Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å finne riktig overskrift til innlegget, men; Jeg er ekstrem på å «tolke» humør og stemning, det er så slitsomt.

Hvis jeg kommer hjem og er litt ekstra glad og energisk og møter samboeren min som er litt stille blir jeg med en gang sånn: «har det skjedd noe? Tenker du på noe? Er det noe galt?» og det er nok fordi jeg ikke blir møtt helt der hvor jeg er energimessig, men det sliter litt på meg fordi jeg da jekker meg ned for å liksom «passe» bedre inn, på en måte. Det gjelder ikke bare han da, men mest han kanskje iom at vi tilbringer mye tid sammen. 
Tips? Har ADHD btw..

Anonymkode: fe67a...148

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres slitsomt ut ja.... klarer du ikke å leve med at folk har et annet humør enn deg? 

Anonymkode: 6856b...8db

• Liker 3
Skrevet

Hva sier han når du splr ham hva han føler og tenker når du kommer hjem i godt humør?

Anonymkode: 85c0e...a23

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Høres slitsomt ut ja.... klarer du ikke å leve med at folk har et annet humør enn deg? 

Hvorfor er dette automatisk ts sin feil mener du? 

Vet du hva jeg tenker det er mest normalt å bli glad av å se at noen du er glad i er i et godt humør jeg. Det er mer destruktivt at en person tar med seg dårlig humør hjem etter jobb, enn at en person tar med seg litt høy og glad energi. 

Anonymkode: 11f76...875

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva sier han når du splr ham hva han føler og tenker når du kommer hjem i godt humør?

Ja er det naturlig? "jeg merker at du er i dårlig humør. Hva føler du når jeg er i godt humør?" 

Merkelig spørsmål å stille noen, virker veldig unaturlig men vet ikke hva du er vant med. 

Det mest naturlige for en relasjon er å være intressert i hvorfor en person er i godt humør, og stille spørsmål ut av nyskjerrighet." Hva er det positive og fine som har skjedd, fortell. "

• Liker 1
Skrevet

Er du pappaen til Jokeren?

Anonymkode: cbd2a...faa

Skrevet

ADHD er ikke en stemningslidelse så hvis du ofte er i et forhøyet humør burde du vurdere om du har en annen lidelse og behov for ny utredning.

80% av alle med ADHD har en annen lidelse, 50% har to.

Du kan selvfølgelig ha vært så uheldig at regulering av følelser er noe din ADHD påvirker mest. Det er ikke utenkelig at det kan føre til at du føler deg annerledes enn hvordan du tolker stemningen i rommet til å være.

Anonymkode: 01e23...240

• Liker 2
Skrevet

Du skulle prøvd å bo med en kvinne. Da får du aldri pause fra å tolke humør, signaler, ordbruk, følelser, handlinger, og alt mulig annet som forventes. I tillegg må du liste deg rundt på glasskår for å ikke trigge dårlig humør, hormonelle utbrudd og stressutløste raserianfall.

Anonymkode: 4325b...a4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

ADHD er ikke en stemningslidelse så hvis du ofte er i et forhøyet humør burde du vurdere om du har en annen lidelse og behov for ny utredning.

80% av alle med ADHD har en annen lidelse, 50% har to.

Du kan selvfølgelig ha vært så uheldig at regulering av følelser er noe din ADHD påvirker mest. Det er ikke utenkelig at det kan føre til at du føler deg annerledes enn hvordan du tolker stemningen i rommet til å være.

Folk med adhd har ofte større følelser, så hva mener du egentlig her? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du skulle prøvd å bo med en kvinne. Da får du aldri pause fra å tolke humør, signaler, ordbruk, følelser, handlinger, og alt mulig annet som forventes. I tillegg må du liste deg rundt på glasskår for å ikke trigge dårlig humør, hormonelle utbrudd og stressutløste raserianfall.

Kunne sagt det samme om min eks men han er mann. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er dette automatisk ts sin feil mener du? 

Vet du hva jeg tenker det er mest normalt å bli glad av å se at noen du er glad i er i et godt humør jeg....

Det er ts som skriver at hun ikke orker situasjoner der hun har masse energi og den andre ikke har det, men feks er sliten etter tunge tak på jobb. Det "normale" er vel at begge enten justerer seg eller at den med mest positiv energi prøver å møte den andre og lirke den over til å slappe mer av. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ts som skriver at hun ikke orker situasjoner der hun har masse energi og den andre ikke har det, men feks er sliten etter tunge tak på jobb. Det "normale" er vel at begge enten justerer seg eller at den med mest positiv energi prøver å møte den andre og lirke den over til å slappe mer av. 

Det er ikke normalt i en relasjon å få en glad person til å jekke seg. Ærlig talt. Hva slags forhold lever dere i? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han sier vel ikke så voldsomt mye, egentlig. Det kommer litt an på da. Noen ganger er han nyskjerrig og blir engasjert, andre ganger er det litt jatting.😅

Jeg er vel ikke stort bedre selv, jeg prøver jo å være engasjert i ting som interesserer meg langt oppi…. jeg også. Men ja..

Ofte er det han som ber meg finne på noe gøy også fordi han ser jeg trenger det «det er så godt å se at du er så glad når du kommer hjem». Han sier det også. Bare jeg som er ekstra var noen ganger.. Måtte bare blåse ut i går. Trodde han var mer opp i skyene enn han var så møtet sto ikke til forventningene jeg hadde skapt på forhånd🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Var det det jeg sa?!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du pappaen til Jokeren?

Anonymkode: cbd2a...faa

Nei, jeg er mamman til noen😝

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og jeg som er kvinne er blitt dumpet to ganger, fordi de - iflg. dem selv - ble så sinnsykt nervøse av å være sammen med en kvinne som de ikke trengte å tolke humøret på, som sa det hun følte og mente uten å være ufin, som hadde et stabilt godt humør, som ikke lot eget dårlige dager gå utover dem, som ikke lot hormonelle endringer gå utover dem, som ikke var sint...

De sa at de fant dette så unormalt, at de gikk og ventet på at jeg skulle "avsløre meg" og begynne å oppføre meg normalt, fordi det visstnok var for godt til å være sant. Så dumpet de meg, og gikk rett til psykisk ustabile damer med stadige sinneutbrudd, dramaqueens, for det var slike kvinner de hadde vært vant med.

Men det at det var det disse mennene var vant med fra før, det betyr langt derifra at det er ustabil kvinner generelt er. Det betyr bare at disse mennene har noe i sin oppvekst som gjør at de tror det er normalen, at de ikke takler en psykisk frisk, stabil, ærlig kvinne som kan kommunisere og er ekte og seg selv i relasjoner til andre.

Menn (og kvinner) som blir i dårlige forhold velger det selv! Men det er forbausende mange som velger det fremfor å stå på egne ben og jobbe mot en trygg tilknytningsstil.

Ts - snakk sammen om det at dere er forskjellige, hvordan din adhd påvirker deg og ev. dine relasjoner, se etter fordelene, se etter hvordan dere kan utfylle hverandre og bruke forskjellene mellom dere positivt :)

Anonymkode: bbdfc...bb5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tror ikke det er så mange kvinner som elsker de hormonene, mensen og all den dritten som følger med. Vi har ikke ytret ønske om det noen av oss, det bare er slik. I mitt neste liv skal jeg være mann. Skifte dekk å klippe gress å bare ha det fett!😎

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vanskelig å finne riktig overskrift til innlegget, men; Jeg er ekstrem på å «tolke» humør og stemning, det er så slitsomt.

Hvis jeg kommer hjem og er litt ekstra glad og energisk og møter samboeren min som er litt stille blir jeg med en gang sånn: «har det skjedd noe? Tenker du på noe? Er det noe galt?» og det er nok fordi jeg ikke blir møtt helt der hvor jeg er energimessig, men det sliter litt på meg fordi jeg da jekker meg ned for å liksom «passe» bedre inn, på en måte. Det gjelder ikke bare han da, men mest han kanskje iom at vi tilbringer mye tid sammen. 
Tips? Har ADHD btw..

Øv på å la folk være. Ok, noen er stille. Det gir ikke deg rett til å begynne med 20 spørsmål (uavhengig av om denne «noen» er en du kjenner, inkludert samboer). Du er deg. Deg har du kontroll over. Alle andre har du ingen kontroll over. Og sånn skal det være.

Så når du du per oppi en rar stemning? Spør deg selv om du kan være årsaken med noe du har sagt eller gjort. Still gjerne et kontrollspørsmål om du er usikker. Dersom du ikke har gjort eller sagt noe (eller de nekter for at det er deg)? La stemningen være. Den tilhører ikke deg - du skal ikke styre den. Blir det hele intenst ubehagelig? Husk at du kan gå.

At du må tilpasse din energi til rommet er helt som det må være. Alternativet er jo at omgivelsene skulle tilpasse seg deg. Og det er ikke en forventning noen over 2-3 år skal ha til verden. Synes du det er slitsomt å ta hensyn til andre? Ta pauser, eller gjør noe annet, alene.

Anonymkode: c585e...35d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Folk med adhd har ofte større følelser, så hva mener du egentlig her? 

Mennesker med ADHD opplever «store følelser» fordi de har nedsatt evne til å regulere følelsene sine. Det er snakk om trykk og ikke svingninger. Følelsene er ellers normale, og ADHD er derfor ikke sett på som en stemningslidelse.

Det er helt naturlig å måtte være den som «jekker seg ned» når man er den som ikke er normalt utviklet.

Dersom man ofte opplever forhøyet stemningsleie på toppen av dette, så er ikke det ikke pga ADHD, men noe annet i tillegg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 0.20):

Tips? Har ADHD btw..

Adhd gjor jo at du føles mye mye mer. Jeg har selv adhd. En tips er å møte energin i noe annet. Alle har vi dårlige og bra dager. Se på kjeresten som en bestevenn. Har han en dårlig dag spørr om det er noe du kan gjore eller lær kjenne han og gi han en overraskelse  eller la han være. Finn på noe selv? Se på en film du liker, gjor din hobbie, lag deg go mat, tren, møt en venn. Kjeresten trenger ikke å vare allt. 😁 

Anonymkode: f7a53...349

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...