Gå til innhold

Utmattelse, indre dirring og kronisk hjertebank

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg har nå vært utmattet i ca 3 år. Legen var inne på at det kunne være ME. Men det har ikke skjedd noe mer... Jeg er ikke bare litt sliten. Føles som hele kroppen er angrepet og jobber mot meg. Som man har løpt maraton i fyllesyk tilstand. Hele kroppen dirrer innvendig, veldig ofte. Dammen med hjertebank. Og alt blir verre etter mental og fysisk anstrengelse.  Er det noen her med fatigue, kronisk utmattelse eller ME som har denne rare riste dirringen inne i kroppen? Det kan vare i timer. Jeg prøver å forholde meg rolig.  Alt er sjekket ut  med meg men holder snart på å tørne av å kjenne "mobil vibrering " inni kroppen! 

Anonymkode: 6ddca...25d

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har den dirringen og får neurontin som demper det så det blir levelig. I tillegg har jeg gått på yoga kurs med fokus på pust og avspenning, det anbefales. Det er mange ulike pusteøvelser og mange ulike avspenninger, noen fungerer ikke og noen fungerer veldig bra. Ellers vil jeg og anbefale psykomotorisk fysioterapi, da blir du kjent med kroppen din på nytt.

Anonymkode: 5114d...d9b

• Liker 2
Skrevet

Jeg var veldig plaget av det før, nå  får jeg det når jeg har gått over grensene mine. Eneste forklaringen jeg har fått på det er av en nevrolog som mener det tyder på ett overaktivt nervesystem. Høres ut som du bør roe ned betraktelig over lang tid. Tar lang tid før ting roer seg eller stabiliserer seg når man først har blitt så dårlig.  Har selv ME diagnose. 

Anonymkode: 7c061...944

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ganske kraftig fatigue relatert til nevrologisk sykdom, og den indre dirringen er hos meg et tegn på at jeg er ekstra sliten - når den kommer har jeg ikke mye igjen å gå på.

• Liker 1
Skrevet

Indre dirring kjenner jeg meg godt igjen i. Hadde ME i mange år, men klarte aldri å finne dirringen som et beskrevet symptom på sykodommen, den var vanskelig å beskrive så kanskje det var grunnen?

"Indre dirring" synes jeg er en god beskrivelse. Jeg kjente det mest om kvelden når jeg la meg og når alt annet forøvrig ble stille. Kjentes ut som en motor som gikk inne i kroppen. Var jeg i en dyp krasj kunne jeg ha dirringen hele natten og også våkne opp med den. Da visste jeg det ble en dårlig dag. Men ofte forsvant den med hvile og jeg kunne våkne med "motoren" skrudd av.

Jeg har vært ME-frisk noen år nå, men kan fortsatt trigge light-krasj med ekstrem hard aktivitet kombinert med lite søvn. Da er denne dirringen når jeg legger meg første symptom. Den forteller meg at jeg har tatt det for hardt og må roe meg noen dager. Kunne vært interessant å vite hva dirringen faktisk er, det føles virkelig ut som en motor som går i kroppen, men jeg er 100% biologisk (tror jeg) 🙂.  

Anonymkode: efe82...823

Skrevet
Daria skrev (21 timer siden):

Jeg har ganske kraftig fatigue relatert til nevrologisk sykdom, og den indre dirringen er hos meg et tegn på at jeg er ekstra sliten - når den kommer har jeg ikke mye igjen å gå på.

Samme her!

Anonymkode: b9cc8...ec4

• Liker 2
Skrevet

Samme her og.

Anonymkode: 1916f...fc7

Skrevet (endret)
Daria skrev (21 timer siden):

Samme her,  bortsett fra at jeg har kronisk inflammatorisk sykdom,  ikke nevrologisk.

Endret av Lillemor_Meg
Skrevet

Jeg har det og jeg har fibromyalgi, har ei venninne med adhd som har samme duren.

Anonymkode: 5114d...d9b

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen med denne "vibreringen" spesielt i bryst området samt hjertebank, men da pga autoimmun sykdom. Som en annen skriver dukker den spesielt opp når man er helt på "felgen" og har brukt opp siste rest av den lille energien man har. 

Anonymkode: 88b38...689

Skrevet

Har ME, og ja, dette kjenner jeg absolutt igjen. Sliter veldig med denne vibrasjonen. Noen ganger er den konstant, andre ganger rytmisk, som om at en telefon som vibrerer når den ringer. Ingenting vises på utsiden, men vibrasjonen sitter i "marg og bein". Vibrasjonen kan komme overalt i kroppen, men særlig plaget i beinet og i hodet faktisk. Hodet om kvelden når jeg legger meg, og da er det umulig å sove. For da høres lyden. Som et knuseverk som jobber rytmisk rett utenfor soveromsvinduet. 

Har ingen gode råd for eller mot dette, tross for å ha levd med dette i 10 år.

Anonymkode: 42ec8...c21

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, jeg også dirrer innvendig innimellom. Jeg har fibromyalgi og angst, hovedsakelig helseangst. Så når angsten eller smertene rund fibroen er på sitt mest intense så vibrerer halve kroppen min. Mest i venstre arm men, også ned i venstre ben og litt opp i venstre del av ansiktet og hodet. Har også masse leamus rundt øynene samtidig, spesielt venstre side. Da dette startet var jeg livredd for parkinson eller andre nevrologiske sykdommer, men har tatt utallige prøver uten funn så jeg har bare måttet venne meg til det. Mitt råd er å slappe av, stresse ned og begynne med avspenningsøvelser. Gå turer i skogen, driv med yoga, svømming, badstu og ta lange varme bad eller dusj. Bruk pusteøvelser, ikke vær redd for å si nei, hvil så ofte du trenger uten dårlig samvittighet. Best og ta grep nå for hvis du havner i en situasjon hvor du blir utbrent så er det vanskeligere å bli frisk.

Anonymkode: fa3ac...670

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har utbrenthet, og kjenner igjen denne dirringen. Den kommer hos meg når jeg har overanstrengt meg. Når jeg var på det dårligste kjente jeg det hele tiden.

Anonymkode: d2ea6...989

• Hjerte 1
Skrevet

Har pleid å ha det sånn i perioder der jeg har vært undermedisiert for stoffskiftet, og i perioder der jeg har vært i mer aktivitet/utsatt for stress enn kroppen egentlig tåler.

Anonymkode: a4880...705

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjente meg godt igjen i denne beskrivelsen. Har prøvd å forklare det til legen tidligere og da fått angst diagnose. Men brystet rister helt uavhengig av situasjon. Eller gjerne når jeg er veldig sliten. 

Anonymkode: 3ae93...9d1

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 9.27):

Indre dirring kjenner jeg meg godt igjen i. Hadde ME i mange år, men klarte aldri å finne dirringen som et beskrevet symptom på sykodommen, den var vanskelig å beskrive så kanskje det var grunnen?

"Indre dirring" synes jeg er en god beskrivelse. Jeg kjente det mest om kvelden når jeg la meg og når alt annet forøvrig ble stille. Kjentes ut som en motor som gikk inne i kroppen. Var jeg i en dyp krasj kunne jeg ha dirringen hele natten og også våkne opp med den. Da visste jeg det ble en dårlig dag. Men ofte forsvant den med hvile og jeg kunne våkne med "motoren" skrudd av.

Jeg har vært ME-frisk noen år nå, men kan fortsatt trigge light-krasj med ekstrem hard aktivitet kombinert med lite søvn. Da er denne dirringen når jeg legger meg første symptom. Den forteller meg at jeg har tatt det for hardt og må roe meg noen dager. Kunne vært interessant å vite hva dirringen faktisk er, det føles virkelig ut som en motor som går i kroppen, men jeg er 100% biologisk (tror jeg) 🙂.  

Anonymkode: efe82...823

Så mange tilbakemeldinger på at man ikke er aleine om dette her.Takk ❤  Ja hva er denne diirringen egentlig.  Er vel et symptom på et hypersensitivt nervesystem da kanskje. Motor dur ja, akkurat som en hel gjeng med arbeidere som driver å borer inni der 😅 😧Uff.  Har også prikking i hender og føtter. Som maur som kryper inni der og hadde i begynnelsen kronisk kortpusthet. Men veldig godt å høre at du har har blitt friskere fra ME og at du fungerer bedre men må forsette å ta hensyn så du ikke krasjer. Det er en vanskelig balansegang som jeg driver å jobber med nå om dagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 19.38):

Jeg kjente meg godt igjen i denne beskrivelsen. Har prøvd å forklare det til legen tidligere og da fått angst diagnose. Men brystet rister helt uavhengig av situasjon. Eller gjerne når jeg er veldig sliten. 

Anonymkode: 3ae93...9d1

Jeg og fikk svar at det var kunne være angst fordi jeg har hatt endel angst. Men dette her føles veldig anderledes. Man kan kanskje ikke få både angst diagnose og ME diagnose samtidig. Føler du selv det er riktig diagnose? 

Skrevet

Interessant. Har hatt indre dirring siden jeg hadde korona for et par uker siden. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 9.11):

Jeg var veldig plaget av det før, nå  får jeg det når jeg har gått over grensene mine. Eneste forklaringen jeg har fått på det er av en nevrolog som mener det tyder på ett overaktivt nervesystem. Høres ut som du bør roe ned betraktelig over lang tid. Tar lang tid før ting roer seg eller stabiliserer seg når man først har blitt så dårlig.  Har selv ME diagnose. 

Anonymkode: 7c061...944

Ja jeg har lest litt om overaktivt nervesystem. Men det er litt vanskelig å forstå alt denne kroppen gjør. Jeg får så fort hjernetåke så orker ikke å være sosial lenge om gangen,  eller se på film , høre musikk. I begynnelsen var det værst. Klarte ikke dusje. Smerter i hele kroppen. Jeg får smøre meg med tålmodighet og prøve å gjøre ting som kan roe nervesystemet.  Har jeg en bedre dag så vil jeg så mye, men det straffer seg. Takk for fine svar❤

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
BobbySocks skrev (7 minutter siden):

Interessant. Har hatt indre dirring siden jeg hadde korona for et par uker siden. 

Da kan det være korona som har utløst det for deg. Stress er stress for kroppen og systemet jobber hardt for å motarbeide virus. Har du det konstant eller av og på ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...