AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 Dere som har barn på 11-12. Opplever dere at det er nesten mer normalt for ungene å slite i relasjoner med andre barn, enn at barna har gode og omsorgsfulle venner? Synes barnet mitt har så mange venner der relasjonene er brevet av krangling, bølling mobbing og høy energi. 🤔 Anonymkode: f0283...030
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Har ei jente på 12 år og her er det ikke slik heldigvis. Litt sjalusi og kommentarer kan det jo være av og til, men ikke ofte og ikke stygt. Anonymkode: fc567...c3c
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #3 Skrevet 15. oktober 2023 Her er det drama og utestengning over en lav sko. Enten er du med ellers er du ute, er du med har du gjerne «rike» foreldre som sponser deg med elsykkel, nyeste tlf, merketøy mm. jeg er alene med mine og alt annet enn rik, så mine står i stor grad utenfor 😔 bor i en liten bygd svært landlig så hadde ikke helt forventet denne utviklingen. Anonymkode: 544d4...154
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 Nei, veldig lite av det blant barnets venner heldigvis. Gutt på 11,5 år. Anonymkode: f8481...3af
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 Er det ikke i alderen 10-11 at nye vennskap dannes? Og at dette er alderen der det er mest baluba mellom venner/barn? Anonymkode: 45e76...979 2
Arkana Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 Har en på 12 og ei som blir 11 i januar. Det du beskriver kjenner jeg meg heldigvis ikke igjen i. Jeg opplever at begge to har gode venner som tar vare på hverandre og hvor venneforholdene er uten krangling eller bølling. Mye energi synes jeg er i en annen kategori. Krangling og bølling er negativt, energi er jo bare noe man har eller ikke har. Folk er forskjellige og noen (både barn og voksne) har mer energi enn andre og det er klart at det kan bli mer høylytt når enkelte leker sammen enn når det er noen andre. Så har man selvsagt regler for hvordan man skal oppføre seg innendørs vs utendørs og at de må lære å ta hensyn til andre, men jeg ser ikke på det å ha mye energi som noe negativt som skal slås ned på. Rolige barn som bare sitter stille er ikke et ideal.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #7 Skrevet 15. oktober 2023 Jente 11. Litt sjalusi er det inn i mellom men ikke stort mer enn det. Ikke noe press på utseende, merker osv enda her. De leker enda, er ute på lekeplassene mye, sover over hos hverandre og ser på film. Vi forsøker å begrense mobilbruk, og sminke osv er ikke lov selv om ei av jentene er veldig pådriver for det Anonymkode: 789c1...de8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 Ja. For eldste barnet mitt var det ikke slik, men for yngste… Det er drama over en lav sko på hele trinnet (3 store klasser), blant gutter og jenter og mellom «venner». Går nå i 7., har pågått siden 5. Anonymkode: 025d0...a89
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #9 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg tror det varierer fra barnegruppe til barnegruppe. Sikkert knyttet til både hvem som er i gruppen, og hvilke voksne de møter på skolen. Eldstemann har hengt med samme guttegjeng siden 1.trinn, og går nå i 9. Der har det vært utrolig lite tull, og de er stort sett utrolig omsorgsfulle overfor hverandre. Yngstemann sitt trinn er «det værste på skolen», der har det vært mye mobbing og fysiske overskridelser siden 1.trinn, som bare har økt på jo høyere klassetrinn, både blant guttene og jentene (6.trinn nå). Foreldregruppen har vært kjempepassiv, og det er mange på trinnet som mistrives. Vi teller ned dagene til han skal over på ungdomsskolen, og forhåpentligvis møter et nytt og bedre miljø. Anonymkode: 471aa...78a
Vera Vinge Skrevet 15. oktober 2023 #10 Skrevet 15. oktober 2023 Nei, dette kjenner jeg ikke igjen, verken blant min 11-åring eller andre jeg kjenner med barn på samme alder. I klassen til sønnen min er de veldig inkluderende og lite konflikter.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 Barnet mitt har 3 beste venner der faktisk alle inkludert mitt barn, har en blanding av adhd og/eller autisme. Der spesielt en av de dominerer alle i klassen og omtrent forfølger andre for å bølle. Jeg synes det er noe med alle hans venner som gjør at de ikke liksom fungerer bra sosialt. Kan jo være han trekkes mot andre som har adhd 🤔 Mitt barn er veldig opptatt av å være best i aktiviteter , populær, og så når noen er mer populær eller flinkere, så er han så lei seg, og greier ikke å sette pris på de vennene han har eller de andre tingene han er flink i. Da er alt helt krise. Ganske sånn sort hvit tankegang. 😵💫 Ikke noe jeg har gått inn for å lære han altså, har ikke brydd meg om å være en av de populære så lenge jeg kan huske.. 🤔 - ts Anonymkode: f0283...030
GMT800 Skrevet 15. oktober 2023 #12 Skrevet 15. oktober 2023 Gutt snart 13, ingenting sånt. Det er bare tendens til to "gjenger" blant klassen - de som er aktive i idrett, og de som er mer på data/gaming. Ingen problemer mellom disse gruppene, men naturlig siden de som har felles fritidsinteresser ofte henger mer sammen uansett og har mer omgang. Ikke hørt om noe intriger og drama, har inntrykk av at det er mer en jentegreie..
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #13 Skrevet 15. oktober 2023 Har en jente på 12. Det var ganske mye drama mellom jentene i klassen i fjor, men det ble tatt tak i så i år er det mye bedre. Hormoner og kroppslige endringer, danning av nye vennskap og grupperinger. Samt en liten håndfull med "sterke personligheter"... Anonymkode: 8471e...5f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå