Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt gravid med nummer to, og merker jeg kommer til å grue meg til fødsel. Første fødsel var intens, uten noen smertelindring, og jeg hadde en jordmor som var totalt mismatch, med utrolig dårlig kommunikasjon. Jeg var livredd, og jordmor gjorde meg kun mer redd de gangene hun i det hele tatt hadde tid til å komme innom.

Før forrige fødsel hadde jeg lest meg noe opp på ulike teknikker som hypnobirthing/positiv fødsel/lignende, men der og da hadde jeg null sjans til å bruke det eller ha nytte av det. 

Hva har  dere hatt nytte av i forkant av fødsel for å hjelpe mot redsel? Tar gjerne imot linker til videoer, artikler, kurs eller hva som helst for å kanskje få en tryggere og bedre fødsel neste gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slet i over et år med veldig ubehagelige flashbacks fra første fødsel.

For meg hjalp det å lese om og høre om at andregangsfødsler som regel går mye bedre enn førstegangsfødsler.

Fødslene går ofte raskere og man revner mindre.

Og min fødsel nr 2 gikk mye bedre! Til tross for at nr 2 var litt større enn nr 1. Fikk bare noen kosmetiske rifter med nr 2. 

Fødselen var også nesten 2 dager kortere, noe som gjorde at jeg satt igjen med mer energi. Med fødsel nr 1 var jeg også helt "ødelagt" nedentil og hadde svært liten kontroll på musklene i underlivet. Etter nr 2 kunne jeg fremdeles kjenne at jeg kunne knipe rett etter at babyen kom ut omtrent. 

Grusomt vondt var det jo. Kunne ikke fatte at menneskeheten eksisterte mens det pågikk. 😅 Og tenkte på alle mødrene før som har måtte føde uten helsehjelp og smertelindring. 

Men følte meg så bra etterpå at jeg vurderer nr 3 🙈 

Anonymkode: 30aaf...15b

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Du kan bli satt i gang kanskje? Få en bestemt dato å forholde seg til minsker vel noe stress i hvert fall. 

Skrevet

Jeg hadde en lignende erfaring som deg med første fødsel. Så andre gang sa jeg klart fra at det var uaktuelt å gå gjennom samme seigpininga, og at jeg skulle ha epdural. Men fødselen gikk så raskt og enkelt at det ble uaktuelt. Det er jo ikke alltid det er enklere andre gang, men ganske ofte er det slik. 

Anonymkode: f150e...dd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...