Aureka Skrevet 14. november 2023 #41 Skrevet 14. november 2023 Jeg har ikke noen erfaring selv, men har en god venn som er plaget. Hun er intolerant mot gluten, skikkelig plaget og om hun er er bare litt uforsiktig så begynner dirringen ofte sammen med litt feber.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #42 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har lest at mange får denne dirringen når de kommer i overgangsalderen og at det forsvinner etter en stund når de begynner på hormoner. Anonymkode: 5114d...d9b Enig i denne. Vet ikke hvor gammel personen i det opprinnelige innlegget er, men alle symptomene som beskrives er veldig vanlig i overgangsalderen. Husk at overgangsalderen starter ca 10 år FØR man mister mensen, så at man fremseles menstruerer betyr ikke at man ikke er i overgangsalderen. Hvis man er kvinne i 40-årene, og plutselig får plager man ikke har hatt før, så skal man alltid tenke hormoner, om ikke annet enn for å utelukke det i det minste. Anonymkode: 96281...c8d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #43 Skrevet 14. november 2023 Jeg har generalisert angst, og kjenner meg igjen i det du beskriver. Anonymkode: 192a6...3b6
Duff Skrevet 14. november 2023 #44 Skrevet 14. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig i denne. Vet ikke hvor gammel personen i det opprinnelige innlegget er, men alle symptomene som beskrives er veldig vanlig i overgangsalderen. Husk at overgangsalderen starter ca 10 år FØR man mister mensen, så at man fremseles menstruerer betyr ikke at man ikke er i overgangsalderen. Hvis man er kvinne i 40-årene, og plutselig får plager man ikke har hatt før, så skal man alltid tenke hormoner, om ikke annet enn for å utelukke det i det minste. Anonymkode: 96281...c8d Symptomer på overgangsalder er så utrolig underkommunisert. De fleste har bare hørt om hetetokter og mens som tuller og uteblir men lista over symptomer er lang og man behøver ikke ha alle. Endret 14. november 2023 av Duff
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #45 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har generalisert angst, og kjenner meg igjen i det du beskriver. Anonymkode: 192a6...3b6 Virker som om ME og generalisert angst er to ulike diagnoser for samme greie. Samme symptomer. Samme med utbrenthet og. Anonymkode: 3ae93...9d1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #46 Skrevet 14. november 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Virker som om ME og generalisert angst er to ulike diagnoser for samme greie. Samme symptomer. Samme med utbrenthet og. Anonymkode: 3ae93...9d1 ME og generalisert angst er to helt forskjellige ting. ME og utbrenthet også. Anonymkode: 3e5ef...d11 1
maped80 Skrevet 21. juni 2024 #47 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 19.38): Jeg kjente meg godt igjen i denne beskrivelsen. Har prøvd å forklare det til legen tidligere og da fått angst diagnose. Men brystet rister helt uavhengig av situasjon. Eller gjerne når jeg er veldig sliten. Anonymkode: 3ae93...9d1 Mange gode svar her ,tusen takk alle sammen . Det er vondt å høre at såpass mange kan kjenne seg igjen i dette. Ja til det med angst. Jeg har også vært plaget med det tidligere men aldri hatt slike symptomer som at jeg må gå å legge meg etter en dusj, sitte når jeg dusjer. Få hjelp til å vaske håret. Dette fortoner seg anderledes og det er alltid en forverring etter både lystbetont aktivitet eller å feks moppe gulvet. Sent ute med svar her inne fra meg men tusen takk til alle som deler💗
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #48 Skrevet 21. juni 2024 Oj her var det mange med somatiseringslidelser!🙈 (haha, jeg er ironisk) har hatt mye av det dere her beskriver, prøvd å fått hjelp lenge nå, men nå gir jeg opp! Fikk en somatiseringsdiagnose her om dagen, så nå vil nok ikke noen ta meg seriøst lengre..jeg får bare gå rundt med dette her 😭 Kvinnehelse my ass….❤️ Anonymkode: 20663...102 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #49 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 17.08): Virker som om ME og generalisert angst er to ulike diagnoser for samme greie. Samme symptomer. Samme med utbrenthet og. Anonymkode: 3ae93...9d1 Har vært utbrent en gang før og har nå ME. Det er to helt vidt forskjellige ting, jeg kan ikke samlingen det. men ja det kan være at utredningen er mangelfull eller halvveis som gjør at utbrente får en ME diagnose. Anonymkode: 7c061...944
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #50 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har vært utbrent en gang før og har nå ME. Det er to helt vidt forskjellige ting, jeg kan ikke samlingen det. men ja det kan være at utredningen er mangelfull eller halvveis som gjør at utbrente får en ME diagnose. Anonymkode: 7c061...944 Angst og ME er jo også to veldig forskjellige ting. Og foregår utredningen riktig, så skal psykosomatiske årsaker som angst og depresjon m.m utelukkes som årsak til utmattelse. Egentlig burde man utredes for ADHD også, for å utelukke adhd "burnout". For her kan man faktisk prøve ut med medisiner. Anonymkode: d168a...1f7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #51 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Angst og ME er jo også to veldig forskjellige ting. Og foregår utredningen riktig, så skal psykosomatiske årsaker som angst og depresjon m.m utelukkes som årsak til utmattelse. Egentlig burde man utredes for ADHD også, for å utelukke adhd "burnout". For her kan man faktisk prøve ut med medisiner. Anonymkode: d168a...1f7 Hvordan kan legene vite forskjell på om man har generalisert angst med hjertebank og diverse symptomer etter eksponering, eller om man har pem? Helt like symptomer. Anonymkode: 3ae93...9d1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #52 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan kan legene vite forskjell på om man har generalisert angst med hjertebank og diverse symptomer etter eksponering, eller om man har pem? Helt like symptomer. Anonymkode: 3ae93...9d1 Eller for å si det sånn, hvordan kan leger som setter ME diagnose være sikker på at personen ikke har en kroppslig reaksjon mot mot hjerterytme? Det høres jo veldig ut som angst mot hjertebank. Anonymkode: 3ae93...9d1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #53 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan kan legene vite forskjell på om man har generalisert angst med hjertebank og diverse symptomer etter eksponering, eller om man har pem? Helt like symptomer. Anonymkode: 3ae93...9d1 Har aldri vært plaget med angst, men har ME. PEM kommer snikende og forsinket fra 24-72 timer etter overanstrengelse og varer unormalt lenge ifht anstrengelsen. inkl masse nevrologisk bla synsforstyrrelser, blodtrykksfall og lett feber og øyelokkheng og ødemer. Vet ikke om det er normalt som etter reaksjon av angstanfall? Det er jo en vurdering man må gjøre så lenge man ikke har en biomarkør. Sykehistorikk og utelukkelse av psykiske årsaker og andre sannsynlige sykdommer/tilstander under utredning. Anonymkode: 7c061...944
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #54 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvordan kan legene vite forskjell på om man har generalisert angst med hjertebank og diverse symptomer etter eksponering, eller om man har pem? Helt like symptomer. Anonymkode: 3ae93...9d1 Derfor man skal utredes hos klinisk psykolog. Dvs ikke bare èn time, men over tid for å avdekke om pasienten kan ha psykosomatiske underliggende årsaker. Psykologen skal vite hvordan det skal avdekkes. Selv om det kan være likhetstrekk mellom angstutmattelse og ME, så er det også noen forskjeller. Anonymkode: d168a...1f7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #55 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Derfor man skal utredes hos klinisk psykolog. Dvs ikke bare èn time, men over tid for å avdekke om pasienten kan ha psykosomatiske underliggende årsaker. Psykologen skal vite hvordan det skal avdekkes. Selv om det kan være likhetstrekk mellom angstutmattelse og ME, så er det også noen forskjeller. Anonymkode: d168a...1f7 Hva er forskjell? Anonymkode: 3ae93...9d1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #56 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Eller for å si det sånn, hvordan kan leger som setter ME diagnose være sikker på at personen ikke har en kroppslig reaksjon mot mot hjerterytme? Det høres jo veldig ut som angst mot hjertebank. Anonymkode: 3ae93...9d1 Relativt stor andel av de som utredes for ME ender faktisk ikke om med ME diagnose, men psykiatrisk diagnose. ME er sammensatt ofte med symptomer en med f.eks angst ikke har. Eksempel på dette er kronisk sårhet i hals og bryst, hovne lymfekjertler, hyppig lett feber/sykdomsfølelse (litt som influensa), hoste, utslett/kløe, sensitiv for temperaturforandringer, for å nevne noe. Igjen, det er derfor alle som utredes for ME skal til klinisk psykolog for utredning først. Anonymkode: d168a...1f7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #57 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er forskjell? Anonymkode: 3ae93...9d1 Les forrige svar Anonymkode: d168a...1f7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #58 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan kan legene vite forskjell på om man har generalisert angst med hjertebank og diverse symptomer etter eksponering, eller om man har pem? Helt like symptomer. Anonymkode: 3ae93...9d1 Ved å snakke med og undersøke pasienten... Anonymkode: ab957...967
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #59 Skrevet 21. juni 2024 Høyt stoffskifte? Anonymkode: 77a33...e73
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #60 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Relativt stor andel av de som utredes for ME ender faktisk ikke om med ME diagnose, men psykiatrisk diagnose. ME er sammensatt ofte med symptomer en med f.eks angst ikke har. Eksempel på dette er kronisk sårhet i hals og bryst, hovne lymfekjertler, hyppig lett feber/sykdomsfølelse (litt som influensa), hoste, utslett/kløe, sensitiv for temperaturforandringer, for å nevne noe. Igjen, det er derfor alle som utredes for ME skal til klinisk psykolog for utredning først. Anonymkode: d168a...1f7 Alt dette kan jo være symptomer på angst i følge min lege 🙄🙈 Anonymkode: 20663...102
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå