AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 ……og det er dårlig vær og kaldt ute. Leietageren vår reiste i dag på ferie og er utilgjengelig på mobil en god del timer fremover. Oppdaget at han har glemt å lukke vinduet på soverommet og badet før han dro. Det er meldt kaldt fremover og dette vil jo føre til at det blir iskaldt der inne. Det er jo kjedelig for strømregningen hans og blir det kaldt nede merker vi det på at det blir gulvkaldt hos oss også. I verste fall kan vannet fryse (selv om jeg ikke tror dette er et reelt problem helt enda). Er det innafor å låse meg inn for å lukke disse vinduene uten å spørre først? Han vil mest sannsynlig ikke være tilgjengelig før i morgen på mobil og det er meldt frost i natt. Innimellom kommer det pakker på døra til han og han har spurt om jeg kan låse meg inn og legge dem inne hos han dersom jeg tilfeldigvis tar i mot eller ser det henger på døren, så regner jo egentlig med at det er ok. Liker bare ikke å låse meg inn uten å ha spurt 🙃 Hva tenker dere? Anonymkode: be033...01b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ……og det er dårlig vær og kaldt ute. Leietageren vår reiste i dag på ferie og er utilgjengelig på mobil en god del timer fremover. Oppdaget at han har glemt å lukke vinduet på soverommet og badet før han dro. Det er meldt kaldt fremover og dette vil jo føre til at det blir iskaldt der inne. Det er jo kjedelig for strømregningen hans og blir det kaldt nede merker vi det på at det blir gulvkaldt hos oss også. I verste fall kan vannet fryse (selv om jeg ikke tror dette er et reelt problem helt enda). Er det innafor å låse meg inn for å lukke disse vinduene uten å spørre først? Han vil mest sannsynlig ikke være tilgjengelig før i morgen på mobil og det er meldt frost i natt. Innimellom kommer det pakker på døra til han og han har spurt om jeg kan låse meg inn og legge dem inne hos han dersom jeg tilfeldigvis tar i mot eller ser det henger på døren, så regner jo egentlig med at det er ok. Liker bare ikke å låse meg inn uten å ha spurt 🙃 Hva tenker dere? Anonymkode: be033...01b Hadde vært mer bekymra for vannskader i vinduer og gulv hvis det begynner å regne… Du har lov til å gå inn når leietaker er utilgjengelig og du må inn for å hindre skade på bolig eller eiendom Jeg ville sendt en melding og gitt beskjed på en hyggelig måte. Anonymkode: e9ecc...9c0 11 6
Ulven Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Kan du ikke lukke vinduene fra utsiden i første omgang? Med en bit papp får man de fleste vinduer til å stå nær lukket iallefall. 15 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #4 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde vært mer bekymra for vannskader i vinduer og gulv hvis det begynner å regne… Du har lov til å gå inn når leietaker er utilgjengelig og du må inn for å hindre skade på bolig eller eiendom Jeg ville sendt en melding og gitt beskjed på en hyggelig måte. Anonymkode: e9ecc...9c0 Ja det går jo ann Han bruker som sagt å be meg om å låse meg inn med pakker osv dersom de kommer på døra, så jeg regner jo absolutt med at han sier ja til at jeg kan lukke vinduene. Føler bare jeg trår over en grense ved å gjøre det uten å ha gitt beskjed på forhånd 🙃 Men jeg kan jo sende en hyggelig melding ja. Regner jo med at vinduene kort og greit er en forglemmelse 😅 Anonymkode: be033...01b 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #5 Skrevet 14. oktober 2023 Ulven skrev (1 minutt siden): Kan du ikke lukke vinduene fra utsiden i første omgang? Med en bit papp får man de fleste vinduer til å stå nær lukket iallefall. Jeg har prøvd, men de står i et «hakk» / barnesikring, slik at jeg ikke får dem mer igjen enn de står nå. Ellers hadde jeg bare lukket dem inntil og ventet til i morgen Anonymkode: be033...01b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #6 Skrevet 14. oktober 2023 Nei, du må spørre først. Anonymkode: d6cc9...d1b 9 1
Jadaomatte Skrevet 14. oktober 2023 #7 Skrevet 14. oktober 2023 Du må sikre egen bolig når været er slik det er nå. Leieboer har nok forståelse for det. Jeg hadde låst meg inn. 12 3
Gjest Marte79 Skrevet 14. oktober 2023 #8 Skrevet 14. oktober 2023 NEI det er selvfølgelig ikke innafor å gå inn i leiligheten uten at leietaker vet det!!! Jeg selv hadde en utleier som plutselig stod i leiligheten min mens jeg var på badet! Det ekleste jeg noen ganger har opplevd! Hvis ikke liv og helse står på spill, har du ingenting å gjøre der!!!!
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #9 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg vet at det er lov å gå inn om det er akutt (oversvømmelse eller annet). To åpne vinduer er ikke akutt. Det vil ikke bli skade at de står åpne én natt. Du har ikke lov å gå inn. Du kan bruke noe langt og tynt til å løfte barnesikringa og stenge vinduet fra utsiden. Vent til du får kontakt med han i morgen. Du har ikke lov til å gå inn. Å slenge en pakke inn i gangen er ikke det samme som å vandre inn på soverommet og badet hans. Anonymkode: 367be...d6b 14 5
Jadaomatte Skrevet 14. oktober 2023 #10 Skrevet 14. oktober 2023 Dere over som skriver at, nei, leietaker skal ikke gå inn; leier eller eier dere? 7 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #11 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har prøvd, men de står i et «hakk» / barnesikring, slik at jeg ikke får dem mer igjen enn de står nå. Ellers hadde jeg bare lukket dem inntil og ventet til i morgen Anonymkode: be033...01b Da står de jo så vidt åpne, dette går bra å ta i morgen etter å ha snakket med leieboer. Anonymkode: 1efd0...6b4 14 1
Ulven Skrevet 14. oktober 2023 #12 Skrevet 14. oktober 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har prøvd, men de står i et «hakk» / barnesikring, slik at jeg ikke får dem mer igjen enn de står nå. Ellers hadde jeg bare lukket dem inntil og ventet til i morgen Anonymkode: be033...01b Da er det ikke fare for vanninntrenging med mindre dere bor i et område med full storm. At han får høyere strømregning er hans problem. Vannrørene fryser ikke så lenge det ikke er mange kuldegrader ute, når vinduet kun står i luftestilling. Så vent med å gjøre noe til du får klarsignal fra leietaker. 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #13 Skrevet 14. oktober 2023 Ulven skrev (8 minutter siden): Da er det ikke fare for vanninntrenging med mindre dere bor i et område med full storm. At han får høyere strømregning er hans problem. Vannrørene fryser ikke så lenge det ikke er mange kuldegrader ute, når vinduet kun står i luftestilling. Så vent med å gjøre noe til du får klarsignal fra leietaker. Her regner det sidelengs og med storm i kastene, så om det hadde vært hos meg hadde jeg bekymret meg for vannskade. Hilsen tømrer. Anonymkode: c7f38...794 8 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #14 Skrevet 14. oktober 2023 Jadaomatte skrev (13 minutter siden): Dere over som skriver at, nei, leietaker skal ikke gå inn; leier eller eier dere? Spiller ingen rolle. Loven er klar på dette. Anonymkode: 367be...d6b 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #15 Skrevet 14. oktober 2023 Marte79 skrev (22 minutter siden): NEI det er selvfølgelig ikke innafor å gå inn i leiligheten uten at leietaker vet det!!! Jeg selv hadde en utleier som plutselig stod i leiligheten min mens jeg var på badet! Det ekleste jeg noen ganger har opplevd! Hvis ikke liv og helse står på spill, har du ingenting å gjøre der!!!! Du bør lese husleieloven… Forskjell på å sikre egen bolig og å snike seg innpå leietakere.. Anonymkode: e9ecc...9c0 11 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #16 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spiller ingen rolle. Loven er klar på dette. Anonymkode: 367be...d6b Ja, loven er ganske tydelig på at utleier får lov å gå inn når leietaker ikke er tilgjengelig og det er fare for skade på bolig og / eller eiendom. Anonymkode: e9ecc...9c0 2 8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #17 Skrevet 14. oktober 2023 Tror jeg hadde dratt en liten hvit løgn - bare lukket dem, og så spurt han i morgen om det var greit at du lukket dem. Anonymkode: 45b69...30c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #18 Skrevet 14. oktober 2023 Du begrunner det å låse deg inn med bekymring for leietagers strømregning og at det blir gulvkaldt hos dere. Det er ikke grunn til å låse seg inn. Heller ikke at det regner siden vinduene står i barnesikring. Å låse seg inn, uten tilatelse, krever at det er akutt. Det er ikke akutt. Anonymkode: 31a8f...807 10 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #19 Skrevet 14. oktober 2023 Takk for alle svar og meninger Jeg er ikke bekymret for ødeleggelser på huset, SÅ dårlig vær er det ikke Hadde det vært på sommeren hadde jeg ikke brydd meg. Jeg vet derimot at han er svært opptatt av å spare strøm, dette diskuterte vi for kort tid siden. Han har mistet jobben og har derfor litt dårlig råd for øyeblikket. Så det var mer ment for å være grei med han slik at ikke han "fyrer for kråkene". Det er meldt frost i natt, men ikke så mye at det er fare for vannrørene. Hadde jeg ikke fått tak i han midt på det kaldeste i januar derimot hadde jeg nok bare låst meg inn og gjort det (blir fort ned mot -20 her). Da venter jeg til jeg får tak i han i morgen Jeg er som sagt helt sikker på at han sier ja, han har tidligere sagt at jeg bare må låse meg inn det skulle være noe, men jeg føler ikke at dette er "nok" til å gå inn uten å gi beskjed 🙈 Anonymkode: be033...01b 8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #20 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for alle svar og meninger Jeg er ikke bekymret for ødeleggelser på huset, SÅ dårlig vær er det ikke Hadde det vært på sommeren hadde jeg ikke brydd meg. Jeg vet derimot at han er svært opptatt av å spare strøm, dette diskuterte vi for kort tid siden. Han har mistet jobben og har derfor litt dårlig råd for øyeblikket. Så det var mer ment for å være grei med han slik at ikke han "fyrer for kråkene". Det er meldt frost i natt, men ikke så mye at det er fare for vannrørene. Hadde jeg ikke fått tak i han midt på det kaldeste i januar derimot hadde jeg nok bare låst meg inn og gjort det (blir fort ned mot -20 her). Da venter jeg til jeg får tak i han i morgen Jeg er som sagt helt sikker på at han sier ja, han har tidligere sagt at jeg bare må låse meg inn det skulle være noe, men jeg føler ikke at dette er "nok" til å gå inn uten å gi beskjed 🙈 Anonymkode: be033...01b Jeg tenker at hvis man sparer på strømmen så skrur man ned varmen før man reiser på ferie, det er jo ikke så kaldt ute enda… Anonymkode: e9ecc...9c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå