Gå til innhold

rådmannen i en kommune

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Fisepulver

Det finnes ingen fasit på hva slags utdanning som kreves.

Ledelse, økonomi, forstkandidat, sykepleier, lærer, ingeniør, prest... - det finnes mange ulike utdanninger blant Norges 434 rådmenn/administrasjonssjefer.

Viktigere er

- ledelseserfaring

- dokumenterte resultater

- kompetanse innen endring og omstilling

- samarbeidsevne, evne til lagbygging

- strategisk kompetanse

- etc

Md andre ord ting man opparbeider og får dokumentert gjennom variert praksis, enten i kommunal, statlig eller privat sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådmannen hos oss hadde vært rådmann i en annen kommune først, men gjorde så dårlig jobb at de ga henne gode attester for å bli kvitt henne:-)

Hva slags bakgrunn hun har vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perfekte utdannelsen for en rådmann må være statsviter. Statsvitere kan strategi, organisasjon, politikk, administrasjon, metode, statistikk, logisk tenkning, moral, resultat, effektivitet, overordnet styring med mye mer.

En som i tillegg er positiv, åpen og har gode lederegenskaper vil være en god kandidat.

En rådmann har som ansvar og oppgaver å samarbeide nært med lokale politikere i kommunestyret og stillingens mandat er å oppfylle resultater i forhold til politiske styringsmål. Rådmannen er kommuneadministrasjonens øverste leder, så stillingen har stor makt til å forme både styringsmål, organisasjonskultur, oppnådde resultater og samarbeid med det lokale og regionale næringsliv.

Rådmannen er en av toppene i kommunen og skal følgelig ha overblikk, strategisk tenkning, kunnskap om mennesker, organisasjoner, politikk, næringsliv, samfunnsplanlegging, samarbeid og en resultatorientert tankegang er nødvendig.

En rådmann behøver ikke ha økonomi i sin bakgrunn men må vise økonmisk forståelse i forhold til å evaluere resultat og utvikle mål. Alle kommuner har egne økonomisjefer/økonomiavdelinger, så rådmannen behøver på ingen måte være økonom.

En statsviter vil uten tvil være den ultimate og perfekte kandidat til en rådmann-jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*pirke, pirke* det heter ikke rådmann lenger, men administrasjonssjef. At noen fortsatt har tittelen rådmann er at de tviholder på den gamle tittelen. Men likestillingen har kommet inn i dette yrket også.

Jeg vil tro både statsvitere, samfunnsøkonomer (det som tidligere het tidligere sosialøkonomer) og sivøker er kompetanse som kan være aktuelt. Ev en bachelor i øk adm el. Tror nok det vanligste er å jobbe seg oppover i systemet, dvs ikke bli ansatt i toppstillingen utenfra. Det bygger seg gjerne opp en spesiell organisasjonskultur slike steder.

Å være adm. sjef i en kommune er nok ingen enkel oppgave: sette i verk politikernes løfter med lite midler til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige utdannelser er siviløkonomi, statsvitenskap, kommunal planlegging og administrasjon eller sosialøkonomi. Så bør du ha praksis fra liknende virksomhet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*pirke, pirke* det heter ikke rådmann lenger, men administrasjonssjef. At noen fortsatt har tittelen rådmann er at de tviholder på den gamle tittelen. Men likestillingen har kommet inn i dette yrket også.

Jeg vil tro både statsvitere, samfunnsøkonomer (det som tidligere het tidligere sosialøkonomer) og sivøker er kompetanse som kan være aktuelt. Ev en bachelor i øk adm el. Tror nok det vanligste er å jobbe seg oppover i systemet, dvs ikke bli ansatt i toppstillingen utenfra. Det bygger seg gjerne opp en spesiell organisasjonskultur slike steder.

Å være adm. sjef i en kommune er nok ingen enkel oppgave: sette i verk politikernes løfter med lite midler til rådighet.

Heter rådmann i min kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit på hva slags utdanning som kreves.

Ledelse, økonomi, forstkandidat, sykepleier, lærer, ingeniør, prest... - det finnes mange ulike utdanninger blant Norges 434 rådmenn/administrasjonssjefer.

:ler::ler:

- prest

- ingeniør

- lærer

- sykepleier

:ler::ler::ler::hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter rådmann i min kommune

Som jeg skrev tviholder de konservative rådmannene på tittelen "rådmann", så de fleste har fått beholde den tittelen. Har vel med yrkesstolthet, de mener det høres "finere" ut med rådmann. Men egentlig skulle det vært endret i alle kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg skrev tviholder de konservative rådmannene på tittelen "rådmann", så de fleste har fått beholde den tittelen. Har vel med yrkesstolthet, de mener det høres "finere" ut med rådmann. Men egentlig skulle det vært endret i alle kommuner.

Link?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link?

;)

Jeg har ingen link jeg kan servere deg, du får lese gjennom kommuneloven med tilhørende forskrifter hvis du ikke har gjort det tidligere. Men siterer kun min foreleser i offentlig økonomistyring som underviser på høyskolen der jeg går.

Det er kun stillingbetegnelsen som egentlig skulle ha endret navn, stillingoppgavene er de samme. Og så er det ikke alle som har villet endre navn på stillingen, så det er fortsatt mange rådmenn igjen i landet her. Man har jo endret politimann til politibetjent, formann i partiet til pertileder (untatt frp da selvsagt :ler: ), så ikke noe underlig at man ønsker å endre rådmannstittelen. Men ordet "mann" burde jo ikke bli sett på som kjønnsspesifikk, det betyr jo bare menneske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Min kommune har akkurat lyst ut den stillingen. Og der står det at de søker en rådmann.

Det blir vel en intern kommune-gnom som får den, tenker jeg. Eller en karriereklatrer som bare stikker innom. Eller deg, gjest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har ingen link jeg kan servere deg, du får lese gjennom kommuneloven med tilhørende forskrifter hvis du ikke har gjort det tidligere. Men siterer kun min foreleser i offentlig økonomistyring som underviser på høyskolen der jeg går.

Det er kun stillingbetegnelsen som egentlig skulle ha endret navn, stillingoppgavene er de samme. Og så er det ikke alle som har villet endre navn på stillingen, så det er fortsatt mange rådmenn igjen i landet her. Man har jo endret politimann til politibetjent, formann i partiet til pertileder (untatt frp da selvsagt :ler: ), så ikke noe underlig at man ønsker å endre rådmannstittelen. Men ordet "mann" burde jo ikke bli sett på som kjønnsspesifikk, det betyr jo bare menneske..

det stemmer, rådmann henviser ikke til en mann, det er et kjønnsnøytralt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...