Gå til innhold

Felles familiehytte, bør det ikke deles likt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far og hans bror eier hytte på fjellet sammen (etter mine besteforeldre). Han har 1 bror, og de har 1 barn. Vi er altså en liten familie.

I oppveksten var vi alltid på hytta i påsken, alle sammen. Etter vi ble voksne har ikke jeg vært så flink å bruke den, eller min far, men fars bror og hans familie er der i påsken. 

Jeg og samboer har brukt hytta en del siste tiden, og har veldig lyst til å tilbringe påsken der neste år. Men min onkel og tante mener at da er den opptatt, og det er ikke noe å snakke om. De pleier være der. 

Mitt søskenbarn har sin egen hytte, men er fast bestemt der er familie hytta som gjelder i påsken. 

Har ikke min far og vi noe vi skulle sagt? Syns dette er veldig urettferdig. Skjønner de vil være der, men hytta er jo begge sin. 

Noen tanker/ erfaringer?

Anonymkode: 258d1...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min far og hans bror eier hytte på fjellet sammen (etter mine besteforeldre). Han har 1 bror, og de har 1 barn. Vi er altså en liten familie.

I oppveksten var vi alltid på hytta i påsken, alle sammen. Etter vi ble voksne har ikke jeg vært så flink å bruke den, eller min far, men fars bror og hans familie er der i påsken. 

Jeg og samboer har brukt hytta en del siste tiden, og har veldig lyst til å tilbringe påsken der neste år. Men min onkel og tante mener at da er den opptatt, og det er ikke noe å snakke om. De pleier være der. 

Mitt søskenbarn har sin egen hytte, men er fast bestemt der er familie hytta som gjelder i påsken. 

Har ikke min far og vi noe vi skulle sagt? Syns dette er veldig urettferdig. Skjønner de vil være der, men hytta er jo begge sin. 

Noen tanker/ erfaringer?

Hva sier din far da? Er han som må ta opp den kampen. Ikke du. Men klart det bør være likt egentlig. Men dersom din familie bruker den lite så bør den egentlig selges. Din onkel kan heller kjøpe den. Ingen grunn til å finansiere din onkels ferier. 

Anonymkode: f0762...59c

• Liker 35
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva sier din far da? Er han som må ta opp den kampen. Ikke du. Men klart det bør være likt egentlig. Men dersom din familie bruker den lite så bør den egentlig selges. Din onkel kan heller kjøpe den. Ingen grunn til å finansiere din onkels ferier. 

Min far bruker den sjelden. Han har vel ikke brukt den mye noen gang. De vil ikke selge den, vil beholde den i familien. Han ønsker at vi skal ha mulighet til å bruke den. Min søster er ofte der. 

Skrevet

Om din far og onkel er sameiere av hytta, bør de komme til en bruksavtale seg i mellom. 

Ellers er det i praksis et herk å eie sånt sammen; hvordan fordeler man f.eks kostnader og vedlikehold mellom seg på en grei måte når det er så ubalansert bruk av hytta? Og man utsetter bare det uunngåelige til neste generasjon, når dere uansett må skifte og selge ut. Eller tenker dere at søskenbarn skal eie sammen, evt tremenninger etter der igjen?

• Liker 25
Skrevet
liil skrev (37 minutter siden):

Om din far og onkel er sameiere av hytta, bør de komme til en bruksavtale seg i mellom. 

Ellers er det i praksis et herk å eie sånt sammen; hvordan fordeler man f.eks kostnader og vedlikehold mellom seg på en grei måte når det er så ubalansert bruk av hytta? Og man utsetter bare det uunngåelige til neste generasjon, når dere uansett må skifte og selge ut. Eller tenker dere at søskenbarn skal eie sammen, evt tremenninger etter der igjen?

De deler alt av utgifter 50/50. Altså min far er med på dagsturer, men pga interesser og at han er blitt syk blir det sjelden nå. Neste generasjon, vi ønsker å beholde hytta. Har snakket om det, og vi søskenbarn ønsker å eie den sammen. I utgangspunktet hvertfall, forhåpentligvis lenge til 🙈

Skrevet

Familiehytter er oppskrytt. Kjøp deg egen hytte! 

Anonymkode: ed52a...ed5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Familiehytter er oppskrytt. Kjøp deg egen hytte! 

Anonymkode: ed52a...ed5

Det skulle jeg gjerne gjort, men har desverre ikke økonomi til det. Og masse gode minner fra hytta, liker meg der. 

• Liker 4
Skrevet

Det er skrevet en del artikler om felles hytte og hvilke skrevne kjøreregler man bør ha. Husker dessverre ikke så mye, men anbefaler å Google litt etter akkurat dette, og deretter be om et familieråd. Det gjelder både deling av utgifter, dugnad og avtale hvordan hytta skal brukes. Noen deler halve året inn og bytter deretter, andre rullerer på påske,  deler sommerferien, høstferien og vinterferien i to

Anonymkode: db102...f25

• Liker 2
Skrevet

Om de har hatt påsken hvert år i tyve år, kan jeg skjønne at de synes det er vanskelig å la dere slippe til fordi dere har brukt hytta endel i det siste..Hva er i det siste? To måneder? To år?  

Så jeg ville latt påsken 2024 gå til dem, man kanskje prøvd å få til en avtale for påsken 2025 ? Hva med en deling av påsken?

