Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Førstegangs her som sitter med endel spørsmål. 
Tok kontakt med fastlegen når jeg oppdaget at jeg var gravid, fikk beskjed om å sette opp time hos henne i uke 42 eller 43. Har satt opp time i slutten av uke 43 og vil være 8+2 denne dagen. 
Jeg lurer veldig på hva som skjer på første legetime? Er det noe samboeren bør være med på, eller er første time bare rutinegreier i form av utfylling av helsekort oh blodprøver? 😊

Anonymkode: 1f807...02a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mange dropper legen når de blir gravid og tar heller kontakt med helsestasjon. Da får man tildelt en jordmor som følger opp gjennom hele svangerskapet. Jordmor har gjerne litt mer peiling enn legen. Legen min sa hvertfall at gravide nesten bare kom til hun for sykemeldinger :ler: Men de tar nok noen blodprøver og kanskje en UL hvis de har det tilgjengelig på legekontoret.  Begynner på helsekortet for gravide

Gratulerer med positiv test :gravid:

Anonymkode: 516b0...d7e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg angrer litt på svaret mitt. Tror ikke man får UL så tidlig med mindre man går privat :sjenert:

• Hjerte 1
Skrevet

Gratulerer :) på min første legetime startet fastlegen med utfylling av helsekort, og tok noen blodprøver og blodtrykk. Neste time hadde jeg hos jordmor. Mulig du bør ta med urinprøve.

Anonymkode: dfc16...e48

• Hjerte 1
Skrevet

Legen stiller en del spørsmål og fyller ut helsekortet :) Så tar de blodprøver, jeg gjorde det nettopp og mener det var fem-seks glass og en urinprøve. Det skal testes for veldig mye forskjellig!

Anonymkode: aaadb...9f6

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for svar og gratulasjoner, dere 🥰 

Synes det er greit å vite litt på forhånd hva som venter en, men ser i alle fall ut til å ikke være «spennende nok» til at samboer trenger å være med. 😅 
Når er det man normalt har første ultralyd? Er 31 om det har noe å si. 

Og hvordan er det med helsestasjon/jordmor? Er dette noe jeg og fastlege kan se på sammen (har dog fastlege i en bydel ganske langt unna der jeg bor), eller ringer/møter jeg opp ved helsestasjonen i min bydel for å finne ut av dette? 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er greit å vite litt på forhånd hva som venter en, men ser i alle fall ut til å ikke være «spennende nok» til at samboer trenger å være med. 😅 

Og hvordan er det med helsestasjon/jordmor? Er dette noe jeg og fastlege kan se på sammen (har dog fastlege i en bydel ganske langt unna der jeg bor), eller ringer/møter jeg opp ved helsestasjonen i min bydel for å finne ut av dette? 🙈

Du ringer bare til helsestasjon og sier at du er gravid så får du en time  :) Jeg hadde ikke noe med legen å gjøre annet enn sykemelding. Jordmor henviser til UL. Første UL er gjerne rundt uke 11-13 en plass.  

Mannen min har bare vært med på UL. Ikke nødvendig å være med til jordmortimer. Da går det stort sett bare i vekt, blodtrykk,  urinprøve osv. Lytter med doppler når man kommer litt lenger ut. Spør hvordan det går. Og når man kommer litt lenger ut i svangerskapet er det symfysemål og kjenne hvilket leie baby ligger i

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tok kontakt med Jordmor direkte i uke 8 og fikk time da jeg var 9 uker. Hørt mange sier du ikke trenger å ta med partner da det er lite for hen å gjøre annet enn å vente på gangen. Jeg tok med min og han fikk nå svart på noen spørsmål angående arvelige sykdommer etc. fra hans side, men ellers er det bare spørsmål til meg og tester (glukose, blodgruppe, bakterier i urin, alt mulig med blodet sitt osv.) 

Partneren min var glad han fikk bli med likevel da, føler det er mer virkelig og greit å bli med på reisen med meg :) er jo også mye informasjon du får som kanskje han får med seg som du har glemt innen dere har kommet hjem. 

Anonymkode: 36a3a...226

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 
Førstegangs her som sitter med endel spørsmål. 
Tok kontakt med fastlegen når jeg oppdaget at jeg var gravid, fikk beskjed om å sette opp time hos henne i uke 42 eller 43. Har satt opp time i slutten av uke 43 og vil være 8+2 denne dagen. 
Jeg lurer veldig på hva som skjer på første legetime? Er det noe samboeren bør være med på, eller er første time bare rutinegreier i form av utfylling av helsekort oh blodprøver? 😊

En samtale om helse, hva du tenker, dine spørsmål, blodprøver.. De aller fleste venter med å fylle ut helsekort til uke 12 - men er ulik praksis fra lege til lege. Og henvisning til tidlig UL rundt uke 11-13. 

Du kan selv velge om du vil følges opp av lege eller jordmor eller begge deler. 

Anonymkode: d9310...5a1

• Hjerte 1
Skrevet

Utfylling av helsekort, blodprøver og urinprøve ☺️ også litt prat. 

Anonymkode: a227f...75c

• Hjerte 1
Skrevet

Og henvisning til TUL selvfølgelig 😅

Anonymkode: a227f...75c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I tillegg til to offentlige UL hos sykehus (uke 11-13 og uke 18-20) får man en rekke gratis kontroller i svangerskapet  - først en relativt tidlig, for å få gjort henvisninger til UL, bestemme fødeplass, ta blodprøver etc (den du skal på!) og så i uke 24 og hver 4. Uke etter det for å følge opp blodtrykk, urinprøve og babyens vekst (i tillegg kan man få ekstra kontroller ved behov).

Men, du blir ikke innkalt til noen av disse, du må selv bestille de, og velger derfor selv om du vil bruke lege/jordmor litt annenhver gang, eller bare en av dem.

Jeg har endt opp med å bare bruke lege, fordi jeg utsatte å kontakte helsestasjonen, og vet de har mye ventetid, og så bare ble det sånn. Har gått veldig bra, legen har nok litt mindre tid til å prate om forventninger/følelser, men føler meg veldig godt fulgt opp på alt det helsemessige!

Anonymkode: a1857...0e1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I tillegg til to offentlige UL hos sykehus (uke 11-13 og uke 18-20) får man en rekke gratis kontroller i svangerskapet  - først en relativt tidlig, for å få gjort henvisninger til UL, bestemme fødeplass, ta blodprøver etc (den du skal på!) og så i uke 24 og hver 4. Uke etter det for å følge opp blodtrykk, urinprøve og babyens vekst (i tillegg kan man få ekstra kontroller ved behov).

Men, du blir ikke innkalt til noen av disse, du må selv bestille de, og velger derfor selv om du vil bruke lege/jordmor litt annenhver gang, eller bare en av dem.

Jeg har endt opp med å bare bruke lege, fordi jeg utsatte å kontakte helsestasjonen, og vet de har mye ventetid, og så bare ble det sånn. Har gått veldig bra, legen har nok litt mindre tid til å prate om forventninger/følelser, men føler meg veldig godt fulgt opp på alt det helsemessige!

Her avtales neste møte med jordmor hver gang jeg er der. Bestiller ikke for hver gang 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var veldig fornøyd med å gå til legen min🥰 på første time fyller dere ut helsekort, tar noen målinger (blodtrykk, blodprøve, vekt, urinprøve etc.) og så kan du stille spørsmål om svangerskapet :) du blir også satt opp på time til ultralyd i uke 12 og 18-ish. Jeg tenkte å gå annenhver gang til lege/jordmor, men det var alltid så forferdelig klønete å få time hos jordmoren (måtte ringe/kunne ikke booke online, var fullbooket 2 mnd i forveien og passet aldri med jobben min). Endte opp med å bare gå til fastlegen da hun hadde kontor rett over veien og alltid hadde ledig time samme uke😅

Anonymkode: 32f1b...35a

• Hjerte 1
Skrevet

Jordmorpodden har fine episoder om svangerskapsomsorgen og hva som skjer på svsk. kontroller. Anbefales! 

Anonymkode: 42fb1...899

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Her avtales neste møte med jordmor hver gang jeg er der. Bestiller ikke for hver gang 

Ja, man kan jo alltids "bestille de" mens man er der, poenget er at det ikke skjer automatisk, nettopp fordi det er helt opp til hver enkelt hvor mye man vil ta hos lege og hvor mye man vil ta hos jordmor. Alle kontrollene er også frivillige.

Skrevet

Hadde alle kontroller hos jordmor, men hun forklarte at det foregår likt uavhengig av om man følges opp hos lege eller hos jordmor.

Fylte ut helsekort, søkte fødeplass og TUL (dette var i 2021 og måtte søkes om pga. arvelig hjertefeil i familien min, er usikker på hvordan det er med TUL nå), ble målt og veid, blodtrykk, urinprøve, mye prating om egentlig alt mulig. Fikk en haug med brosjyrer. Helsestasjonen "min" brukte screening-skjemaer for svangerskapsdepresjon på alle kontroller, men det vet jeg at ikke gjøres overalt. Var en snartur innom i uke 12 for blodprøver.

Anonymkode: 44129...d27

Skrevet

I uke 8 fikk jeg kun henvisning til tidlig ultralyd. Legen ville ikke sjekke urinprøven jeg hadde med, men vet det er travelt hos fastlegen min, så dette gjelder nok ikke alle legekontor. Satte opp ny time i uke 12, da skal jeg ta med urinprøve og ta blodprøver. Tviler på legen har tid til å fylle ut helsekortet, men skal til jordmor i uke 16. Vil anbefale deg om å bestille time hos jordmor også allerede nå, da det kan være lang ventetid. Vil heller ikke anbefale deg å ta med samboer til legen, der er det som regel veldig klinisk og hastverk, mye koseligere hos jordmor.

Anonymkode: c0ff2...65d

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I uke 8 fikk jeg kun henvisning til tidlig ultralyd. Legen ville ikke sjekke urinprøven jeg hadde med, men vet det er travelt hos fastlegen min, så dette gjelder nok ikke alle legekontor. Satte opp ny time i uke 12, da skal jeg ta med urinprøve og ta blodprøver. Tviler på legen har tid til å fylle ut helsekortet, men skal til jordmor i uke 16. Vil anbefale deg om å bestille time hos jordmor også allerede nå, da det kan være lang ventetid. Vil heller ikke anbefale deg å ta med samboer til legen, der er det som regel veldig klinisk og hastverk, mye koseligere hos jordmor.

Anonymkode: c0ff2...65d

Takk for info. Ser flere synes å trives bedre hos jordmor enn hos fastlege, men jeg føler fastlegen min genuint bryr seg og hun tar seg alltid tid til meg når jeg er der. Ser derfor ikke noe problem med å holde på første timen der, men tenker jo at helsestasjonen vil være et naturlig sted å henvende seg fremover.  
Sendte allikevel en henvendelse til helsestasjonen i min bydel, hvor jeg også nevnte at jeg har time hos fastlegen den og den datoen. Fikk da beskjed om å vente med å henvende meg til de til etter at jeg hadde hatt legetimen 🤔

Skrevet

De spør om siste mens for å finne foreløbig termindato. 

Dere utfyller helsekort for gravide. Enn blir spurt om ting som kan utgjøre en risiko for graviditeten. Feks rus, alkohol, snus, røyk, evt familie forhold. Medisin bruk..

Blodprøver

Måler blodtrykk

Evt sjekker vekt.

Henviser til tidlig ultralyd om dette er et behov. Det er gjerne feks hvis det er tvil rundt svangerskapet varighet, mors alder, eller ved mange spontan aborter før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...