Gå til innhold

Aromat helt SINNSYKT godt krydder!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fjellmannover190 skrev (1 time siden):

Både aromat og gastromat er krydderblandinger med en del MSG. MSG finnes naturlig i en del mat, og spesielt soyasaus har mye av dette. Japanerne oppdaget Umami og samtidig fant de opp MSG, som er nær beslektet. Umami er ofte kalt den 5.grunnsmaken, og skaper fantastisk balanse i en del mat!

Enkle restaurantkjøkken vil kunne bruke aromat/gastromat, men det er smak som av kjennere vil dominere andre smaker i maten. Jeg bruker selv en del ulike soyasauser og sopp for å forsterke umami.

Om du ikke allerede har prøvd vil jeg sterkt anbefale healthy boy mushroom soy sauce som du får kjøpt på internasjonale grønnsaksbutikker. 

Anonymkode: 9a3b5...048

• Nyttig 3
Skrevet

Får vondt i hodet av MSG. 

Anonymkode: ab6bb...1fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker både Aromat og Gastromat, og særlig den sistnevnte, siden Aromat virker litt for søt. Gastromat passer til alt.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Om du ikke allerede har prøvd vil jeg sterkt anbefale healthy boy mushroom soy sauce som du får kjøpt på internasjonale grønnsaksbutikker. 

Har litt ulike soppsoyar og litt skikkelig soya og fishsauce, samt noen healty boy varianter. Usikker på om jeg har denne, men skal testes ut!

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har i det siste blitt helt hekta på Aromet krydderet. Det er så sinnsykt godt på alt!! Må være det beste krydderet som finnes haha. Skjønner ikke hvordan jeg ikke har funnet dette før nå. Bruker det til alt for tiden. Noen andre som har dilla på dette krydderet? 

Anonymkode: dfce2...125

Altfor mye MSG.

Anonymkode: 17e98...e70

Skrevet
Kjetil E skrev (8 timer siden):

Hva er MSG?

Monosodium glutamate (MSG) kan brukes i alle slags matvarer. Det er den mest brukte smaksforsterkeren i verden.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Får vondt i hodet av MSG. 

Anonymkode: ab6bb...1fa

Jeg blir trøtt og slapp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Wow. MSG-krydder sluttet jeg med på 80-tallet en gang.

Det kveler og forpester all mat. Anbefaler å heller ta deg tid til å smake hva råvarene faktisk smaker, og finne måter å framheve det på.

Anonymkode: 547d7...c32

Eter og driter det ut. 

Anonymkode: 39127...afa

Skrevet
Anonym11223344 skrev (6 timer siden):

Jeg bruker både Aromat og Gastromat, og særlig den sistnevnte, siden Aromat virker litt for søt. Gastromat passer til alt.

... eller så venner du deg til at alt skal smake Gastromat, og er fornøyd når du har hatt det i nok en rett slik at også den smaker det du forventer at alt skal smake.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eter og driter det ut. 

Anonymkode: 39127...afa

Her har vi den klassiske brukeren av dette krydderet, ja. :) 

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

... eller så venner du deg til at alt skal smake Gastromat, og er fornøyd når du har hatt det i nok en rett slik at også den smaker det du forventer at alt skal smake.

Du får kjøpt ren MSG til å ha i mat. Smaker ikke gastromat av den. Har alltid litt MSG i hylla. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 22.39):

Wow. MSG-krydder sluttet jeg med på 80-tallet en gang.

Det kveler og forpester all mat. Anbefaler å heller ta deg tid til å smake hva råvarene faktisk smaker, og finne måter å framheve det på.

https://rightasrain.uwmedicine.org/body/food/msg-isnt-unhealthy

Anonymkode: 40f6b...3d9

Skrevet

Det er jo bare en blek kopi av gastromat. 

Skrevet

Bruker alltid en liten dæsj Aromat i sauser og supper. 

Ellers er jeg glad i Natvigs også. 

Skrevet
Fjellmannover190 skrev (På 15.10.2023 den 5.00):

Har litt ulike soppsoyar og litt skikkelig soya og fishsauce, samt noen healty boy varianter. Usikker på om jeg har denne, men skal testes ut!

Jeg har blitt fullstendig hekta 😊

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerangrep og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...