Anonymkode: efc06...847

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om de har hatt påsken hvert år i tyve år, kan jeg skjønne at de synes det er vanskelig å la dere slippe til fordi dere har brukt hytta endel i det siste..Hva er i det siste? To måneder? To år?  

Så jeg ville latt påsken 2024 gå til dem, man kanskje prøvd å få til en avtale for påsken 2025 ? Hva med en deling av påsken?

Anonymkode: efc06...847

Rart argument. Ville heller sagt at om ts har holdt seg unna i påsken i tyve år, er det hens tur nå.

Anonymkode: c99b8...8a3

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De deler alt av utgifter 50/50. Altså min far er med på dagsturer, men pga interesser og at han er blitt syk blir det sjelden nå. Neste generasjon, vi ønsker å beholde hytta. Har snakket om det, og vi søskenbarn ønsker å eie den sammen. I utgangspunktet hvertfall, forhåpentligvis lenge til 🙈

Dere vil ikke klare å eie den sammen. I allefall ikke uten en avtale som dikterer ned på dagen hvem som har hytten når.. og det har dere jo tydeligvis ikke.. og en plan for hvem gjør hva på hytten sv vedlikehold og når..

Din far må ta denne diskusjonen med sin bror dersom du vil ha påsken 2024. Ikke du. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er en hytta din far og hans bror som eier sammen, så den diskusjonen får din far ta med sin bror.

Men som en advokat i arv sa en gang: arvet familiehytter bør selges, så slipper en krangling om alt det medfører. 

Anonymkode: baea2...10c

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Du ha4 ingen rettigheter her. Din far har, så den duskusjonen er mellom dem som brødre. Når du og din far ikke bruker hytta, helt frivillig,  så blir det jo til at de andre legger til seg nye vaner og tradisjoner. Også kommer dere plutselig på at nå er det deres tur.  Hadde dere hatt annethvert år hele veien, eller delt påsken i to,  da hadde ikke dette vært et tema i utgangspunktet. 

Du må gjerne syntes dette er kjipt, men du har faktisk ikke noe med det. 

Anonymkode: 91d4f...930

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Rart argument. Ville heller sagt at om ts har holdt seg unna i påsken i tyve år, er det hens tur nå.

Ts her. Litt sånn jeg også føler det. Samtidig skjønner jeg så klart jeg skulle brukt den mer. 

De bruker bare hytta i påsken, kanskje en helg på sommeren. Ellers er de på hytta til søskenbarnet mitt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at det er vanskelig for dem å endre på det når de har pleid å være der så lenge. Samtidig så er det jo ikke rettferdig at de har felles hytte hvert år. Men, du og samboeren eier jo ikke hytta, det er det deres far som gjør. Så om faren din ikke skal dit skjønner jeg at de kanskje synes det blir feil.

Her har min mor og min onkel en hytte de eier felles så ganske lik situasjon. De har annenhver påske, sånn har vi hatt det siden besteforeldrene mine døde og de tok over hytta (før det var vel besteforeldrene mine der hver påske og så kunne vi alle komme opp, men min mor og onkel ønsker ikke å være der sammen). Jeg og samboer får låne hytta omtrent når vi vil men de som faktisk eier den har alltid "førsterett" så vi spør bare om de skal dit først. 

Anonymkode: 7abac...d4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis de ikke har vært interessert i hytta i påsken på 20 år, mens onkelen og hans barn har det som en fast familieferie er det veldig spesielt å plutselig ville bruke hytta i påsken vel vitende om de andres tradisjon. Dette lukter skikkelig barnslig trass fra TS sin side. I tillegg er ikke dette TS sin hytte, det er hennes far og onkel sin og det er ikke hun som har noe med hvem som bruker hytta. Dette er en sak mellom hennes far og hans bror, ingen andre.

Anonymkode: 620a6...76f

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, men jeg synes ikke det nødvendigvis skal være sånn nå når en ny generasjon er vokst til og kan begynne å bruke den. Halve påsken hver er et fint utgangspunkt synes jeg. Så bytter en hvem som har første og andre del.

Anonymkode: eac73...a33

• Liker 6
Skrevet

Felles familiehytte er roten til mye uro.  Jeg har sett det i min familie og en kollega fortalte en nesten identisk historie. Et familiemedlem godsnakker og bearbeider sine foreldre tilstrekkelig til at de overfører hytta til vedkommende uten å forhøre seg med  resten av søskene, og tror alt ordner seg bare de låner ut hytta en gang i blant.  Men det gjør det selvsagt ikke.  Det er begynnelsen på brutte bånd mellom søsken og nevøer/nieser og en lang rekke følelser.  Eller,  hytta blir overført og kjøpt ut av et familiemedlem hvor andre samtykker mot bruksrett men rett etterpå selger den  på det  åpne markedet med gevinst. 

Nå sier jeg ikke at det er det du har opplevd, men jeg mener bestemt at familiehytter har så mange minner og erfaringer, følelser og tilknytning i seg at det skapes mange konflikter og følelsen av utenforskap rundt dem 

• Nyttig 2
Skrevet

Men hvor mye og når har din søster brukt hytta da? Hvis onkel og hans ene barn har brukt hytta feks 8 helger og 2 uker i året mens din søster har brukt den 6 helger og 3 uker, så har hun jo egentlig "brukt opp" din fars kvote...

Skrevet

Hva med å dele påsken i to. Den ene familien har palmehelgen frem til og med onsdag. Den andre familien fra og med skjærtorsdag.

Når man eier slike hytter, må man ha en avtale om deling. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...