Gå til innhold

Hva som er norges nasjonalrett, og menyen på ditt middagsbord ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøttkaker var i lang tid sett på som norges nasjonalrett, men muleg dette har endret seg. I mange distrikt er står forsatt potetball på menyen  mange steder rundt om i landet på torsdager. Potetball blei ansett som fattigmannskost tidligere, og ein kunne varme oppatt restene til søndag.  Hos oss var sosakjøtt med brun saus, og erter tradisjonskost nesten hver helg hele året igjennom.  Selvlagde fiskekaker, saltesild, boknasild,  stekt / kokt fisk, og selvdyrka poteter / grønnsaker  stod oftest  på menyen hos mange som hadde fiske, jordbruk som inntektskilde.  Midddager kjøpt hos den lokale kjøpmann var høyst uvanleg på mange middagsbord 

Anonymkode: fcb95...552

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fårikål er norges nasjonalrett.  Selv spiser jeg nesten bare italiensk og middelhavsk :) 

Anonymkode: 0d6c9...be7

• Liker 6
Skrevet

Vi spiser mest mat fra midt-østen og asia. Norsk mat er ekstremt sjeldent på bordet. Eneste jeg kan tenke meg er taco, om det teller. :P

Anonymkode: 0f27a...4a4

• Liker 1
Skrevet

Grandiosa-pizza! 

Spiser det gjerne selv også! :spise:  

Men legger gjerne på litt ekstra paprika / gulost og diverse, for ekstra fyll...     

Anonymkode: 38990...890

Skrevet (endret)

Får i kål vant vel en greie om å bli Norges nasjonalrett, med kjøttkaker som nr 2. Er noen år siden. 

Sodd er vel ganske store greie noen steder i landet, lapskaus også, samme med komle andre plasser. Reinsdyr i indre Finnmark også. 

Ellers har vi alltids både Grandiosa og taco 😊

Personlig er jeg veldig glad i mye grønnsaker, og gjerne noe med seitan eller tofu. Potet, både vanlig og søtpotet er også jevnlig en del av middagen. 

Endret av Daisy-love
La til hva jeg selv liker å spise.
Skrevet

Fårikål er den retten som oftest har vunnet kåringen siden 1970, og senest i fjor. Årets kåring har jeg ikke sett resultater fra. Men det er fårikål som blir definert som nasjonalretten.

Menyen på mitt middagsbord er varierende, og inkluderer både mye norsk husmannskost og mye med inspirasjon fra andre land. Jeg har ikke en fast meny, verken til hverdags eller til fest. I dag er det langstidskokt tomatisert biffgryte med rødvin.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er glad i mat. Jeg elsker å prøve nye ting! Men hvis jeg skal plukke frem noe jeg ser på som typisk norsk og som jeg spiser titt og ofte så blir det vel noe slikt som  ; Lungemos,Fårikål,lutefisk,rakfisk,Klubb,flesk og duppe oog sikkert mange andre ting jeg ikke kommer på i farten ! Syntes norsk mat har en tendens til å bli litt "kjedelig" men det er sikkert  fordi jeg er oppvokst med det. Elsker ting med smak rett og slett.

Skrevet

Spekesild og rømmegrøt!

Anonymkode: 0790d...8a4

• Liker 1
Skrevet

Liker svært få av disse matrettene som fårikål (som er Norges nasjonale rett), men komle og slikt også utgår. Glad vi har blitt en mer globalisert verden med ulik type mat og ikke bare den gamle sure spekesilda lengre. 

Jeg elsker kjøttkaker da men i det store og hele er jeg glad verden og mat går fremover og ikke bakover i tid.

Anonymkode: a15f2...1ec

Skrevet

Lapskaus og pannekaker er vel det norskeste vi har jevnlig, også finnbiff. Fårikål liker jeg ikke, heller ikke lammelår. 

Norsk mat finner jeg generelt ganske smaksløst, salt og pepper liksom. 

Spiser mest øst-asiatisk her i huset. 

Anonymkode: d0b09...ee3

Skrevet

Pinnekjøtt!!!

Anonymkode: e778a...7c9

• Liker 1
Skrevet

Fårikål er nasjonalrett

På menyen her hjemme er mye kylling, gryterett, mat med kjøttdeig og suppe, bytter på potet/ris/pasta/brødmat. 

Har aldri laget fårikål selv og ikke spist det siden jeg var barn, men raspeballer har vi innimellom - jeg ELSKER kålrabistappe! 

Anonymkode: 96f33...af2

Skrevet

Elsker får i kål, lutefisk, torsk, kveite, skikkelig kjøttsuppe, hjemmelaget blodpølse, kjøttkaker osv.

Anonymkode: cdc33...342

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ofte elggryte, lapskaus med svineknoke, kjøttkaker, fårikål, saltkjøtt og kålrabistappe, lettsaltet torsk med tilbehør, ovnsbakt ørret eller laks, boknafisk, lutefisk, stekt sei, taco, wraps med fiskepinner / kylling / bønner, moussaka, lasagne, tandoori, butter chicken, rømmegrøt med spekemat, pannekaker med bacon, fiskesuppe. 

Anonymkode: 57e37...462

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi spiser mest mat fra midt-østen og asia. Norsk mat er ekstremt sjeldent på bordet. Eneste jeg kan tenke meg er taco, om det teller. :P

Anonymkode: 0f27a...4a4

Taco, norsk? 🤣 men ja, mexicanere blir nok sure om vi kaller våres taco for mexikansk 

• Liker 2
Skrevet

Fårikål falt ikkje særlig i smak  i min munn under oppveksten, men etter at ein kom inn i voksenalderen er fårikål blitt yndlingsretten. Det kommer naok at at fårekjøttet er blitt bedre på smak, og det mye mer reint kjøtt idag. 

Potetball står framleis på menyen på torsdager mange steder, men mange har ikkje eit forhold til potetball, m/ tilbehør. 

Under gårdsdriften, og slakt av griser stod ofte blodpælser på menye,

Under torskefiskesesongen var stod ofte fersk tosk m/ kams på menyen.  Min mor var en fantastisk oppskrift på kams, var god og neringsholdig mat på bordet . 

Skrevet

Fårikål.

Varierer veldig.

Skrevet

Har ingen ide om nasjonalretten, vi spiser generelt veldig lite norsk mat, blir mye fra midtøsten, indisk, asiatisk. Må ha krydder og smak. 
Hvis jeg skulle servere noe veldig norsk hadde jeg nok valgt helstekt ørret og agurksalat foreks siden jeg er veldig glad i fisk. 

Anonymkode: 4e75f...7e9

Skrevet

Nasjonalretten blir nok fårikål.

For min del så elsker jeg seibiff med løk, rømme, revne gulrøtter, poteter og smeltet smør. I tillegg så er det flesk og duppe nydelig.

Synes det også er veldig godt med lapskaus, røkt kolje med makaronistuing, karbonader med kålstuing, rømmegrøt med flatbrød og spekemat.

Til dessert er det multekrem eller tilslørte bondepiker.

SIkkert noe annet godt som jeg har glemt også.

Anonymkode: 5d07e...94c

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Fårikål falt ikkje særlig i smak  i min munn under oppveksten, men etter at ein kom inn i voksenalderen er fårikål blitt yndlingsretten. Det kommer naok at at fårekjøttet er blitt bedre på smak, og det mye mer reint kjøtt idag. 

Potetball står framleis på menyen på torsdager mange steder, men mange har ikkje eit forhold til potetball, m/ tilbehør. 

Under gårdsdriften, og slakt av griser stod ofte blodpælser på menye,

Under torskefiskesesongen var stod ofte fersk tosk m/ kams på menyen.  Min mor var en fantastisk oppskrift på kams, var god og neringsholdig mat på bordet . 

Hva er kams? Er det torskerogn? Det er veldig godt.

Husker jeg fikk blodpudding, lever og lungemos hos bestemor.

Anonymkode: 5d07e...94c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...