Gå til innhold

Omsorgstretthet, få hjelp fra andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nærmeste pårørende til mor som har blitt kraftig redusert i løpet av de siste årene, spesielt de siste månedene. Hun har hjelp fra hjemmesykepleiere, men må ha følge til sykehus/fastlege etc. Hun klarer ikke å gå så langt, så må ha med rullestol når hun skal ut. På det meste så har hun hatt timer til kontroller/behandlinger flere ganger i uka. Jeg kan ta ut noen ormsorgsdager i året fra jobb for å følge, men må også bruke ferie til det. Er så sliten… Er det noen som har erfaring med å få hjelp fra frivillighetssentralen til å følge eldre til legetimer etc? Kjører de bilen sin selv? Er det andre som evt. kan følge? Hva gjør de eldre som ikke har pårørende? Er ikke akkurat lett å bytte timer på sykehus heller pga. lang ventetid etc. Er jo timer på forskjellige sykehus og bruker ofte nesten en hel dag på noen legetimer… 

Anonymkode: 920bb...87a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta kontakt med frivilligsentralen. Prøv også å få hjelp  fra hjemmesykepleien, hvis dere ikke har det. F.eks. til medisiner og liknende. Da kommer hun inn i systemet..

Anonymkode: 3eda3...e63

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ta kontakt med frivilligsentralen. Prøv også å få hjelp  fra hjemmesykepleien, hvis dere ikke har det. F.eks. til medisiner og liknende. Da kommer hun inn i systemet..

Beklager, ser at hj.spl. er i bildet. Men frivilligsentralen er rett instans. 

Skrevet

Har hjemmesykepleiere. Har hjelp til medisiner etc, men hun er jo helt avhengig av følge til sykehus/lege. Har jo tidligere tatt taxi/pasienttransport, men kan ikke dra alene lenger. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er nærmeste pårørende til mor som har blitt kraftig redusert i løpet av de siste årene, spesielt de siste månedene. Hun har hjelp fra hjemmesykepleiere, men må ha følge til sykehus/fastlege etc. Hun klarer ikke å gå så langt, så må ha med rullestol når hun skal ut. På det meste så har hun hatt timer til kontroller/behandlinger flere ganger i uka. Jeg kan ta ut noen ormsorgsdager i året fra jobb for å følge, men må også bruke ferie til det. Er så sliten… Er det noen som har erfaring med å få hjelp fra frivillighetssentralen til å følge eldre til legetimer etc? Kjører de bilen sin selv? Er det andre som evt. kan følge? Hva gjør de eldre som ikke har pårørende? Er ikke akkurat lett å bytte timer på sykehus heller pga. lang ventetid etc. Er jo timer på forskjellige sykehus og bruker ofte nesten en hel dag på noen legetimer… 

Du kan si fra til sykehuset så bestiller de også pasientreise taxi de gangene frivillige ikke kan.

Føler med deg, jeg følgte min far rundt på dette de siste årene han levde, det er helt forferdelig å ikke kunne være der samtidig som en sliter seg helt ut og ikke vet hva en skal gjøre. 

Anonymkode: 1be69...133

Skrevet

Det så jo bra ut, men bor i Innlandet fylke.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan si fra til sykehuset så bestiller de også pasientreise taxi de gangene frivillige ikke kan.

Føler med deg, jeg følgte min far rundt på dette de siste årene han levde, det er helt forferdelig å ikke kunne være der samtidig som en sliter seg helt ut og ikke vet hva en skal gjøre. 

Anonymkode: 1be69...133

Jaa, brukte pasienttaxi før, men når hun må ha hjelp til å frakte rullestol ned trapper og følge ut til bilen så blir det litt vanskelig. Må også ha hjelp til å finne frem til avdelinger på sykehus pga. dårlig syn etc.. Må nok ha med verge… 

ja jeg er så sliten av det. Skulle vært noen som jobbet i kommunen som kunne hjelpe til med transport og følge. Fastlegen henviser hit og dit og tenker ikke over hvor vanskelig det blir for pasient og pårørende og komme seg til timene. 

Føler meg så alene om å ha det sånn… føler på dårlig samvittighet når jeg tar meg  fri fra jobb for å følge og får dårlig samvittighet av å si nei til å følge, eller om  i må flytte timen. Føler det aldri tar slutt….

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det så jo bra ut, men bor i Innlandet fylke.. 

Min mor som også bor i Innlandet er hundre år har samme behov som din og vi har leid en fra frivillighetssentralen. Vi som er nærmeste pårørende bor i andre fylker, jobber fulltid og har ingen muligheter til å bistå med dette. 

Anonymkode: 1c991...5cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...