper. og det du ønsker å kjøpe av nye ting, bruk tiden fra nå til å speide etter tilbud, så kan du spare selvom du kjøper nytt. så lag liste iver det du vil ha, og sjekk priser.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #7 Skrevet 15. oktober 2023 Husk at det er helt greit å kjøpe sprinkelseng, bedside crib, vogn, klær o.l på finn. Bilstol, madrasser og sko er vell det eneste som anbefales å kjøpe nytt. Anonymkode: 62687...b86
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husk at det er helt greit å kjøpe sprinkelseng, bedside crib, vogn, klær o.l på finn. Ellers takk. Den dagen jeg blir så fattig lar jeg heller vær å få barn. Anonymkode: 50de0...1d8 1
Brunello Skrevet 15. oktober 2023 #9 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vogn, bilstol osv kan dere få dyrt eller billig, en sprinkelseng koster 0, 600,- eller 10 000. Klær og bleier er ikke så dyrt for en baby. Det som koster er livsstilen med barn: ekstra permisjon eller deltidsjobb, barnehageutgifter, bil, -og de blir dyrere med årene, da slår kles-, aktiviteter-, transport, utstyr ut. Anonymkode: b7dea...1d5 For oss var livsstil med spedbarn billigere enn uten barn. Det var først når de ble litt eldre kostnadene ved barn var høyere enn det vi hadde i lavere forbruk på grunn av endret livssituasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #10 Skrevet 15. oktober 2023 Det første året er billig, tro det eller ei, så hvis dere har en økonomi som krever at dere må spare opp til det første året hvordan tenker dere at det skal gå økonomisk ettersom barnet blir eldre? Jeg kan garantere at innkjøp av vogn, sprinkelseng og andre startutgifter eller barnehage-utgifter som kommer etter hvert er ingenting mot hva det koster å ha et eldre barn eller en tenåring. Dere må tenke litt mer langsiktig. Anonymkode: 6716d...fa5 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ellers takk. Den dagen jeg blir så fattig lar jeg heller vær å få barn. Anonymkode: 50de0...1d8 Mange som ikke er i nærheten av fattige som kjøper brukt. Det er både økonomisk smart og gjenbruk. Om en sprinkelseng er brukt eller ny har da null å si, den kan fremstå som helt ny. Det er et møbel, intet mindre. Madrass anbefales å kjøpe nytt. Mange babyklær er også knapt brukt, da de vokser så fort. Anonymkode: aebcc...8d8 3 1
Brunello Skrevet 15. oktober 2023 #12 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ellers takk. Den dagen jeg blir så fattig lar jeg heller vær å få barn. Anonymkode: 50de0...1d8 Har ikke noe med fattigdom å gjøre. Kona er medlem av diverse byttegrupper. Felles for alle de jeg vet hvem er i de gruppene, er at de har god råd. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #13 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ellers takk. Den dagen jeg blir så fattig lar jeg heller vær å få barn. Anonymkode: 50de0...1d8 😅 Anonymkode: 62687...b86 1
kaleidoskop Skrevet 15. oktober 2023 #14 Skrevet 15. oktober 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ellers takk. Den dagen jeg blir så fattig lar jeg heller vær å få barn. Anonymkode: 50de0...1d8 Åååå, for en deilig innstilling 😂 Vi har både vadkekluter og vaskemaskin. Så brukte ting får en grundig vask og er klar til bruk. Da håper jeg hvertfall du gir bort (og ikke selger) tingene når de ikke kan brukes lengre. For det er de med så dårlig råd, at set er vanskelig å få kjøpt inn ting man trenger og som er kjekt å ha. 1
