Gå til innhold

Utmattelse, indre dirring og kronisk hjertebank

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det også. Tror 100 prosent at det er en fin blanding av angst og stress, eller altså når jeg får angst av å være stresset og tror at nå er det farlig…. Har lært meg pusteteknikker og nå i en alder av snart 50 år, føler jeg at jeg har «kontroll» og klarer å hente meg inn igjen når jeg får angstanfall. Har også hjulpet mye å få kontroll på jern og D-vitaminer i kroppen, samt søvn. 

Anonymkode: a088a...8c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 16.00):

Har pleid å ha det sånn i perioder der jeg har vært undermedisiert for stoffskiftet, og i perioder der jeg har vært i mer aktivitet/utsatt for stress enn kroppen egentlig tåler.

Anonymkode: a4880...705

Ja jeg har lest at slik dirring kan komme i forbindelse med stoffskifte. Det var visst innenfor normalen hos meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har det også. Tror 100 prosent at det er en fin blanding av angst og stress, eller altså når jeg får angst av å være stresset og tror at nå er det farlig…. Har lært meg pusteteknikker og nå i en alder av snart 50 år, føler jeg at jeg har «kontroll» og klarer å hente meg inn igjen når jeg får angstanfall. Har også hjulpet mye å få kontroll på jern og D-vitaminer i kroppen, samt søvn. 

Så bra du har fått en viss kontroll over situasjonen. Slike symptomer kan jo føre til angstanfall. Det er grusomt. Jeg har også klart nå å ikke bli så redd men la kroppen gjøre sitt. Så går det over. Prøve komme tilbake til her og nå, ved å fokusere på noe fint,en blomst , lukte på noe etc. Få pusten ned og rolig igjen. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 15.02):

Ja, jeg også dirrer innvendig innimellom. Jeg har fibromyalgi og angst, hovedsakelig helseangst. Så når angsten eller smertene rund fibroen er på sitt mest intense så vibrerer halve kroppen min. Mest i venstre arm men, også ned i venstre ben og litt opp i venstre del av ansiktet og hodet. Har også masse leamus rundt øynene samtidig, spesielt venstre side. Da dette startet var jeg livredd for parkinson eller andre nevrologiske sykdommer, men har tatt utallige prøver uten funn så jeg har bare måttet venne meg til det. Mitt råd er å slappe av, stresse ned og begynne med avspenningsøvelser. Gå turer i skogen, driv med yoga, svømming, badstu og ta lange varme bad eller dusj. Bruk pusteøvelser, ikke vær redd for å si nei, hvil så ofte du trenger uten dårlig samvittighet. Best og ta grep nå for hvis du havner i en situasjon hvor du blir utbrent så er det vanskeligere å bli frisk.

Anonymkode: fa3ac...670

Takk for gode tips. Jeg har vanskelig for å si nei pga dårlig samvittighet. Også det med hvile. Men jeg jobber med dette. Jeg klarer ikke gå så mye pga utmattelsen men jeg har elsykkel som jeg kan ta en liten tur med. 

Skrevet

Jeg har Me og fibro og har veldig mye av den dirringen. Så slitsomt, akkurat som kroppen aldri får slappe av. Noen utrolig sjeldne ganger stopper det i et sekund og det er da jeg merker hvor ille det egentlig er

Anonymkode: 39c7d...da7

Skrevet
maped80 skrev (3 minutter siden):

Så bra du har fått en viss kontroll over situasjonen. Slike symptomer kan jo føre til angstanfall. Det er grusomt. Jeg har også klart nå å ikke bli så redd men la kroppen gjøre sitt. Så går det over. Prøve komme tilbake til her og nå, ved å fokusere på noe fint,en blomst , lukte på noe etc. Få pusten ned og rolig igjen. 

Det er lurt å avlede seg selv😊🤗 Hjelper masse!  Jeg pleide å drikke vann når jeg fikk angstanfall (ikke anbefalt for man svelger fort mye luft som kan gjør angsten verre, men for meg avledet det tankene), eller jeg går til altandøra og åpner den og trekker inn frisk luft uansett vær, samtidig som jeg prøver å puste med magen. Etterpå sitter jeg meg ned med fokus på pust. Det er jævlig, men nå er det bedre. Var verst for meg (har dødsangst for akutte sykdommer) rundt 18-26 år. Ble bedre da jeg fikk barn. Fikk en ny periode hvor det var spesielt ille da jeg var 38-39 år. Fikk kontroll igjen, men hyppige angsanfall i midten av 40-årene. Når føler jeg at jeg har funnet roen, og håper det holder seg. Som sagt, har jeg blitt bedre når jeg får fylt på lagrene med vitaminer. 

Skrevet

Har lest at mange får denne dirringen når de kommer i overgangsalderen og at det forsvinner etter en stund når de begynner på hormoner.

Anonymkode: 5114d...d9b

Skrevet

Jeg hadde indre dirring og generell utmattelse lenge. Så fant jeg ut at jeg hadde diabetes type 2, begynte på piller og slanket meg en del. Alt borte.

Anonymkode: 7b28d...cc5

Skrevet

Jeg har hatt ME i mange år, med den indre dirringen. Har i alle årene tatt blodprøver og fått beskjed om at alt er ok, men fant ut at b12 lå helt i nedre grense (under 300). Så jeg begynte med høye doser tilskudd, og det har hjulpet mye på denne dirringen. Jeg tar i tillegg magnesium, som også er viktig for nervesystemet. 

Anonymkode: 3e5ef...d11

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 15.51):

Jeg har utbrenthet, og kjenner igjen denne dirringen. Den kommer hos meg når jeg har overanstrengt meg. Når jeg var på det dårligste kjente jeg det hele tiden.

Anonymkode: d2ea6...989

Samme her. 

Jeg var utbrent og den dirringen, og pulsen var slik hele tiden. Den minste ting førte til at hjertet raste og den dirringen kom. Jeg hadde hjerteklapp hele tiden, og ble rett og slett livredd. For meg tok det et år før jeg ble noe særlig bedre....men det var jo verst i 3-5 måneder. Etter det kom det mer når jeg hadde en dårlig dag, ble stresset eller hadde gjort noe anstrengelser. 

Det rare var jo at en gang da jeg prøvde å være med familien å rydde litt i hagen, så startet det der igjen...hjerteklapp og duringen, så hardt at jeg ikke fikk puste. Da sprakk det blodkar i øyene mine samtidig. Så vær forsiktig med overanstrengelser. De sier det ikke er farlig med disse hjertebankene, men da dette skjedde så ble jeg betenkt. 

Anonymkode: 5b369...404

Skrevet

Jeg opplever det samme. Har long covid. Syk i snart 3 år. Jeg har det både i kroppen og hode. I kroppen er dirring en god beskrivelse. Har ofte hjertebank også. I hodet oppleves det som den står i helspenn og ikke klarer å roe ned. Det kommer om jeg ikke klarer å begrense  gjøremål. Så alle daglige gjøremål kan trigge dette, om jeg ikke er veldig bevisst 

Jeg har mistanke om at vargusnerven er forstyrret. Den styrer det sympatiske og parasympatiske nervesystemet. Jeg har skaffet meg smartklokke ut i fra et helseperspektiv og ser her at  kroppen nesten konstant er i fight modus. Og den tolker små oppgaver, som kroppen utsettes for ekstrem trening. 

Anonymkode: ba22a...5a1

• Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg opplever det samme. Har long covid. Syk i snart 3 år. Jeg har det både i kroppen og hode. I kroppen er dirring en god beskrivelse. Har ofte hjertebank også. I hodet oppleves det som den står i helspenn og ikke klarer å roe ned. Det kommer om jeg ikke klarer å begrense  gjøremål. Så alle daglige gjøremål kan trigge dette, om jeg ikke er veldig bevisst 

Jeg har mistanke om at vargusnerven er forstyrret. Den styrer det sympatiske og parasympatiske nervesystemet. Jeg har skaffet meg smartklokke ut i fra et helseperspektiv og ser her at  kroppen nesten konstant er i fight modus. Og den tolker små oppgaver, som kroppen utsettes for ekstrem trening. 

Anonymkode: ba22a...5a1

Og vagusnerven blir forstyrret når du trenger mer b12 og kalsium/magnesium. Jeg ville sjekket hvordan ståa på d vitamin er, om du er lav, rett innenfor normal, eller godt innenfor. 

Jeg tar disse

https://www.life.no/flytende-b12-med-metylkobalamin-30ml

https://sunkost.no/bio-life-kal-mag-med-vitamin-d3

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og vagusnerven blir forstyrret når du trenger mer b12 og kalsium/magnesium. Jeg ville sjekket hvordan ståa på d vitamin er, om du er lav, rett innenfor normal, eller godt innenfor. 

Jeg tar disse

https://www.life.no/flytende-b12-med-metylkobalamin-30ml

https://sunkost.no/bio-life-kal-mag-med-vitamin-d3

Takk for tips. Har tatt utvidende blodprøver flere ganger. Og verdiene er fine.

Det forskes på dysautonomi og inflammasjon av vargusnerven  ved long covid.  Mulig nøkkelen ligger her. Her er en av de. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10412500/

Forhåpentligvis vil forskningen ved long covid også komme andre grupper til gode. Da noen av mekanismene som forstyrres, kan være de samme ved  ulike lidelser. 

og der var jeg ikke anonym 😌

Endret av Bendie
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, Bendie said:

Takk for tips. Har tatt utvidende blodprøver flere ganger. Og verdiene er fine.

Det forskes på dysautonomi og inflammasjon av vargusnerven  ved long covid.  Mulig nøkkelen ligger her. Her er en av de. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10412500/

Forhåpentligvis vil forskningen ved long covid også komme andre grupper til gode. Da noen av mekanismene som forstyrres, kan være de samme ved  ulike lidelser. 

og der var jeg ikke anonym 😌

Som mangeårig ME-pasient har jeg tatt utvidede blodprøve mange ganger, og "fine" verdier. Men du må se på symptomene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som mangeårig ME-pasient har jeg tatt utvidede blodprøve mange ganger, og "fine" verdier. Men du må se på symptomene. 

