Gå til innhold

Bruker balansert ventilasjon mye strøm?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer balansert ventilasjon egentlig, bruker det mye strøm?

Anonymkode: 1f2b8...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket brukermanualen? I min står det oppgitt hvor mye strøm det bruker på de ulike nivåene.

Anonymkode: 26f9c...71a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, opplever ikke at det bruker mye strøm. Hvis vi skrur av alt i huset som vi kan skru av, ser jeg vi bruker 300-400 W via Tibber Pulse. I det er også kjøleskap, wifi osv på (ting som alltid er på). Så det ser ikke ut som ventilasjonen trekker mye.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansert ventilasjon med varmegjenvinning bruker ekstremt lite strøm sammenlignet med den gamle måten å varme opp hus på. 

Gjenvinneren har stort sett en virkningsgrad på rett over 80%, så det er energi du sparer på oppvarming 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Balansert ventilasjon med varmegjenvinning bruker ekstremt lite strøm sammenlignet med den gamle måten å varme opp hus på. 

Gjenvinneren har stort sett en virkningsgrad på rett over 80%, så det er energi du sparer på oppvarming 

Balansert ventilasjon med varmegjenvining varmer ikke opp boligen. Det er oppvarmingskilden som avgjør strømforbruket, jeg hadde like høyt forbruk som før jeg flytte til nyere bolig med b.v. Men jeg hadde heller ikke vannbåren varme av den energieffektive typen. 

Anonymkode: eda43...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det i leilighet og da er det ikke noen direkte strømbruk for oss i hver leilighet (men sameiet bruker jo strøm som kommer på felleskostnadene da)

Anonymkode: fec94...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vi har det i leilighet og da er det ikke noen direkte strømbruk for oss i hver leilighet (men sameiet bruker jo strøm som kommer på felleskostnadene da)

Hæ? Til balansert ventilasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Balansert ventilasjon har vel ikke felles aggregat, blander du med mekanisk avtrekk som går gjennom borettslaget nå kanskje?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Balansert ventilasjon med varmegjenvining varmer ikke opp boligen. Det er oppvarmingskilden som avgjør strømforbruket, jeg hadde like høyt forbruk som før jeg flytte til nyere bolig med b.v. Men jeg hadde heller ikke vannbåren varme av den energieffektive typen. 

Hvis alternativet er å lufte ut varmluften for så å varme opp, eller å varmeveksle luften, så koster siste mindre i oppvarming.

Hvis alternativet er å ikke lufte, eller å lufte med varmeveksling, så koster siste litt mer i oppvarming (pga tap i varmeveksler) men gir bedre inneklima og mindre fuktproblem.

Anonymkode: 39ee6...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min påstand er at det bruker mye. 

Ikke i form av forbruk på avtrekk og enhetens varmekilde (1-1,5KW) men fordi den suger ut fra våtrom (som typisk er varme baderom) og "gjenvinner" noe av varmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Balansert ventilasjon kan fint varme opp boligen. Først gjenvinning av avkast med roterende varmegjenvinner, så er det ofte et varmebatteri for å ta topplast. 

Og uansett om man bruker vannbåren varme i gulv eller radiatorer er det gjenvinneren på utluft som sparer deg for energien. Å sende 22 grader varm luft ut til kråka har ingen glede av 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (27 minutter siden):

Balansert ventilasjon kan fint varme opp boligen. Først gjenvinning av avkast med roterende varmegjenvinner, så er det ofte et varmebatteri for å ta topplast. 

Og uansett om man bruker vannbåren varme i gulv eller radiatorer er det gjenvinneren på utluft som sparer deg for energien. Å sende 22 grader varm luft ut til kråka har ingen glede av 

Balansert ventilasjon kan ikke brukes til å varme opp bolig, det er ikke effektivt, og anbefalt temperatur på aggregat er "litt kaldere enn romtemperatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke i det hele tatt. Sånn jeg ser det har det utelukkende bare fordeler: balanserer luftfuktigheten innenfor de verdier som er sunt for hus og mennesker alle fire årstider, det blir aldri tett og inneklemt luft i noen av rommene, er totalt stillegående ( hvertfall vår) og lav driftskostnaf både på strøm og forbruk (vedlikehold/påfyll av filtere). Vi er superfornøyd. 

Anonymkode: 7e677...e6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 timer siden):

Min påstand er at det bruker mye. 

Ikke i form av forbruk på avtrekk og enhetens varmekilde (1-1,5KW) men fordi den suger ut fra våtrom (som typisk er varme baderom) og "gjenvinner" noe av varmen. 

Mye bedre med en vifte på ytterveggen som varmer opp for kråkene ute tenker du da, eller at all fukten skal bli på badet til det er helt råttent?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, ikke i det hele tatt. Sånn jeg ser det har det utelukkende bare fordeler: balanserer luftfuktigheten innenfor de verdier som er sunt for hus og mennesker alle fire årstider, det blir aldri tett og inneklemt luft i noen av rommene, er totalt stillegående ( hvertfall vår) og lav driftskostnaf både på strøm og forbruk (vedlikehold/påfyll av filtere). Vi er superfornøyd. 

Bytter man filter selv? Hvor kjøper man refill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker lite her. Har 110 kvm bolig. Når alt (vaskemaskin, ovn, oppvask, komfyr er av) trekkes det i underkant av 100w i snitt ca. Det inkluderer kjøleskap og fryser også. 

Anonymkode: 88846...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bytter selv hver 6. Mnd. Kan enten kjøpe direkte fra leverandør eller noen som lagerfører riktig filter. Tar type 2 minutter å skifte og jeg har abonnement slik at jeg får tilsendt filter når det er tid for å bytte. 

Anonymkode: 88846...06e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søk opp navn og modellen på anlegget ditt, evt om det er oppført en QR kode eller link til hjemmeside på anlegget (vår har QR kode). Vi har en app hvor man kan abonnere på filter, så vi får tilsendt hver 6. måned. Anlegget sier fra når det er tid for filterskift, men man kan velge hyppighet selv (hver 6. eller 12. måned). Vi skifter hver vår og hver høst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg bestiller på nett, og det er litt å spare på bruke noen minutter på å sjekke priser. Sist jeg bestilte, kjøpte jeg flere i slengen, da fikk jeg både kvantumsrabatt og slapp å betale frakt. Dette ble en del billigere pr. filter en abonnement, og de går jo ikke ut på dato. Hvor det er billigst, varierer litt. Jeg har kjøpt filter i mange år nå, og de som var billigst før er nå blitt ganske dyre, så dette endrer seg.

Anonymkode: 26f9c...71a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...