Aviale Skrevet 15. oktober 2023 #15 Skrevet 15. oktober 2023 Alle er forskjellige, men vi har så langt anslått at utstyret vi skal kjøpe koster rundt 35.000. Da kjøper vi ny vogn, bilstol, madrass og ellers mesteparten brukt. Mye babyting er overraskende dyrt, bare en ammepute kan koste 1500 ny, men 500 brukt. Samme med vippestol, bæresele osv. Hvis dere vil kjøpe alt nytt tror jeg dere må regne minst 50.000 kr i utstyr. Husk at det ikke bare er pga økonomi at folk kjøper brukt, det er også mye bedre for miljøet 😊
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #16 Skrevet 15. oktober 2023 Ditt sunne vett Anonymkode: 9f4aa...70e
Gjest Anonyme-meg Skrevet 15. oktober 2023 #17 Skrevet 15. oktober 2023 Sifo sier at det første leveåret koster barnet livv over 40000. Men man kan gjøre det mye billigere enn det. Barn blir mye dyrere hvor eldre de blir.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #18 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hei! Vi planlegger å få et barn om et års tid og skal begynne å spare opp penger. Hva koster det med startoppgifter (vugge/seng, barnevogn osv), og hva må man regne med per måned? Anonymkode: 72806...9e9 Vi brukte ca 30 000 på utstyr det første året. vogn kjøpte vi på salg til 8000,- bilstol med base 5000,- bilstol nr 2 (byttet til småbarnsstol ved 6-7 mnd, som anbefalt). 7000,- seng 1000,- Stellebord (kjøpte brukt) 500,- babynest ca 800,- ammepumpe (måtte kjøpe på vei hjem fra sykehuset) 1800,- flasker 1000,- (orka ikke vaske og koke flasker mange ganger om dagen) Flaskesterilisator 900,- Bilstolpose 500,- Ulldress, lue , votter og tøfler 1200 ca Bodyer og strømpebukser kanskje 2000,- (her gikk det mye skift, så fylte på mer etterhvert. Måtte også gå til innkjøp av prematur størrelser og nyfødt størrelse da alle sa vi ikke trengte det, så hadde nesten bare fra 56 og oppover 😅) Gulpekluter, smokker, teppe, apotekvarer, bleier, olje til bleieskift, kremer , tørr kluter osv kanskje 1500,- Sovepose 500,- vognpose vinter 2000,- Laken 300-400,- Babygym 500,- sikkert noe jeg har glemt 😅 Fra barnehagestart har vi brukt ca 8000,- i snitt i mnd. 3200,- i barnehage (blir billigere fra neste år), bleier, våtservietter , mat (har også med matpakke i barnehagen hver dag), klær, utstyr (siste året har vi kjøpt balansesykkel, hjelm, ny seng, en ekstra bilstol til 4000,- og må kjøpe skiutstyr men det blir julegave). Blir fort penger… Leker og utstyr må jo gjerne byttes ut etter alder og behov. Har fått mye til jul og bursdag (f.eks brio togbane, bøker med lyd, forskjellige babyleker, basseng, badeleker / strandleker, dukke og Dukkevogn, lekekjøkken, bøker, tegnesaker og malesaker). Anonymkode: 85cdd...425
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #19 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi brukte ca 30 000 på utstyr det første året. vogn kjøpte vi på salg til 8000,- bilstol med base 5000,- bilstol nr 2 (byttet til småbarnsstol ved 6-7 mnd, som anbefalt). 7000,- seng 1000,- Stellebord (kjøpte brukt) 500,- babynest ca 800,- ammepumpe (måtte kjøpe på vei hjem fra sykehuset) 1800,- flasker 1000,- (orka ikke vaske og koke flasker mange ganger om dagen) Flaskesterilisator 900,- Bilstolpose 500,- Ulldress, lue , votter og tøfler 1200 ca Bodyer og strømpebukser kanskje 2000,- (her gikk det mye skift, så fylte på mer etterhvert. Måtte også gå til innkjøp av prematur størrelser og nyfødt størrelse da alle sa vi ikke trengte det, så hadde nesten bare fra 56 og oppover 😅) Gulpekluter, smokker, teppe, apotekvarer, bleier, olje til bleieskift, kremer , tørr kluter osv kanskje 1500,- Sovepose 500,- vognpose vinter 2000,- Laken 300-400,- Babygym 500,- sikkert noe jeg har glemt 😅 Fra barnehagestart har vi brukt ca 8000,- i snitt i mnd. 3200,- i barnehage (blir billigere fra neste år), bleier, våtservietter , mat (har også med matpakke i barnehagen hver dag), klær, utstyr (siste året har vi kjøpt balansesykkel, hjelm, ny seng, en ekstra bilstol til 4000,- og må kjøpe skiutstyr men det blir julegave). Blir fort penger… Leker og utstyr må jo gjerne byttes ut etter alder og behov. Har fått mye til jul og bursdag (f.eks brio togbane, bøker med lyd, forskjellige babyleker, basseng, badeleker / strandleker, dukke og Dukkevogn, lekekjøkken, bøker, tegnesaker og malesaker). Anonymkode: 85cdd...425 Ser nå at det var en del jeg hadde glemt ja, så sikkert mye mer enn 30 000,- 😂 Bæresele 2000,- Vippestol (kjøpt brukt) 500,- Tripp trapp stol (kjøpt brukt) 1000,- Gravidpute og ammepute 1500,- Også måtte jeg ha en del nye klær både under svangerskapet og etter (gikk opp en del i vekt , og en størrelse opp i sko etter fødsel så ingen av skoene passet😩, hadde også keisersnitt så måtte bytte ut alle truser). Anonymkode: 85cdd...425
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #20 Skrevet 15. oktober 2023 Vi bruke 3000kr på ting han måtte ha i stsrten. Fikk vogn og seng av foreldrene våre. Fikk masse klær fra min bror og hans søster som har barn som er 1år eldre. Får fremdeles arveklær og har kjøpt minimalt. I såfall kjøper vi brukt. Vi har kjøpt brukt vognpose (300kr), bæresele (ergobaby 250kr), hentet gratis vugge via finn, ulike voksi poser (300-700kr), babynest (300kr). Om vi måtte kjøpt vogn og seng selv,ville det kostet oss ca 6-7000 (vognen var på tilbud). Fikk også diverse i babyshower. Forventet ikke, men de dyre gavene var fra mine og hans foreldre og besteforeldre. Venner kjøpte rimeligere gaver. Hvis du skal kjøpe vogn brukt, vil jeg anbefale å kjøpe en som er under 2år gammel hvis selger har kvittering. Da har du reklamasjonsrett. Vet mange bytter ut vognen også fordi de finner ut at de ikke liker den likevel. Så da er jo brukt ok så man ikke kaster bort penger. Hvis dere regner 30 000kr for brukt vogn, stellebord, vugge, babynest, bæresele, seng, bilstol, vognpose, bilstolpose så tror jeg dere er godt innenfor. I tillegg til at dere sikkert får litt bruke klær innenfor den summen. Det er også lurt å ikke kjøpe for mye. Vi hadde veldig mye klær i minste størrelsene. Baby vokste sakte, så vi fikk brukt det meste. Min niese vokste derimot raskt, og de hadde trengt minimalt av minste størrelser. Så det ville jeg sett an og heller kjøpt mer ved behov. Man kan også følge med på tilbud, funn, bruktbutikker, loppeliten. Kjøpe ulldresser, ull, sko osv i større størrelser om man finner til bra pris, så er det bare å pakke klart i boden. Så lenge man ikke er opptatt av fancy klær og dyre møbler til baby, så kommer man unna det til en ok pris. Mye fint som nesten ikke er brukt. Også får man jo barnetrygd. Vi sparer denne, men hadde jo selvsagt brukt av de dersom vi trengte det. Avvent kjøp av pumpe, ammepute og diverse det ikke er sikkert man må ha. Her funket puter vi hadde hjemme til amming første dager. Ammingen funket ikke, så da var det ikke vits å kjøpe dyr ammepute. Pumpe hadde jeg kjøpt med kvittering. Brukte pumpen, men likte den ikke. Så i dag ville jeg heller kjøpt brukt, da kan man heller ta seg råd til å kjøpe annen pumpe om den første ikke virket ordentlig (har inntrykk av at folk liker veldig forskjellige pumper, kommer nok an på anatomi også). Anonymkode: 1dd71...821
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå