Gå til innhold

Sånn gikk det med prinsessene og prinsene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var veldig inn en periode og kalle barna sine  for prinser og prinsesser, og som vi alle vet er språk makt. Det ligger også et sett av holdninger bak ordene og en tilhørende måte å forholde seg til barnet på, samt barneoppdragelse.

Disse barna er nå ungdommer og unge voksne, og aldri før har det vært så stor andel unge med psykiske lidelser. 

Anonymkode: f2fe2...5a6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en av hvert kjønn.. jeg blir bare irritert og kvalm når folk kaller ungene mine for prins og prinsesse. 

Jeg selv kaller minstemor dronninga av og til pga hu har så sykt sterke meninger til å bare være noen mnd gammal :P

• Nyttig 2
Skrevet

Skulle vært som i gamle dager. "Nå har Trulte endelig kommet" sto det i babyalbumet mitt 😛 

Anonymkode: 9cd01...8c8

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Var veldig inn en periode og kalle barna sine  for prinser og prinsesser, og som vi alle vet er språk makt. Det ligger også et sett av holdninger bak ordene og en tilhørende måte å forholde seg til barnet på, samt barneoppdragelse.

Disse barna er nå ungdommer og unge voksne, og aldri før har det vært så stor andel unge med psykiske lidelser. 

Så din hypotese er at barn som blir kalt prins/prinsesse får psykiske lidelser når de blir ungdommer??

• Liker 4
Skrevet

Hehe, jeg kjente meg litt gammel her. 

Man vet da virkelig ikke hvordan det går med noen som ungdom eller ung voksen! Herlighet, det skjer jo utrolig mye i de årene. 

La oss se på dem når de er 40

Anonymkode: 411af...23e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Disse barna er nå ungdommer og unge voksne, og aldri før har det vært så stor andel unge med psykiske lidelser

La meg se om jeg forstår deg rett, du hevder at flere ungdommer og unge voksne i dag har psykiske lidelser fordi man kalte dem prinser og prinsesser når de vokste opp?

Om jeg har forstått deg rett, kan jeg ikke si annet enn at det er en veldig far-fetch tanke, og veldig dårlig forklaring på hvorfor mange unge i dag har dårlig mental helse.

Jeg tror den dårlige mentale helsen har en mye større sammenheng med forventinger, prestasjonspress, sosiale medier med uoppnåelige standarder. At noen får psykiske lidelser fordi mamma eller pappa har kalt deg prins eller prinsesse nekter jeg å tro.

For meg virker dette innlegget mer ut som et dårlig forsøk på å sverte de som er imot hele kulturen med flytende kjønnsidentitet. 

Beklager dersom jeg misforsto innlegget ditt ts, for her henger jeg ikke med.

• Liker 7
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (5 timer siden):

La meg se om jeg forstår deg rett, du hevder at flere ungdommer og unge voksne i dag har psykiske lidelser fordi man kalte dem prinser og prinsesser når de vokste opp?

Om jeg har forstått deg rett, kan jeg ikke si annet enn at det er en veldig far-fetch tanke, og veldig dårlig forklaring på hvorfor mange unge i dag har dårlig mental helse.

Jeg tror den dårlige mentale helsen har en mye større sammenheng med forventinger, prestasjonspress, sosiale medier med uoppnåelige standarder. At noen får psykiske lidelser fordi mamma eller pappa har kalt deg prins eller prinsesse nekter jeg å tro.

For meg virker dette innlegget mer ut som et dårlig forsøk på å sverte de som er imot hele kulturen med flytende kjønnsidentitet. 

Beklager dersom jeg misforsto innlegget ditt ts, for her henger jeg ikke med.

Er jo ikke ordene i seg selv, men måten de ble oppdratt på, forventningene til den, holdningene ovenfor de, hvordan man snakker og dukker, forventninger eller mangel på sådan osv. Bilde de får av seg selv vs realiteten når de vokser opp.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er jo ikke ordene i seg selv, men måten de ble oppdratt på, forventningene til den, holdningene ovenfor de, hvordan man snakker og dukker, forventninger eller mangel på sådan osv. Bilde de får av seg selv vs realiteten når de vokser opp.

Du er jo helt på jordet. Hva man kaller barna sine trenger ikke ha noe med hvordan man oppdrar dem. Man kan kalle en datter en prinsesse uten at man behandler henne som en eller at hun vokser opp i tro om at hun er ei prinsesse. Du legger alt for mye i det. 

Anonymkode: b4670...c9d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror nok heller årsaken er at nå blir mange flere diagnostisert. Nå er BUP og psykolog mye mer brukt enn da jeg vokste opp, men den psykiske helsen blant ungdom var nok ikke noe bedre den gangen. 

Anonymkode: 349f9...981

• Liker 1
Skrevet

Du må være rimelig blåst hvis du tror at kjælenavn som prins/prinsesse er årsak til psykiske lidelser. 

Anonymkode: 961a1...aec

• Liker 1
Skrevet

At de har blitt behandlet som prinser og prinsesser har nok slått mye mer ut enn å kalle dem det. Og at det vokser opp en del selvopptatte og egoistiske barn og ungdommer nå er enkelt å se både i skole og idrettslag! De tåler sjokkerende lite motstand 🤮😳

Anonymkode: e08f6...744

• Nyttig 2
Skrevet

Når jeg kjører naboungene til idretten sin og jeg ber dem slutte å krangle i min bil blir DE fornærmet. ‘Men vi gjør det hele tiden’, kan de si. ‘Jammen ikke i min bil’, sier jeg. Og de blir fortsatt sure, fremfor å beklage. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tror nok heller årsaken er at nå blir mange flere diagnostisert. Nå er BUP og psykolog mye mer brukt enn da jeg vokste opp, men den psykiske helsen blant ungdom var nok ikke noe bedre den gangen. 

Anonymkode: 349f9...981

Jo, det viser vel også forskningen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når jeg kjører naboungene til idretten sin og jeg ber dem slutte å krangle i min bil blir DE fornærmet. ‘Men vi gjør det hele tiden’, kan de si. ‘Jammen ikke i min bil’, sier jeg. Og de blir fortsatt sure, fremfor å beklage. 

Faktisk et veldig godt eksempel fra hverdagen. Et annet er at vi arrangerte klatredag for klassen kl.14 (i helgen) og de ble sure for at ikke alt var klart da de kom.
At ikke vi hadde dekket på maten, fylt på flaskene og at ikke klatreutstyret var lagt frem. ‘Hvorfor skulle vi komme nå når det ikke er klart?’. 
Jeg plukket ut fem til å hente klatreutstyret. 

Skrevet

Det er jo foreldrene som har ansvaret her, men unektelig en del krevende unger ute og går. Jeg ser med skrekk på hvordan de blir å få inn i arbeidslivet. 

Skrevet

Du må være rimelig blåst hvis du tror at kjælenavn som prins/prinsesse er årsak til psykiske lidelser. 

Poenget går rett over hodet ditt da. Det handler jo ikke om selve kjælenavnet, men om hva begrepet representerer i forhold til holdninger og barneoppdragelse. 

Anonymkode: d49d1...e68

• Liker 1
Skrevet

Poenget går rett over hodet ditt da. Det handler jo ikke om selve kjælenavnet, men om hva begrepet representerer i forhold til holdninger og barneoppdragelse. 

Da må du skille mellom faktisk oppdragelse og kjælenavn, for du har ikke noe belegg for å påstå at det er en årsakssammenheng her. Problemstillingen her er jo oppdragelse og ikke kjælenavn som du åpenbart misliker. 

Anonymkode: b4670...c9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var du som dro fram bruken av kjælenavn og at språk har makt. Du bør ha en del forskning å støtte deg på før du kommer med slike merkelige uttalelser om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Det er åpenbart at du har et eller annet problem med at andre kaller barna sine for prinser og prinsesser og gjerne vil at det skal gå galt med disse barna, men du har ikke noe som helst belegg for det du insinuerer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tviler sterkt på oppdragelsen som forklaring på psykiske problemer.

Jeg var 18 i 1992. Verden var ganske annerledes for tretti år siden enn nå. Verden var relativt fredfull. Mine jevnaldrende jobbet gjerne etter vgs og reiste jorden rundt noen år før de somlet seg til å ta en grad på universitetet. Nå må man bestemme seg for hva man skal bli relativt tidlig, mange unge tillater seg ikke særlig tid til å «finne seg selv» og viser tegn på utbrenthet allerede på vgs/universitetet.  Mange bekymrer seg også for hvordan de en gang skal få kjøpt seg bolig, det var ikke en bekymring jeg og mine jevnaldrende måtte vie særlig tid til.

Jeg har selv barn i begynnelsen av 20-årene som bekymrer seg for fremtiden, og det er ikke på grunn av at vi har dukket og dullet med dem eller ikke stilt krav. De har heldigvis ikke bekymringer i en slik grad at det kan kalles psykiske problemer, men de og deres jevnaldrende venner er likevel atskillig mindre sorgfrie hva angår fremtiden enn vi var i den alderen.

Anonymkode: b7b1e...a69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...