Taluno Skrevet 14. oktober 2023 #21 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er kams? Er det torskerogn? Det er veldig godt. Husker jeg fikk blodpudding, lever og lungemos hos bestemor. Anonymkode: 5d07e...94c Kams er boller med torskelever og mel, og eventuelt potet og melk. Kan finnes i andre varianter også. Jeg har kun fått det servert i torskehode, og det går ikke ned her... Er oppvokst i nord, og hos besteforeldre ble det servert mye stek, kålruletter, blåbærsuppe, baccalao, kjøttkaker, og mølje kokt på skrei. Og hvalgryte! Dette er det vi fikk servert på 90tallet.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #22 Skrevet 15. oktober 2023 Badgald0pest2 skrev (6 timer siden): Taco, norsk? 🤣 men ja, mexicanere blir nok sure om vi kaller våres taco for mexikansk Tja.. Norge er vel det landet i verden som spiser mest taco, hvis du ser bort fra Mexico. Anonymkode: 81f67...919
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #23 Skrevet 15. oktober 2023 Dere kan mene hva dere vil med alskens nymotens påfunn, men kjøttkaka er min favoritt så lenge jeg lever.❤️ Anonymkode: c69df...2b3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #24 Skrevet 15. oktober 2023 Dampet laks/ørret med agurksalat (eddiklake), kokte poteter og smeltet smør eller rømme til er noe jeg forbinder veldig med norsk middag. Andre typisk norske middager jeg kommer på og er delvis vokst opp med åå 80-tallet: Karbonader/fiskekaker med stekt løk, brun saus og grovbrød, fårikål, dampet torsk og sandefjordsmør, pølse og lompe, komle med tilbehør, risengrynsgrøt, fiskeboller i hvit saus med kokte poteter og gulrøtter, potet- og purreløksuppe, flesk og duppe.. Anonymkode: 05cca...89f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #25 Skrevet 15. oktober 2023 Har bodd et tiår i utlandet og får spørsmål om norsk mat innimellom. Jeg pleier å svare Pinnekjøtt som et eksempel på noe godt og erketypisk norsk. Det er i hvert fall min favoritt av norsk mat. Anonymkode: 0f27a...4a4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #26 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg er født tidlig på 80 tallet, og maten hjemme var vanlig norsk mat. Kjøttkaker, koteletter, kjøtt i brunsaus, fiskeboller, fiskepudding, kjøttpudding, reinkjøtt i forskjellige varianter, og selvfølgelig torsk og sei med potet. Jeg har tatt med meg matvanene mine videre, og spiser stortsett kun slik mat enda. Slår til med spagetti og kjøttsaus og 80 tallspizza også😂 Verken jeg, mannen eller barnet liker veldig krydret mat, eller noe særlig av alle disse nye matgreiene🤣 Ungen er sær, og liker hverken pizza, taco, burger, eller slik mat barn bruker å like, vil heller ha ei god kjøttsuppe med rotgrønnsaker, eller kokt torsk med smør på😄 Fordelen er jo at stortsett alt mat er rene råvarer, rent kjøtt fra egne dyr, og de vanlige norske grønnsakene, som vi har dyrket selv😅 Anonymkode: f2f23...e24
Maskinfører Skrevet 15. oktober 2023 #27 Skrevet 15. oktober 2023 Mammas kjøttkaker Kålstuing og Potet Fårikål pappas gryterett og Elg karbonader 😀
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #28 Skrevet 15. oktober 2023 Her spiste jeg kjøttkaker i brun saus med poteter og kålstuing til middag i dag. Med tyttebær og litt sprøstekt løk til også. Nydelig! Anonymkode: 95021...440 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #29 Skrevet 16. oktober 2023 Er glad i norsk mat, men spiser typisk norsk kun 2-3 ganger i måneden da mannen liker annen type mat. Da et det fårikål, kjøttkaker, lapskaus/betassuppe, plukkfisk, rømmegrøt, raspeballer og saltkjøtt, laks/agurksalat/rømme/potet, lettsaltet torsk, svinekoteletter med surkål, finnbiff, avkokt laks, fiskegrateng, fiskekaker og revet gulrot med potet, risgrøt. Anonymkode: c5108...a30
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #30 Skrevet 16. oktober 2023 On 10/14/2023 at 10:07 PM, Taluno said: Kams er boller med torskelever og mel, og eventuelt potet og melk. Kan finnes i andre varianter også. Jeg har kun fått det servert i torskehode, og det går ikke ned her... Er oppvokst i nord, og hos besteforeldre ble det servert mye stek, kålruletter, blåbærsuppe, baccalao, kjøttkaker, og mølje kokt på skrei. Og hvalgryte! Dette er det vi fikk servert på 90tallet. Hadde ikke hørt om kams før. Da lærte jeg noe nytt Anonymkode: 5d07e...94c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #31 Skrevet 16. oktober 2023 Elsker norsk mat og det er det som står mest på menyen her. Fårikål, kjøttkaker og ribbe er det aller beste. Ellers lager jeg veldig mye supper, fra bunnen såklart, særlig når det flyter over med ferske norske grønnsaker. Anonymkode: c384d...ab6
Gjest Adobyen Skrevet 16. oktober 2023 #32 Skrevet 16. oktober 2023 Akkurat nå i kveld steker jeg ei ribbe som har lagt i fryseren i snart et år. Jeg har egentlig ingen konkrete planer med den. Får se. Den var stor og jeg delte den i to der det ikke var så mye bein. Kan sikkert skjære opp det stykket i skiver til stekeflesk, eller i terninger + salt og lage ei gryte med komper. Er i tenkeboksen og velger nok i morgen.
Amossa Skrevet 16. oktober 2023 #33 Skrevet 16. oktober 2023 Fårikål. Har inntrykk av at fårikål spises over hele landet, og ikke bare er en lokal rett. Selv er jeg ikke spesielt begeistret for fårikål. Enda verre synes jeg sådd med sur saus er. Liker heller ikke komle, som serveres med saltkjøtt og pølser der jeg kommer fra. Både sådd og komle er gamle, tradisjonsretter mange steder i Norge. Mannen min elsker sånn mat, og derfor har vi det i blant. Ellers har vi fisk minst tre ganger i uka. Stekt sei med løk er en favoritt, men også ørret er godt. Laks er best kokt med laurbær, og med en god saus til. Skrei har vi alltid når det er sesong for det. Mannen elsker lever og rogn til, men der er ikke jeg.. Jeg foretrekker eggesmør med persille. Har alltid saltfisk, røkt fisk, boknafisk og fiskefilet i huset. Våre kjøttmiddager varierer. Nakkekoteletter av svin er lettvint og billig. Koteletter av lam er veldig godt. I blant steker vi oss en skikkelig god biff av okse. Kylling er godt i thairetter. Framfor kjøttkaker i brun saus, foretrekker vi karbonader av elg med soppsaus. Vi dyrker potetene selv, og har nok til hele året. Ellers er løk og gulrot våre viktigste grønnsaker. Har også alltid frosne, grønne erter i fryseren slik at jeg raskt kan lage ertepurè. Alle disse grønnsaken passer til både kjøtt og fisk, og kan varieres.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. oktober 2023 #34 Skrevet 16. oktober 2023 Fårikål er vel regna som nasjonalretten. Jeg er ikke spesielt glad i det. Heller ikke pinnekjøtt. Er vel generelt ikke særlig glad i sau. Jeg er veldig glad i det som jeg kaller for bankekjøtt, lurer på om det er det mange kaller sosekjøtt? Oksekjøtt i i brun saus med poteter ved siden av. Andre norske retter jeg liker, er kjøttkaker, flesk og duppe, lapskaus og ørret med agurksalat. Disse finnes nok også i rimelig like varianter i andre europeiske land, så vet ikke hvor spesielt norske de er, da. Komle/potetball har jeg ikke noe forhold til.
Besserwisser Skrevet 17. oktober 2023 #35 Skrevet 17. oktober 2023 Taluno skrev (På 14.10.2023 den 22.07): Kams er boller med torskelever og mel, og eventuelt potet og melk. Kan finnes i andre varianter også. Jeg har kun fått det servert i torskehode, og det går ikke ned her... Er oppvokst i nord, og hos besteforeldre ble det servert mye stek, kålruletter, blåbærsuppe, baccalao, kjøttkaker, og mølje kokt på skrei. Og hvalgryte! Dette er det vi fikk servert på 90tallet. Bacalao og hvalkjøtt står høyt oppe på min liste og, samt sosakjøtt som TS nevnte. Det var alltid stas i heimen når det kom på bordet. Så var det alltid stas når naboen hadde vært på jakt, for da ble det elgburger. Ellers så savner jeg to gode, gamle klassikere som jeg føler «ingen» liker lengre/ikke har sett bli servert på lenge; rekecabaret og terteskjell med reker i hvit karrisaus 🤩
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #36 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 19.34): Kjøttkaker var i lang tid sett på som norges nasjonalrett, men muleg dette har endret seg. I mange distrikt er står forsatt potetball på menyen mange steder rundt om i landet på torsdager. Potetball blei ansett som fattigmannskost tidligere, og ein kunne varme oppatt restene til søndag. Hos oss var sosakjøtt med brun saus, og erter tradisjonskost nesten hver helg hele året igjennom. Selvlagde fiskekaker, saltesild, boknasild, stekt / kokt fisk, og selvdyrka poteter / grønnsaker stod oftest på menyen hos mange som hadde fiske, jordbruk som inntektskilde. Midddager kjøpt hos den lokale kjøpmann var høyst uvanleg på mange middagsbord Anonymkode: fcb95...552 Jeg skjønner ikke helt hva som er problemstillingen for denne tråden. Trådtittel spør tilsynelatende om hva som er Norges nasjonalrett, og hvordan dette forholder seg til det de fleste vanligvis lager til middag? Mens TS i første innlegg så gir svaret selv (kjøttkaker), og sper på med en liten mathistorisk leksjon (til oss andre som tilsynelatende ikke har peiling?) uten å innby til videre dialog. Anonymkode: 4b1be...20a 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #37 Skrevet 17. oktober 2023 Spiser sjeldent norsk mat, vi er mest glade i mat fra midtøsten eller Thailand. Men norsk mat vi liker, selv om det ikke er så ofte, er kjøttkaker, får i kål, pinnekjøtt, elg/hjortebiff med rødvinsaus, kantarell og brokkoli, viltgryte, brennsnut kokt på fenalår eller pinnekjøtt, fiskekaker, havregrøt. Anonymkode: 653e5...601
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå