AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 Dette begynte rett før jeg fyllte 25. Hadde plutselig kraftige smerter ved mensen. kunne vare i over to døgn. Lege kunne ikke gjøre en dritt. Hormonprevensjon tåler jeg ikke, for da får jeg problemer med blodtrykk, og jeg vil heller ikke ha sånt dritt i kroppen. Smertene ble mildere og varte kortere ved endring av kosthold og ved å få tilbake normalvekt. De er der enda, men varierer veldig Blir fremdeles dårlig. Må mye på do den dagen, og smertene forsvinner sim regel når tarmen er tom. Det er i hvert fall slik det ser ut for min del. Siden Krampene og smertene ser ut til å forsvinne når jeg ser ut til å være ferdig på do. Andre som kjenner seg igjen, vet hvorfor dette skjer? Hatt det sånn i over 10 år nå. Anonymkode: 8b79c...23a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Vet ikke helt hva du etterspør, men hos meg så gjør det vondt å trykke/bæsje når jeg har mensen, ihvertfall første 1-2dagene. Har med hormoner og slimhinner å gjøre har jeg skjønt. Anonymkode: 00f3a...787
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #3 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke helt hva du etterspør, men hos meg så gjør det vondt å trykke/bæsje når jeg har mensen, ihvertfall første 1-2dagene. Har med hormoner og slimhinner å gjøre har jeg skjønt. Anonymkode: 00f3a...787 For min del får jeg vondt i nedre del av magen på første blødningsdag. Ikke under selve toalettbesøket. Men det må jo være noe flere opplever, siden mange har vondt. Selv visste jeg ikke hva menssmerter var, før denne dritten begynte. Og vondt i magen kan jo forårsakes av så mye. Du sier at hormonene og slimhinnene påvirker dette. Kan hormonene kanskje påvirke slimhinnene i tarmen også da? På hvilken måte i så fall? Anonymkode: 8b79c...23a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 Boblete tarm er ihvertfall normalt under mensen. For noen fører jo luft i tarmen til smerter, så å få det ut hjelper. Mensen-avføring/tarm er en egen greie. Det har vi konkludert med i gjengen da alle kjente til det. Anonymkode: b8c3c...e86
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Boblete tarm er ihvertfall normalt under mensen. For noen fører jo luft i tarmen til smerter, så å få det ut hjelper. Mensen-avføring/tarm er en egen greie. Det har vi konkludert med i gjengen da alle kjente til det. Anonymkode: b8c3c...e86 Det er i hvert fall betryggende at det er vanlig, selv om det ikke er noe gøy. men er det ikke litt rart å gå fra å aldri ha vondt, til å plutselig få veldig vondt? Anonymkode: 8b79c...23a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 Det er dessverre helt vanlig. (Noe av det kjipeste med å være kvinne, eller hva?) Anonymkode: 86cdd...e38
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #7 Skrevet 15. oktober 2023 Har du barn? Jeg hadde problemfrie menstruasjoner frem til jeg passerte 30. Etter det fikk jeg til tider så kraftige magesmerter at jeg ikke kunne hå på jobb første dag. Ble utrolig svimmel/ustø, uvel og fikk mye kraftigere blødninger enn tidligere. Snakket med gynekolog da jeg trodde det var noe alvorlig galt med meg, men det er visst helt naturlig at kvinner som ikke har født barn får sterkere menstruasjonssmerter når de er 25-30 år. Fikk resept på smertestillende som hjalp veldig. Anonymkode: b1333...12a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 For meg hjelper det veldig godt å ta 600mg Ibux så snart jeg begynner å blø. Det roer både smerter og tarm. Anonymkode: f7eda...bc6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #9 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er dessverre helt vanlig. (Noe av det kjipeste med å være kvinne, eller hva?) Anonymkode: 86cdd...e38 Ja, akkurat den delen er noe dritt 😵💫 Anonymkode: 8b79c...23a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #10 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg hjelper det veldig godt å ta 600mg Ibux så snart jeg begynner å blø. Det roer både smerter og tarm. Anonymkode: f7eda...bc6 Smertestillende har aldri virket særlig bra på meg. Også ved bedøvelse har både lege og tannlege brukt for lite, og måttet bruke mer. Anonymkode: 8b79c...23a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har du barn? Jeg hadde problemfrie menstruasjoner frem til jeg passerte 30. Etter det fikk jeg til tider så kraftige magesmerter at jeg ikke kunne hå på jobb første dag. Ble utrolig svimmel/ustø, uvel og fikk mye kraftigere blødninger enn tidligere. Snakket med gynekolog da jeg trodde det var noe alvorlig galt med meg, men det er visst helt naturlig at kvinner som ikke har født barn får sterkere menstruasjonssmerter når de er 25-30 år. Fikk resept på smertestillende som hjalp veldig. Anonymkode: b1333...12a Har aldri vært gravid nei. I hvert fall ikke som jeg vet om. så det er jo en mulig forklaring. Anonymkode: 8b79c...23a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #12 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har du barn? Jeg hadde problemfrie menstruasjoner frem til jeg passerte 30. Etter det fikk jeg til tider så kraftige magesmerter at jeg ikke kunne hå på jobb første dag. Ble utrolig svimmel/ustø, uvel og fikk mye kraftigere blødninger enn tidligere. Snakket med gynekolog da jeg trodde det var noe alvorlig galt med meg, men det er visst helt naturlig at kvinner som ikke har født barn får sterkere menstruasjonssmerter når de er 25-30 år. Fikk resept på smertestillende som hjalp veldig. Anonymkode: b1333...12a Jøss, det ante jeg ikke! Eller, jeg har det jo sånn, men visste ikke at det var normalt. Jeg hadde aldri så mye som antydning til menssmerter iløpet av de 10 første årene, men det året jeg fylte 25 tok det seg ganske kjapt opp, og jeg begynte å kaste opp av smerter. Hvorfor er det ingen som forteller oss sånt??? Og går det bort igjen når man får barn? Anonymkode: 3e7d5...e9a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #13 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jøss, det ante jeg ikke! Eller, jeg har det jo sånn, men visste ikke at det var normalt. Jeg hadde aldri så mye som antydning til menssmerter iløpet av de 10 første årene, men det året jeg fylte 25 tok det seg ganske kjapt opp, og jeg begynte å kaste opp av smerter. Hvorfor er det ingen som forteller oss sånt??? Og går det bort igjen når man får barn? Anonymkode: 3e7d5...e9a Jeg har også kastet opp to ganger. Helt blankt, men kastet opp ja. Da satt jeg på gulvet i dusjen, med varmt vann rennende, fordi det var så vondt. heldigvis er det lenge siden nå. Anonymkode: 8b79c...23a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå