Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvem var det som vant fredsnobelspris i år? Det har vært veldig stille? Det har kanskje havnet i skyggen av andre ting?

Jeg husker godt da nobelprisen ble delt ut i fjor. Akkurat da bodde jeg i Porto, nord i Portugal og hadde en del problemer med mitt sikringskap, som sto rett ved siden av TV. Stua var veldig liten, men leiligheten lå nokså sentralt. Dessverre kunne jeg ikke bo der.

Det året var det noen fra Hviterussland tror jeg? Og det er mye politisk forfølgelse der? Ingenting betyr noe, hverken rettspapirer, statsborgerskap eller medisinske journaler. Avgjørelsene er helt vilkårlig. De betyr noe når det passer staten, ellers har de ingen verdi. Syke nektes behandling, og gamle foreldre blir presset og brukt mot sine barn i land som Nord Korea. Jeg har hørt at hvis man flykter i Nord Korea, eller går mot staten, så lider hele familien, mamma og pappa og bror og alle sammen. Familien blir totalt utslettet. Under andre verdenskrig ga jo nazister folk valget mellom å skyte seg selv eller sin mor. Så ille er det heldigvis sjelden noe sted lengre. I Europa styrer heldigvis prinsippet om "presumption of innocence". Dermed unngår dilemmaer av denne typen. 

I slike land mister man bolig, nektes rettshjelp, og får nok aldri noen forklaring på hva som foregår. Man kan ha sagt feil ting i en eller annen sammenheng, og det er nok i Nord Korea. I Pol Pots tid i Kambodska var det nok å ha sviktende syn, dvs bruke briller. Så “due process” eksisterer ikke i slike land (forvaltningsloven i Norge), og heller ikke “speedy trial,” for mange av disse har jo kjempet i både ti og tyve år mot svær overmakt, autoritetspersoner som sitter i skyggene, og som er ute etter å knuse maur. Hele statsapparatet mot mennesker uten ressurser. Men i vesten snakker man ofte om "know your accuser". Dermed unngår man dilemmaer av denne typen. 

Mange av de tidligere nobelprisvinnerne ble jo stadig trakasseret, dvs både telefonterror, overvåking på do og forfulgt på gaten, og fikk ulike konstruerte problemer med staten. Selv i begravelser fikk de ikke være i fred. Dermed kunne de ikke reise til Norge, og kongen og dronning stirret på en tom stol. Men i rettsstat som Norge eller Danmark så er slike ting overflødige fordi alle vet hva som foregår, det som står i lover og dokumenter er det som gjelder, prosedyrer blir fulgt, og bolig, sykdom, omsorg for foreldre eller dine kjære eller sult blir ihvertfall aldri brukt som et våpen av statsmakten. Slik som i Kongo. 

Så man kan være veldig glad for at man bor i en del av verden med et fungerende rettsvesen. Det jeg mener med dette er selvsagt at fredsnobelprisen er veldig viktig. Og på en måte er jo denne teksten også det prisen handler om. Selv David Toska og Treholt kan gi ut både bøker og litteratur, og dermed er alle fri til å ytre seg. Så sant det ikke er støtende mot noen. Ingen er nemlig pliktig til å lese dem, slik som i noen av de landene jeg nevner. 

Endret av Michaelhe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg erfarer at Nobels fredspris har mistet mye status i utlandet.  Tidligere pleide det å være høydepunkt selv i muslimske land.

Skrevet

Vinneren var en iransk kvinne som sitter fengsla for kvinnesaksarbeid og kampen mot lovbestemt kvinnebekledning.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Svar til Akryl:

Vel, slik ting er jo langt over hodet på meg. Jeg er jo ikke politiker, og får alt jeg vet fra Tv og internet. Og ellers henter jeg melk på butikken og går tur med hunden. Det må jo da de som styrer og steller finne ut av.  Jeg er jo trygdet. jeg klarer aldri å gjette hvem som vinner hvert år. 

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Michaelhe said:

jeg klarer aldri å gjette hvem som vinner hvert år. 

En skal være god til å klare å gjette det. Det blir jo litt sånn Agatha Christie-mysterie. De gjør jo sitt beste for å finne den absolutt minst opplagte vinneren hver gang.

Skrevet
Akhenaton skrev (1 minutt siden):

En skal være god til å klare å gjette det. Det blir jo litt sånn Agatha Christie-mysterie. De gjør jo sitt beste for å finne den absolutt minst opplagte vinneren hver gang.

Jeg må bare innrømme at jeg synes agatha christie noen ganger har det man kaller "a contrived plot", dvs det er så innviklet at det må regnes som svært sjeldent. En person fortalte meg likevel en gang at hun ikke var en plotter, dvs en som skisserte opp plottet før hun skrev? Om det stemmer, så er det sjokkerende. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...