AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg hører at mange går på sprøyter for å gå ned i vekt. Men i dag ble jeg litt paff. Ei venninne har tatt slankeoperasjon og har gått ned mye. Hun mangler 7-8 kilo til der hun vil være. Men hun spiser ikke særlig Sundt, spiser gotteri hver dag og trener ikke. Hun sier at hun orker ikke å slanke seg så nå har hun fått wegovy sprøyte fra legen. Er det virkelig så lett å få legen til å skrive ut sånne medisiner? Anonymkode: 345de...313 2
Fjaselina Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Det trudde eg ikkje. Men om ho er god på å argumentere og legen er svak for det, så er det sikkert mulig. 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Tror legene kan skrive ut hvit resept på det men wegovy er svindyrt. Det finnes ikke lenger på blå resept pr nå. Anonymkode: 44808...8b1 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #4 Skrevet 14. oktober 2023 Hvis man bare skal gå ned 7-8 kg, får man selvsagt ikke slankesprøyter eller slankepiller på resept. Men tenker at hun venninnen din er i et løp med sykehuset og lege, å hun har sikkert platå nå, å da kan det være en hjelp å få medisiner som hjelper henne videre en liten stund for å unngå at hun ikke detter helt ut med vektnedgangen. For å få slankemedisin på blå resept, må det også godkjennes av Helfo, så hvis hun har fått det på blå resept, ligger det nok gode grunner bak. Anonymkode: 3de62...390 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #5 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis man bare skal gå ned 7-8 kg, får man selvsagt ikke slankesprøyter eller slankepiller på resept. Men tenker at hun venninnen din er i et løp med sykehuset og lege, å hun har sikkert platå nå, å da kan det være en hjelp å få medisiner som hjelper henne videre en liten stund for å unngå at hun ikke detter helt ut med vektnedgangen. For å få slankemedisin på blå resept, må det også godkjennes av Helfo, så hvis hun har fått det på blå resept, ligger det nok gode grunner bak. Anonymkode: 3de62...390 Hadde hun trent og spist sunt, så hadde hun gått ned de kiloene. Men hun spiser usunn mat og gotteri hver dag. Det er ikke riktig å gi sprøyter da. Må gjøre en innsats selv også Anonymkode: 345de...313
BobbySocks Skrevet 14. oktober 2023 #6 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis man bare skal gå ned 7-8 kg, får man selvsagt ikke slankesprøyter eller slankepiller på resept. Men tenker at hun venninnen din er i et løp med sykehuset og lege, å hun har sikkert platå nå, å da kan det være en hjelp å få medisiner som hjelper henne videre en liten stund for å unngå at hun ikke detter helt ut med vektnedgangen. For å få slankemedisin på blå resept, må det også godkjennes av Helfo, så hvis hun har fått det på blå resept, ligger det nok gode grunner bak. Anonymkode: 3de62...390 For å få det på blå må hun ha DIA. 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #7 Skrevet 14. oktober 2023 BobbySocks skrev (3 minutter siden): For å få det på blå må hun ha DIA. Hun betalte for den på hvit resept Anonymkode: 345de...313 1
BobbySocks Skrevet 14. oktober 2023 #8 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun betalte for den på hvit resept Anonymkode: 345de...313 Da er kravet BMi på 27 med tilleggssykdommer eller 30 uten. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #9 Skrevet 14. oktober 2023 Dette skurrer mot hva jeg selv erfarer. Men vet at det er forskjellig for ulike mennesker. Jeg går på wegowy, hvis jeg spiser usunt blir jeg kvalm og syk. Derfor er det enklere å gjøre bedre valg. Den sunne maten blir mer fristende og det usunne føles ekkelt og er ikke lenger vanskelig å avstå fra. Anonymkode: 2634c...622 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #10 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde hun trent og spist sunt, så hadde hun gått ned de kiloene. Men hun spiser usunn mat og gotteri hver dag. Det er ikke riktig å gi sprøyter da. Må gjøre en innsats selv også Anonymkode: 345de...313 Du kan jo åpenbart ingenting om dette. Spør du fordi du lurer eller fordi du vil snakke dritt om den påståtte venninnen din? Anonymkode: d049a...96e 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #11 Skrevet 14. oktober 2023 Ingen får wegowy på blå resept, virkelig ingen. Den er ikke godkjent for blå så den går i 100% av tilfella på hvit og betales av egen lomme. Noen få pasienter får Ozempic eller Saxenda på blå for vektnedgang men det er ikke mange og da er det enten fordi de hadde det før reglene ble stramma inn eller fordi de faller inn under det veldig stramme regelverket. Wegovy får alle som vil nesten så lenge de har BMI på over 27, noen får det faktisk med lavere BMI også dersom startvekten deres var på over 27 da de først tok kontakt med legen for hjelp med vekta. Ingen går ned pga sprøytene alene, en må redusere inntakt av kcal eller øke aktivitet, sprøytene hjelper men de gjør ikke jobben alene. Anonymkode: 8f71b...ec0 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #12 Skrevet 14. oktober 2023 Har også ei venninne som fikk wegovy, og hun mangler 8 kg på å være innenfor kategorien "normalvektig". Fikk det selvfølgelig ikke på blå resept, men uansett syns jeg det er litt rart 🤔 Anonymkode: 19f9f...948 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #13 Skrevet 14. oktober 2023 Hun kommer jo bare til å gå de kg opp igjen når hun slutter på sprøytene, ser jo nok av tråder her hvor folk har gått på de sprøytene og går opp igjen når de slutter fordi de begynner å frotse dritt igjen 😄 Ta tak i livet deres så klarer dere å gå ned kg. Anonymkode: 121f8...435
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #14 Skrevet 14. oktober 2023 Hva koster disse sprøytene i måneden? Anonymkode: 345de...313
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #15 Skrevet 14. oktober 2023 Kjenner 2-3 stykker som bruker slankesprøyter og de gikk ned 5-10 kg i starten men nå ser de ut som de gjorde før de startet. Ser ingen forskjell og har ikke spurt om de fortsatt bruker de. Anonymkode: 565ac...0f7 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #16 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva koster disse sprøytene i måneden? Anonymkode: 345de...313 1750 kr på de laveste dosene Anonymkode: 96b5a...f89
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #17 Skrevet 14. oktober 2023 Hvor lenge kan man gå på de? Regner med at en dag må man slutte og da er effekten borte Anonymkode: 345de...313
Gregarious Skrevet 14. oktober 2023 #18 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hadde hun trent og spist sunt, så hadde hun gått ned de kiloene. Men hun spiser usunn mat og gotteri hver dag. Det er ikke riktig å gi sprøyter da. Må gjøre en innsats selv også Anonymkode: 345de...313 Å du har selvsagt total oversikt over hennes fysiske og mentale situasjon? Samt hennes konsultasjoner med helsevesenet? 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #19 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvor lenge kan man gå på de? Regner med at en dag må man slutte og da er effekten borte Anonymkode: 345de...313 Det kan man gå på i flere år. Det er anbefalt å fortsette på en slags vedlikeholdsdose når man har kommet på normalvekt. Takk til alle skumle makter for at dette hjelpemiddelet har blitt tilgjengelig. De som bruker det er kjent med denne problematikken. Noen slutter likevel, enten pga bivirkninger som tretthet og litt uggen magefølelse eller dårlig råd. Anonymkode: f6a1c...6f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #20 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hører at mange går på sprøyter for å gå ned i vekt. Men i dag ble jeg litt paff. Ei venninne har tatt slankeoperasjon og har gått ned mye. Hun mangler 7-8 kilo til der hun vil være. Men hun spiser ikke særlig Sundt, spiser gotteri hver dag og trener ikke. Hun sier at hun orker ikke å slanke seg så nå har hun fått wegovy sprøyte fra legen. Er det virkelig så lett å få legen til å skrive ut sånne medisiner? Anonymkode: 345de...313 Jeg fikk sprøyter, ikke fordi jeg var så volsomt overvektig, men fordi jeg sliter med mat. Jeg tenkte på mat hele tiden og klarte ikke å slutte å spise. Var på god vei til å få fedme hvis jeg ikke klarte å slutte. Og uten hjelp klarer jeg ikke det. Det er et metthetshormon som gjør at jeg nå kan spise som de som kjenner på metthetsfølelsen. Det er mye støy i hodet mitt som er borte. Så dette kan også være grunnene. Hvorfor skal vi alltid tenke det værste om folk? Vær litt raus. Du vet jo ikke noe om hvordan det er inne i hodet til din venninne. Anonymkode: abe66...45a 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå