AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Er det lov? Har dårlig navn så vil byttte både fornavn og etter navn, vil ikke bli oppkalt etter faren min heller han er en dårlig person, og vil ikke bli minnet om han heller. (Visste ikke hvilken tema jeg skulle skrive i) Anonymkode: f8e2f...10d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Bare å logge inn på skatteetaten og endre i vei. Anonymkode: 5b987...223 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Ja, det kan du. Anonymkode: 9dfff...806 2
Virrevirrevapp Skrevet 14. oktober 2023 #4 Skrevet 14. oktober 2023 https://www.klikk.no/foreldre/navn/sa-lett-bytter-du-navn-2439795 https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/endre/navn/ Du kan velge mellom nesten alle fornavn, og mellom alle etternavn som ikke er beskyttet. Du kan også lage navn som ikke finnes fra før, så lenge de ikke er stygge. Her kan du søke og se hvor mange som heter ulike navn: https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn
GammelKaktus Skrevet 14. oktober 2023 #6 Skrevet 14. oktober 2023 Det er ikke noe problem, bare husk å fikse legitimasjon med det nye navnet samtidig. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #7 Skrevet 14. oktober 2023 Det kan ellers nevnes at attenåringer ofte liker navn de som litt eldre slett ikke ville valgt. Så selv om du vil skifte fornavnet ditt, kan det være fornuftig å diskutere navnevalget videre med noen litt voksnere som du har tillit til. Anonymkode: 9dfff...806 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #8 Skrevet 14. oktober 2023 Ja det kan du. Men husk at navnet du har er også din indentitet. Så du bør virkelig virdere med huet og ikke følsene iht å bytte både for og etternavn. Da vil jeg som godt voksen evnt anbefale deg et etternavn du har familiær tilknytning til, og beholde fornavnet ditt og legge til et navn. Fortiden din, er uansett en del av din identitet og blir ikke borte ved et navnebytte. Og kan ende opp med å føke deg enda tommere fordi du er borte i deg selv. Anonymkode: e2c54...09e 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #9 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja det kan du. Men husk at navnet du har er også din indentitet. Så du bør virkelig virdere med huet og ikke følsene iht å bytte både for og etternavn. Da vil jeg som godt voksen evnt anbefale deg et etternavn du har familiær tilknytning til, og beholde fornavnet ditt og legge til et navn. Fortiden din, er uansett en del av din identitet og blir ikke borte ved et navnebytte. Og kan ende opp med å føke deg enda tommere fordi du er borte i deg selv. Anonymkode: e2c54...09e Du har rett, skal ikke bytte fornavn for det er meg, skal bare bytte etternavn fordi liker ikke faren min, men kan man bytte etternavn kun 1 gang eller kan man bytte til noe annet om man angrer ? Anonymkode: f8e2f...10d
Virrevirrevapp Skrevet 14. oktober 2023 #10 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ...kan man bytte etternavn kun 1 gang eller kan man bytte til noe annet om man angrer ? Anonymkode: f8e2f...10d Du kan bytte til nytt etternavn etter 10 år, eller om du gifter deg og tar ektefellens etternavn.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 Bare å bytte. Det gjorde jeg, det sekundet jeg ble 18. kvittet meg med min fars etternavn. Anonymkode: 10bde...8a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå