Gå til innhold

Bruker balansert ventilasjon mye strøm?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Bytter man filter selv? Hvor kjøper man refill?

Anonymkode: 1f2b8...bf1

Ja man bytter selv, jeg kjøpte via nettforhandler. Da må du ha spesifikasjonene slik at du får riktig filter, står på anlegget.
Man må også få utført rens av kanalene intervallmessig etter noen år, det samler seg veldig mye støv og fukt her som gir grobunn for muggsopp. Da blir ikke luften man puster inn særlig ren. 

Anonymkode: eda43...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja man bytter selv, jeg kjøpte via nettforhandler. Da må du ha spesifikasjonene slik at du får riktig filter, står på anlegget.
Man må også få utført rens av kanalene intervallmessig etter noen år, det samler seg veldig mye støv og fukt her som gir grobunn for muggsopp. Da blir ikke luften man puster inn særlig ren. 

Jeg antar at man bestiller noen som tar rensen, eller gjør man det selv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg antar at man bestiller noen som tar rensen, eller gjør man det selv også?

Rensen må utføres av fagfolk. Er man i et sameie så er det lurt å gå sammen om det, og ha det på regelmessig intervall. Blir billigere. Anbefales etter 5 år fra byggestart, og så annethvert år etter dette. Da får man full service og gjennomgang av aggregat/innstillinger inkludert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, A-hunter said:

Mye bedre med en vifte på ytterveggen som varmer opp for kråkene ute tenker du da, eller at all fukten skal bli på badet til det er helt råttent?

Du har et poeng, men det er flere moment her. Med punktavsug ("baderomsvifte") kan man kjøre den når det er behov og ikke hele døgnet. Men det kan være min ventilasjon er dårlig tunet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Bruker lite her. Har 110 kvm bolig. Når alt (vaskemaskin, ovn, oppvask, komfyr er av) trekkes det i underkant av 100w i snitt ca. Det inkluderer kjøleskap og fryser også. 

Anonymkode: 88846...06e

Da har du et meget magisk hus, og om du gir forskerne fra Sintef tilgang til huset ditt har du løst verdens enegiproblemer. Menneskeheten kan fase ut kullkraftverk, fossil energi OG vindmøller, og kun benytte vannkraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? Til balansert ventilasjon?

8 hours ago, AnonymBruker said:

Balansert ventilasjon har vel ikke felles aggregat, blander du med mekanisk avtrekk som går gjennom borettslaget nå kanskje?

Vet ikke helt hva forskjellen er jeg. Men det står dette på en leilighet i nabobygget som selges og jeg mener det var det som sto i annonsen for vår også: "Ventilasjon: Balansert ventilasjon med varmegjenvinning."

Alle rom (stue og soverom) har en luftegreie oppe ved taket som det kommer litt varm luft ut av. Vi har ikke noe aggregat eller noe slikt i leiligheten. Det er bygd etter 2016. Kanskje det egentlig er mekanisk avtrekk men så kaller eiendomsmeglerne det noe annet? Det gir iallfall litt varme. Vi har radiatorer i tillegg men ikke i alle rom, noen rom har bare disse greiene oppe ved taket som "varmekilde". 

Anonymkode: fec94...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke helt hva forskjellen er jeg. Men det står dette på en leilighet i nabobygget som selges og jeg mener det var det som sto i annonsen for vår også: "Ventilasjon: Balansert ventilasjon med varmegjenvinning."

Alle rom (stue og soverom) har en luftegreie oppe ved taket som det kommer litt varm luft ut av. Vi har ikke noe aggregat eller noe slikt i leiligheten. Det er bygd etter 2016. Kanskje det egentlig er mekanisk avtrekk men så kaller eiendomsmeglerne det noe annet? Det gir iallfall litt varme. Vi har radiatorer i tillegg men ikke i alle rom, noen rom har bare disse greiene oppe ved taket som "varmekilde". 

Slik ser de ut:

image.png.601cbc3e4a84d6930275674fbf0b1926.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (3 timer siden):

Du har et poeng, men det er flere moment her. Med punktavsug ("baderomsvifte") kan man kjøre den når det er behov og ikke hele døgnet. Men det kan være min ventilasjon er dårlig tunet. 

Nja, har man kun mekanisk avtrekk på bad (og kjøkken) bør de gå hele tiden for å sørge for en viss sirkulasjon av luft. Mennesker som lever helt vanlige liv skaper mye fuktighet i boligen utenom selve dusjingen...

Ventilasjon med varmegjenvinning gir det beste inneklimaet til en svært lav strømkostnad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik ser de ut:

image.png.601cbc3e4a84d6930275674fbf0b1926.png

Dette er balansert ventilasjon ja. Men da har man vel eget aggregat som går på leiligheten, plassert i bod/teknisk rom ute eller inne. Har du ikke kjennskap til noe aggregat som går til din leilighet, så ville jeg hørt med styret i sameiet hvordan det fungerer. 

Anonymkode: 63afa...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, A-hunter said:

Nja, har man kun mekanisk avtrekk på bad (og kjøkken) bør de gå hele tiden for å sørge for en viss sirkulasjon av luft. Mennesker som lever helt vanlige liv skaper mye fuktighet i boligen utenom selve dusjingen...

Ventilasjon med varmegjenvinning gir det beste inneklimaet til en svært lav strømkostnad. 

Vel, det er nok ikke bare riktig. Jeg vet om mange som blir syke av slike boliger pga trekken som kommer fra tilluftsventiler, selv måtte jeg flytte til annen type bolig pga det. Hadde heller ikke noe lavere strømutgifter der enn forrige bolig (tek7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Da har du et meget magisk hus, og om du gir forskerne fra Sintef tilgang til huset ditt har du løst verdens enegiproblemer. Menneskeheten kan fase ut kullkraftverk, fossil energi OG vindmøller, og kun benytte vannkraft. 

Ser ikke at det er så magisk når et ventilasjonsanlegg trekker i underkant av 200 kwt per år for en 100 kvm bolig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser ikke at det er så magisk når et ventilasjonsanlegg trekker i underkant av 200 kwt per år for en 100 kvm bolig? 

Idag har jeg brukt ca 20 kW. Det inkluderer 1 oppvaskmaskin, 4 vaskemaskiner og 3 tørketromler, pluss en varmeovn som ikke er koblet til smarthus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bruker lite her. Har 110 kvm bolig. Når alt (vaskemaskin, ovn, oppvask, komfyr er av) trekkes det i underkant av 100w i snitt ca. Det inkluderer kjøleskap og fryser også. 

Joda. Men du må også ta med energien som blir blåst ut av huset for å få heile biletet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud skrev (2 minutter siden):

Joda. Men du må også ta med energien som blir blåst ut av huset for å få heile biletet.

Hvilken energi? Mesteparten av varmen blir igjen i luften som går inn pga varmeveksler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan bo i et hus med felles sentralt ventilasjonsaggregat plassert i teknisk rom på tak eller i kjeller. Ingen problem det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvilken energi? Mesteparten av varmen blir igjen i luften som går inn pga varmeveksler. 

Rundt 80%. Resten går til kråka, og det er denne energien som faktisk går tapt. Den elektriske energien som blir brukt av aggregatet blir igjen i huset. Om det står i eit rom som likevel skal varmast opp går ein i praksis i null.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gud skrev (12 timer siden):

Rundt 80%. Resten går til kråka, og det er denne energien som faktisk går tapt. Den elektriske energien som blir brukt av aggregatet blir igjen i huset. Om det står i eit rom som likevel skal varmast opp går ein i praksis i null.

Denne varmen og mer til ville vel uansett gått tapt om man skulle ha ha luftet eller hatt ventiler på veggen? Jeg står fast på at balansert ventilasjon ikke trekker mye strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/15/2023 at 10:10 PM, AnonymBruker said:

Dette er balansert ventilasjon ja. Men da har man vel eget aggregat som går på leiligheten, plassert i bod/teknisk rom ute eller inne. Har du ikke kjennskap til noe aggregat som går til din leilighet, så ville jeg hørt med styret i sameiet hvordan det fungerer. 

13 hours ago, newman01 said:

Du kan bo i et hus med felles sentralt ventilasjonsaggregat plassert i teknisk rom på tak eller i kjeller. Ingen problem det heller. 

Ja jeg vet sikkert at vi ikke har noe inne i leiligheten. Men er et teknisk rom i kjelleren til blokka med noe bråkete greier og står og noen ting på taket jeg ikke vet hva er 😄  Greit å vite at jeg ikke hadde feil da sånn om noen spør

On 10/15/2023 at 10:12 PM, AnonymBruker said:

Vel, det er nok ikke bare riktig. Jeg vet om mange som blir syke av slike boliger pga trekken som kommer fra tilluftsventiler, selv måtte jeg flytte til annen type bolig pga det. Hadde heller ikke noe lavere strømutgifter der enn forrige bolig (tek7)

Hvordan ble du syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 22.12):

Jeg opplever ikke trekk fra min ventilasjon, er det normalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Denne varmen og mer til ville vel uansett gått tapt om man skulle ha ha luftet eller hatt ventiler på veggen? Jeg står fast på at balansert ventilasjon ikke trekker mye strøm. 

Ja, klart det!

Det går vel an at begge alternativ bruker mykje straum, sjølv om det eine bruker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...