Gå til innhold

Allente - styr unna!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par måneder siden kjøpe jeg en tv på Elkjøp. I forbindelse med dette, spurte Elkjøp om jeg ønsket 6 måneders gratis Viaplay Jeg takket ja og fikk beskjed om at det skulle komme en link på e-post. Jeg fikk aldri noen link fra Viaplay, men tenkte ikke noe mer over det. Noen dager senere dukket det opp en faktura på over 500 kroner fra Allente. Det var visst dette som var et «gratis» abonnement på Viaplay.

Jeg kontaktet Allente straks og sa at jeg ikke var interessert i noe abonnement. Men de nektet å ta imot oppsigelsen og påstod at jeg hadde inngått en avtale om 6 måneders bindingstid. Kundeservice fremstod som ekstremt vrange og kverulerende. 
Jeg dro tilbake til Elkjøp, og fikk dem til å sende en melding til Allente. Fikk da en skriftlig bekreftelse, med beskjed om at jeg kunne slette fakturaen. Men kort tid etter fortsatte det å komme flere fakturaer, purring og inkassovarsel. Å ta kontakt med Allente selv var nytteløst.

Etter flere måneder ser det endelig ut til at dette abonnementet er avsluttet, etter at Elkjøp har sagt opp «avtalen» en tredje gang.
Jeg ønsker å advare andre mot å bli kunde hos Allente, da dette fremstår som lureri og svindel. 

Jeg har lest om andres erfaring om Allente og det ser ut til å deres forretningsmodell går ut på følgende:
- Lure til seg kunder via Elkjøp, som lover bort «gratis» streaming-tjenester
- Lure tidligere kunder med «gratis» forlengelse av abonnement. Som viser seg å ikke være gratis
- Triksing med faktura og økte priser uten avtale
- Fjerner kanaler eller tjenester, som kundene betaler for
- Gjør seg utilgjengelige for kunder som prøver å ta kontakt 

Jurist advarer mot Allente

Anonymkode: c3632...876

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Oj! 

Jeg lesta lenka. Dette selskapet skal jeg holde meg langt unna. Takk for advarselen. 

Anonymkode: 19ce7...6cc

• Liker 3
Skrevet

Har hatt de fra den gangen de het Canal Digital, og har aldri hatt problem med de. Kjøpte riktignok ikke noen tv fra Elkjøp da jeg skaffet med de som leverandør.

Anonymkode: ebbaa...a6b

• Liker 2
Skrevet

Allente (Canal digital) er noe møkk ja 🤮 De prøver å ringe meg med jevne mellomrom ser jeg. Jeg var kunde tidligere, så de vil vel ha meg tilbake 😂 Det kommer ikke til å skje.... 😂

• Nyttig 2
Skrevet

Men når skal folk slutte å være så naive og godtroende? Når skal de begynne å lese det som står med liten skrift, og forstå at det ikke er noe som heter "gratis" lenger?

Folk må ta litt på egen kappe også.

Men jeg er enig i at Allente ikke er bra, og at det er en kynisk og utspekulert måte å forsøke å lure naive kunder. Slik som TS.

Anonymkode: 8ebca...775

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men når skal folk slutte å være så naive og godtroende? Når skal de begynne å lese det som står med liten skrift, og forstå at det ikke er noe som heter "gratis" lenger?

Men jeg er enig i at Allente ikke er bra, og at det er en kynisk og utspekulert måte å forsøke å lure naive kunder. Slik som TS.

I mitt tilfelle så var det ikke noe med liten skrift. Selgeren på Elkjøp spurte muntlig om jeg ville ha 6 måneders gratis Viaplay, og dette takket jeg ja til. Det skulle komme aktivering på e-mail. Synes det er veldig rart at det derfra blir meldt inn en avtale på en kanalpakke hos Allente, med bindingstid. Elkjøp la seg raskt flate, og forsøkte å rydde opp men det hjalp jo lite når Allente slo seg fullstendig vrange. 

Jeg har lest gjennom en del anmeldelser av Allente på Google, Trustpilot, Brukerklagernemnda osv. og denne virksomheten virker så utrolig shady. Jeg har anmeldt dem til Forbrukerrådet og håper dette lureriet snart blir stanset. 

Skrevet

Du kjøpte en for liten tv TS, hadde du kjøpt en 83" eller større hadde du ikke fått det problemet.

Anonymkode: 2262f...086

Gjest Refreng
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er veldig vanlig å få gratis måneder med diverse abo i ulike kampanjer.... Det som også er vanlig er at abo fortsetter til du sier opp, så dersom du ikke sier opp må du betale. Men 6 mnd gratis abo for tv kjøp anser jeg som helt normalt og ikke rart

Skrevet

Jeg har vært borti det samme med Allente og Elkjøp. Det var ingen angrefrist når man fikk dette "gratis" greiene via Elkjøp. Ringte Allente og var i kontakt med Elkjøp og kom ingen vei. Måtte ut med nesten 2000 kr. Elkjøp ga aldri info at jeg ikke kunne angre på et slikt tilbud kun hvis det var bestilt gjennom Allente. Er visst mange som har gått i samme fellen. 

