Gå til innhold

Kalorier i mat, når tilberedt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men jeg er 19 år og derfor uerfaren i voksenlivet. 

Lurer på om kaloriinnholdet i matvarer endrer seg når det blir tilberedt?

eks hvetemel når man baker brød eller boller? eller smeltet ost? 

trenger bare et «ja/nei» svar, ingen belæring om hvor dum jeg er…

Anonymkode: 9ac3a...3ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, tror ikke det endrer seg nevneverdig for bakverk. Bakverk mister noe vann ved steking, men vann inneholder ingen kalorier, så kaloriene blir igjen i bakverket. Det kan endre seg for matvarer som mister fett ved tilberedning, f.eks. bacon, som mister mye fett, og dermed mye kalorier ved steking. Det kan også øke ved tilberedning dersom du f.eks. steker grønnsaker i olje eller fett, for da vil noe olje/fett trekke inn i grønnsakene og tilføre kalorier. F.eks. vil potet bli tilført fett ved fritering til potetgull eller pommes frites.

• Liker 1
Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Nei, tror ikke det endrer seg nevneverdig for bakverk. Bakverk mister noe vann ved steking, men vann inneholder ingen kalorier, så kaloriene blir igjen i bakverket. Det kan endre seg for matvarer som mister fett ved tilberedning, f.eks. bacon, som mister mye fett, og dermed mye kalorier ved steking. Det kan også øke ved tilberedning dersom du f.eks. steker grønnsaker i olje eller fett, for da vil noe olje/fett trekke inn i grønnsakene og tilføre kalorier. F.eks. vil potet bli tilført fett ved fritering til potetgull eller pommes frites.

Tusen takk for svar!

så eks hvetemel som har 364 kcal pr 100g og si e  skal bake et brød med 1 kg mel, så er det 3640 kcal k set brødet?! Og det bare i melet, også kommer evt smør/olje og andre ting i tillegg selvfølgelig…! 

ojj, det får en hvertfall til å tenke over hvor nye ost man tar på pizzaen osv!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for svar!

så eks hvetemel som har 364 kcal pr 100g og si e  skal bake et brød med 1 kg mel, så er det 3640 kcal k set brødet?! Og det bare i melet, også kommer evt smør/olje og andre ting i tillegg selvfølgelig…! 

ojj, det får en hvertfall til å tenke over hvor nye ost man tar på pizzaen osv!

Det stemmer ja. Du plusser sammen kaloriene i alle tingene du blander sammen, og får totalt kaloriinnhold.

I det meste som lages, så er det kun vann som fordamper, og det endrer ikke kaloriinnhold.

Og ja, ost på pizza og ostesmørbrød er typisk kaloribombe! Jeg lager meg ostesmørbrød i ovnen iblant, med flere typer ost og kjøtt. To skiver kan alene dekke hele kaloribehovet mitt på en inaktiv dag, jeg kan ha så mye ost og annet på to skiver ostesmørbrød at de blir 1200- 1400 kalorier! Ikke hverdagskost, men herregud så godt det er :applaus:

Men siden du er ny i voksenlivet så vil jeg gi deg ett ekstra tips også. Ost er ikke bare en kaloribombe, men også er ganske så dyr råvare.

Anonymkode: 94dcb...23e

Skrevet

Kaloriene er de samme også etter tilberedning, men;

- hvis maten mister væske vil kaloriinnhold per 100 g være høyere

- kraft og fett som bir igjen i stekepanna gir mindre kalorier I det som spises.

Anonymkode: 26fe2...08c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...