Gå til innhold

Hvordan kan samboer kjøpe seg inn i leiligheten min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Samboeren min flyttet inn til leiligheten som jeg eier for 2 år siden og ønsker nå å kjøpe seg inn. Jeg er positiv til denne ideen og vil gjerne ha henne med som eier siden vi vil føle oss mer trygg og lik i forholdet, typ at vi satser på hverandre og ser et langsiktig liv med hverandre. Jeg har ikke noe boliglån som trengs å betale ned på, og vi har bare delt likt på kostnader relatert til strøm/felleskostnader/internett, osv. Jeg eier leiligheten uten boliglån pga. arv, men har ikke så mye mer igjen av penger lenger, og studerer uten jobb. Samboeren min jobber deltid og har ikke noe særlig egenkapital. Kunne det fortsatt lønnet seg at hun hver mnd tar litt penger inn på en bankkonto som liksom skal være til innkjøp av leiligheten, eller må det være en stor sum på en gang? Burde hun heller spart i BSU? Vi er litt usikker på hvordan vi går frem, så hadde satt pris på tips! Vi har ikke samboerkontrakt ennå, men skal skrive det før noe annet skjer selvsagt!

Anonymkode: da64f...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en takst og hun betaler halvparten av dagens  verdi til deg.

Dere burde også ha gjensidig testamente om dere ikke har særkullsbarn.

Anonymkode: 23686...095

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardenus skrev (10 timer siden):

verdivurdering på leiligheten, del på 2 og hun betaler 1 del. (tar opp lån for å betale deg)

Jeg skjønner poenget ditt for å få det rett nå, men siden bolig er gjeldsfri så er jo det passe teit å betale masse penger i rente til banken istedenfor at hun «låner» hos partner og betaler direkte avdrag og renter hos han. Problemet blir gjerne hvordan sikkerheten til begge blir for utestående gjeld/innskutt kapital ved et eventuelt brudd. 
Jeg ville siktet på en verdivurdering og delt den på to. Laget en betalingsplan og hun betaler rett til samboer. Hun eier 50% fra dag 1. Med en klinkende klar kontrakt som dere gjerne får hjelp av en advokat til å skrive. Da blir mest mulig penger igjen i «familien».

og ved eventuelt brudd så får dere ta ny verdivurdering som dere deler på to og trekker fra gjenstående lån når en skal kjøpe ut den andre.

men det vil komme en utfordring her. Du vil ha veldig god økonomi, mens partner har dårlig. Du vil ha god råd til ferier og oppussing etc, mens hun må spare. Det kan bli slitsomt for begge.

Endret av Bumoa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke gift. Hun jobber deltid og har ingen egenkapital. Jeg hadde IKKE latt henne kjøpe seg inn.

Jeg hadde villet giftet meg. Hun burde spare alt hun kan i BSU. Når BSU er full og om ekteskapet viser seg å være solid oppdaterer dere særeiet deres slik at hennes BSU går til å pusse opp og oppgradere og/eller vedlikeholde din bolig. Så kan dere eie 50/50.

Anonymkode: 870bc...de8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det selveier? Har hun i tilfelle råd til betale dokumentavgift?

Anonymkode: 4e487...3e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten egenkapital så høres det ikke ut som hun har råd per nå. Det spørs jo også om det vil lønne seg for henne å kjøpe seg inn på nåværende tidspunkt. Hun må låne penger og rentekostnadene er høye. Hun bor jo veldig billig om dere kun deler felleskostander, og det er ingen garanti for at boligprisene vil øke i det korte bildet i alle fall. 

Ikke det du spør om, men jeg ville ikke godtatt en slik ordning som dere har nå med min samboer. Synes begge parter i et forhold skal dra nytte av det økonomisk, og med ordningen dere har er det hovedsakelig hun som tjener på det økonomisk til tross for at det kun er hun som har inntekt. Jeg ville tatt en leie også fra samboeren. Selvsagt en sum innenfor rimelighetens grenser. Jeg anser forholdet som skjevfordelt når hun omtrent bor gratis takket være deg. Dere bør være likeverdige i forholdet. 

Anonymkode: ca86d...793

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan påvirker det muligheten for lån/stipend om du har mange kroner på bankkontoen? 

Anonymkode: 8c772...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan jo «låne» henne penger. 

La oss si at leiligheten er verdt 4 mill. 

Hun kjøper seg inn med 1/4 og eier da 25 % av boligen. Samtidig skriver dere et gjeldsbrev med pant i leiligheten, der hun låner 1 mill av deg, med nedbetalingsplan og renter. 

F.eks betaler hun deg da 4000 kr i nedbetaling pluss 4000 i renter = 8000 i måneden i begynnelsen (litt under 5 % rente) og hun vil da ha nedbetalt lånet om 20 år. 

Anonymkode: ac800...789

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det selveier? Har hun i tilfelle råd til betale dokumentavgift?

Anonymkode: 4e487...3e1

Dokumentavgift er ikke nødvendig. Såfremt det ikke er risiko for at ts går konkurs, er det tilstrekkelig med avtale partene mellom at samboeren er eier. Tinglysing gir tredjemannsvern og er ikke fasit på reell eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle er at dun samboer skaffer seg jobb på fulltid, hvilket gjør at hun er bedre rustet til å stå på likefot med deg økonomisk. 
Hun kan kjøpe seg inn 50 % , og vil da eie halve leiligheten og bestemme like mye. 
Mens det spørs jo hva taksten på leiligheten er… 

Anonymkode: 78a03...72a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...