Anonymkode: c3eb9...f24

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hatt de fra den gangen de het Canal Digital, og har aldri hatt problem med de. Kjøpte riktignok ikke noen tv fra Elkjøp da jeg skaffet med de som leverandør.

Anonymkode: ebbaa...a6b

Mamma hadde Canal Digital og de tilbydde noen tilbud og andre ting til henne via telefon, som hun sa ja til.

Så ble det alltid feil, hun ble fakturert for mye og måtte ringe de om at fakturaen var feil, og det var veldig vanskelig å få det bort.

Mitt tips er å alltid takke nei til noe som helst tilbud fra Canal Digital / Allente, det blir bare rot. Bare kjøpt det til normal pris hvis du absolutt må ha det, ellers er det bare å holde seg unna.

Anonymkode: f15e2...645

• Nyttig 1
Skrevet

Allente suger! Sliter selv med de. Jeg skulle si opp, der er en måneds oppsigelsestid fra kommende måned. 
Jeg var dessuten under bindingstid, og oppsigelsestiden ble da den siste måneden under under binding. 

Svenskefaen (selvsagt ikke norsk på kundeservicen) kutta alt på minuttet. Prøvde å få ordna det, men det er visst helt umulig! Venter i spenning på om der kommer noen regninger, for det gjør det nok! 

Jeg sa opp fordi de flytta bbc News, en av de få kanalene jeg faktisk såg på. Prøver de seg og skal ha betalt, så smeller jeg vilkårene i bordet og nekter! 

Anonymkode: 45853...a35

• Nyttig 1
Skrevet

har allente via elkjøp nå gratis i 6 mnd. beløpet jeg må betale allente hver mnd, trakk elkjøp fra på produktet jeg kjøpte hos dem. synes det fungerer utmerket, og er rimeligere enn om jeg hadde hatt tv2 play, viaplay, hbo osv hver for seg.

Anonymkode: 2dcf0...a58

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Allente suger! Sliter selv med de. Jeg skulle si opp, der er en måneds oppsigelsestid fra kommende måned. 
Jeg var dessuten under bindingstid, og oppsigelsestiden ble da den siste måneden under under binding. 

Svenskefaen (selvsagt ikke norsk på kundeservicen) kutta alt på minuttet. Prøvde å få ordna det, men det er visst helt umulig! Venter i spenning på om der kommer noen regninger, for det gjør det nok! 

Jeg sa opp fordi de flytta bbc News, en av de få kanalene jeg faktisk såg på. Prøver de seg og skal ha betalt, så smeller jeg vilkårene i bordet og nekter! 

Jeg tror dessverre de kommer til å sende deg flere regninger. De fortsetter i hvert fall ut "oppsigelsestiden" og gjerne etter det også. En av de ansatte på Elkjøp (som hjalp meg) sa at Allente ofte fortsetter å fakturere, selv om kunden har sagt opp på vanlig måte og i henhold til bindingstiden. Dette er visstnok et kjent problem med Allente. 

Selv opplevde jeg å få inkassovarsel etter å ha fått skriftlig beskjed om at abonnementet var annullert og at alle fakturaer kunne slettes. Prøvde da å ringe det tlf nummeret Allente oppga på sin hjemmeside, og fikk en svensk svarer som sa at nummeret ikke var i bruk. Så ekstremt useriøst! 

Ser nå at abonnementet og fakturaene er fjernet på "min side" hos Allente. Håper det faktisk stemmer denne gangen. 

Skrevet

Jeg har aldri hatt Canal Digital/Allente men er dere sikre på at det ikke er Elkjøp som er problemet? Min bror kjøpte en Samsung mobil der for noen uker siden, han skulle da få med ett nettbrett når han registrerte seg på en nettside men han fant ingen link på nettsiden så han oppsøkte Elkjøp 2 dager etter, og da fikk han til svar at tilbudet hadde gått ut. På toppen av det hele så ser det ut til at de har plusset på 999 fordi han hentet telefonen på pick-up point.

Anonymkode: cb686...8df

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har aldri hatt Canal Digital/Allente men er dere sikre på at det ikke er Elkjøp som er problemet? Min bror kjøpte en Samsung mobil der for noen uker siden, han skulle da få med ett nettbrett når han registrerte seg på en nettside men han fant ingen link på nettsiden så han oppsøkte Elkjøp 2 dager etter, og da fikk han til svar at tilbudet hadde gått ut. På toppen av det hele så ser det ut til at de har plusset på 999 fordi han hentet telefonen på pick-up point.

Jeg tror både Elkjøp og Allente er problemet. Det virker som at Elkjøp tjener noe på pushe disse abonnementene fra Allente. I mitt tilfelle ble det beskrevet som gratis Viaplay. Dette er jo ren løgn fra Elkjøp. 

Elkjøp fremstår som svært engasjerte i å drive med mersalg og alle former for "gratis" tilbud og rabatter de kan prakke på kundene. Fra nå av kommer jeg til å si tydelig nei til alt. 

Jeg har lest gjennom mange anmeldelser fra kunder hos Allente, på feks Google, Trustpilot og Bytt.no og det er tydelig at Allente er rimelig grenseløse. De blir stadig beskrevet som svindlere. Hos Brukerklagenemnda har Allente svært mange klager, fra folk som føler seg lurt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...