Ja, det er interresant at  det ser ut til gi bedring. I såfall er det nærliggende å tro at det demoer symptomer, men at årsaken fremdeles er «ubehandlet»?

Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Bendie said:

Ja, det er interresant at  det ser ut til gi bedring. I såfall er det nærliggende å tro at det demoer symptomer, men at årsaken fremdeles er «ubehandlet»?

Når det gjelder vitaminer og mineraler så er det ofte av stor betydning om du ligger i nedre eller øvre del av normalen. Så f.eks med b-12 hvor referanseverdiene går fra 170 - 700, så kan du ha symptomer hvis du ligger på 250. Samme med d vitamin, de opererer med alt mellom 50 og 125 nmol er ok, men du kan ha symptomer på mangel hvis du ligger i nedre del av grenseverdiene. 

For det er forskjell på "normalt", og optimale verdier. Jeg er ikke frisk fra ME pga tilskudd, men betydelig lettelse i dirring og kognitiv funksjon. 

Når det gjelder kalsium og magnesium, så skal mangelen være relativt alvorlig for at den vises ved blodprøver. Blod henter mineraler fra kroppen hele tiden, så slike prøver viser ikke et reellt bilde av hvor mye som faktisk kroppen kan bruke. Og når du er syk og særlig har nevrologiske symptomer, ja da trenger du mer. 

"The vitamin B12 standard reference range is 200–700 pg/ml whereas the proposed optimal range is 500–1300 pg/ml"

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212958815001226#:~:text=The vitamin B12 standard reference,weakness and depression [10].

Optimalt d vitamin for min del er rundt 100 nmol. Faller jeg under 70-80, så merker jeg det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det, og jeg har ME. Be om utredning hos nevrolog

Anonymkode: 274ed...d9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når det gjelder vitaminer og mineraler så er det ofte av stor betydning om du ligger i nedre eller øvre del av normalen. Så f.eks med b-12 hvor referanseverdiene går fra 170 - 700, så kan du ha symptomer hvis du ligger på 250. Samme med d vitamin, de opererer med alt mellom 50 og 125 nmol er ok, men du kan ha symptomer på mangel hvis du ligger i nedre del av grenseverdiene. 

For det er forskjell på "normalt", og optimale verdier. Jeg er ikke frisk fra ME pga tilskudd, men betydelig lettelse i dirring og kognitiv funksjon. 

Når det gjelder kalsium og magnesium, så skal mangelen være relativt alvorlig for at den vises ved blodprøver. Blod henter mineraler fra kroppen hele tiden, så slike prøver viser ikke et reellt bilde av hvor mye som faktisk kroppen kan bruke. Og når du er syk og særlig har nevrologiske symptomer, ja da trenger du mer. 

"The vitamin B12 standard reference range is 200–700 pg/ml whereas the proposed optimal range is 500–1300 pg/ml"

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212958815001226#:~:text=The vitamin B12 standard reference,weakness and depression [10].

Optimalt d vitamin for min del er rundt 100 nmol. Faller jeg under 70-80, så merker jeg det. 

Takk for utfyllende svar.

D vit var ved siste måling 96 ( aug -23) det  er det kun mål  P vit B 12 aktivt, som  var 79, skal ligge over 34. 

men dette er noe jeg skal sette meg mer inn.  

Skrevet
3 minutter siden, Bendie said:

Takk for utfyllende svar.

D vit var ved siste måling 96 ( aug -23) det  er det kun mål  P vit B 12 aktivt, som  var 79, skal ligge over 34. 

men dette er noe jeg skal sette meg mer inn.  

Det er best å måle d vitamin om vinteren siden nivået ofte kan dale etter sommeren. Men virker uansett som det ikke er det som er problemet kanskje :) 

Legen min sjekket kun aktivt b-12 sist, da lå det på 59 (før jeg begynte med tilskudd). 

Du kan jo begynne med å se på det tilskuddet av kalsium/magnesium som jeg la ved, om kanskje dette er et greit sted å starte?  Begynn med 2 kapsler daglig i noen uker (Normal dose). 

Jeg anbefaler også veldig lymfedrenasje hos refleksolog. De jobber også med vagus. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er best å måle d vitamin om vinteren siden nivået ofte kan dale etter sommeren. Men virker uansett som det ikke er det som er problemet kanskje :) 

Legen min sjekket kun aktivt b-12 sist, da lå det på 59 (før jeg begynte med tilskudd). 

Du kan jo begynne med å se på det tilskuddet av kalsium/magnesium som jeg la ved, om kanskje dette er et greit sted å starte?  Begynn med 2 kapsler daglig i noen uker (Normal dose). 

Jeg anbefaler også veldig lymfedrenasje hos refleksolog. De jobber også med vagus. 

Takk, det skal jeg sjekke ut og jeg kan starte med kalsium og magnesium. ☺️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...