Gå til innhold

Gjelder en avtale noen har inngått når personen et død?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min og jeg eier et sommerhus som har vært i familien i ca 200 år. Huset ligger i et typisk sommerparadis med badeplass ved sjøen rett ovet veien, stor fin hage og er et generelt veldig idyllisk sted.

Vi begge har tatt en del feil valg når det gjelder utdanning og jobb, og jobber derfor begge ufaglært i deltidsstillinger i en alder av nærmere 40 år. Broren min bor faktisk hjemme hos min mor fortsatt, mens jeg har kone, barn og leilighet, men ikke mulighet til å bidra noe på nedbetaling av huslånet.

Vi går derfor med tanken om at vi ønsker å selge dette sommerhuset, da det ville hjulpet oss begge veldig økonomisk. Broren min kunne fått kjøpt seg noe eget, og jeg kunne fått betalt ned boliglånet vårt. Andre hus i området går for alt mellom 6-10 millioner kroner. Vi kommer også til å overta moren min sin hytte, pluss at konas familie også har et landsted hun kommer til å arve sammen med sin søster. Og jeg kan ikke sitte med vedlikehold/ansvar for 3 hytter.

Foreløpig får vi ikke gjort noe med det, da min far har bruksrett og bruker dette sommerhuset mye mer enn oss. Han er også den som styrer det meste praktisk med hytta. Så et salg blir ikke aktuelt før noen år frem i tid når han ikke orker å bo/være der lenger.

Broren min og jeg har ikke fortalt faren vår om planene våre om å selge hytta etterhvert, da vi vet dette ville såret han og kan skape potensielle konflikter. Vi kommer nok ikke til å si noe om våre planer til han.

Siden huset er over 200 år gammelt, så betyr det at det har vært i familien like lenge, og min far hadde en søster som gikk bort i fjor. Før det hadde hun arvet en liten hytte på vår felles tomt av en gammel, barnløs tante som døde for ca 10 år siden. Denne overtok nå hennes datter(vår kusine).

I går snakket vi med faren min om hva min kusine kom til å gjøre med den hytta, fordi han forsto det slik at hverken hun eller sønnen hennes er så interessert i å beholde den. Om hvor kjipt det blir om man får fremmede mennesker helt oppå seg. Faren min sa da at han og tanten min hadde en "stilltiende avtale" om at den aldri skulle selges ut av familien. Jeg regnet jo da med at det også gjaldt vårt sommerhus. Han visste ikke om de hadde noen papirer på det, eller om det bare var avtalt muntlig.

Det jeg lurer på er: Om det er en skriftlig avtale om at huset ikke skal selges ut av familen, er den da gjeldene selv om de som har skrevet avtalen har gått bort? Synes det er rart om man kan pålegges å eie en hytte om man ikke har råd/ønske om å gjøre det..

Anonymkode: 422fa...6f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CAPS LOCK skrev (2 minutter siden):

Ja

Altså ja hva da? At vi må beholde huset selv om vi ikke har råd til å beholde det eller vår kusine ikke er interessert i å kjøpe oss ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså ja hva da? At vi må beholde huset selv om vi ikke har råd til å beholde det eller vår kusine ikke er interessert i å kjøpe oss ut?

Avtaler gjelder selv om en av avtalepartene dør, så selv om tanta di dør, så kan ikke den nye eieren, hennes datter, selge den ut av familien. En annen sak er at uten at denne avtalen er tinglyst på eiendommen, så kan den ikke gjøres gjeldende mot en utenforstående som ikke kjenner til den

Skrevet

Jeg synes også at det virker urimelig å pålegge sine ufødte oldebarn slike økonomiske forpliktelser. Og det virker i allefall urimelig hvis dette ikke må fremlegges ved overtagelse. Altså at du og din bror skulle ha fått vite dette FØR dere tok over hytta, slik at dere kunne ha valgt å si neitakk. Det er jo en betydelig heftelse. Og heftelser skal være tinglyst. 

Anonymkode: a4ac0...68c

• Liker 6
Skrevet
CAPS LOCK skrev (6 minutter siden):

Avtaler gjelder selv om en av avtalepartene dør, så selv om tanta di dør, så kan ikke den nye eieren, hennes datter, selge den ut av familien. En annen sak er at uten at denne avtalen er tinglyst på eiendommen, så kan den ikke gjøres gjeldende mot en utenforstående som ikke kjenner til den

Men hvis jeg og min bror som eiere godtar at hun vil selge den ut av familien, eller om hun godtat at vi gjør det med vår hytte, kan vi gjøre det da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes også at det virker urimelig å pålegge sine ufødte oldebarn slike økonomiske forpliktelser. Og det virker i allefall urimelig hvis dette ikke må fremlegges ved overtagelse. Altså at du og din bror skulle ha fått vite dette FØR dere tok over hytta, slik at dere kunne ha valgt å si neitakk. Det er jo en betydelig heftelse. Og heftelser skal være tinglyst. 

Anonymkode: a4ac0...68c

Men jeg trenger et klart svar på dette: Kan vi pålegges å eie et hus uten å ønske det, fordi forrige generasjon har bestemt det? Det er i så fall helt sykt.

Får håpe det bare er en muntlig, løs avtale

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis jeg og min bror som eiere godtar at hun vil selge den ut av familien, eller om hun godtat at vi gjør det med vår hytte, kan vi gjøre det da?

Det beror på hva som menes med "familien". Hvis dere er de eneste andre i familien, så er det greit, men hvis andre i familien ønsker å kjøpe hytta, men hun selger den til andre, så kan de i familien som er misfornøyde saksøke henne, men ikke kjøperen hvis ikke kjøperen visste om salgsklausulen fordi den ikke er tinglyst.

Du skriver ingenting i åpningsinnlegget om at det er noen avtale om at dere ikke står helt fritt til å selge huset som du og broren din eier sammen, bare at faren din ikke vil like det

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg trenger et klart svar på dette: Kan vi pålegges å eie et hus uten å ønske det, fordi forrige generasjon har bestemt det? Det er i så fall helt sykt.

Det tviler jeg på at er juridisk bindende.

Anonymkode: bc77b...d43

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis faren din stilte som betingelse at dere ikke skulle selge huset ut av familien, så måtte dere ha takket nei til å overta huset hvis dere ikke ville overta det på den betingelsen

Muntlige avtaler er dessuten like bindende som skriftlige, men en som kjøper en eiendom hvor selgeren ikke har lov å selge til ham, men uten at avtalen er kjent for ham fordi den ikke er tinglyst, er trygg. Han kjøper i god tro 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det kan dere ikke. Når dere har arvet kan dere gjøre hva dere vil med eiendommen (med unntak av deres fars brukrett). 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fideikommiss

Anonymkode: 1c853...6b9

• Liker 4
Skrevet

Nei, det går ikke an å avtale sånt på vegne av andre. Dessuten, stilltiende avtale betyr jo at det ikke er skrevet noe ned men er underforstått. 

Anonymkode: 59240...b58

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan ikke binde noen annen enn dem jeg har avtalt noe med ved enn avtale. Alt annet er urimelig. 

A og B kan ikke avtale hva C kan gjøre. 

Skrevet

Det som er mulig er feks klausuler om at eiendommen må tilbys andre i slekten og hvis de takker nei så kan den selges til utenforstående. 

Anonymkode: 0f629...c97

• Liker 2
Skrevet

Kommer helt an på hvordan avtalen eventuelt er utformet.

Anonymkode: a2e22...489

Skrevet

Ikke helt det du spør om men hva mener du med at kusinen har arvet en hytte på deres felles tomt? Eier hun hytta men dere eier tomten den står på? Har den sånn tomtefeste-avtale med dere da? Eller eier dere sammen med kusinen en stor tomt med hyttene og hun eier en ideell andel bare? 

At noen har en "stilltiende avtale" høres jo ut som at de bare har bestemt det mellom seg eller ennå mer vagt at det bare er noe faren din tenker alle var enige om uten at det en gang er snakket om. Faren din kan ikke forvente at søsterens datter oppholder den "avtalen". 

Anonymkode: fb76f...e65

• Liker 1
Skrevet

Mye som er uklart

Hvem eier tomten bygget ditt er på og hvem eier tomten der kusines bygg er på.

Hva er tinglyst

Hvordan ser bruksrettsavtalen med din far ut

Har dere skrevet under noe sted på å ikke selge bygget ut av familien. 

Anonymkode: b916b...b72

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei. Det jeg ser for meg er at denne datteren (din kusine) eventuelt kan ha forkjøpsrett. 

Skrevet

Du kan hente ut tinglysningspapirer på eiendommen og sjekke evnt. heftelser på eiendommen. Ingen som kan tvinge dere til å beholde eiendommen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mye som er uklart

Hvem eier tomten bygget ditt er på og hvem eier tomten der kusines bygg er på.

Hva er tinglyst

Hvordan ser bruksrettsavtalen med din far ut

Har dere skrevet under noe sted på å ikke selge bygget ut av familien. 

Anonymkode: b916b...b72

Helt ærlig, det er mye her jeg ikke vet, for å si det rett ut. Vi er grunneiere og eier mye tomt rundt omkring som ikke er kjøpt ut av andre hytteeiere. Har blant annet noen festetomter som folk betaler en årlig bygslingsavgift på. Disse tomtene rundt eier farem min, mens jeg og broren min eier huset vi benytter. Dette ble ordnet for mange år siden da min farmor ble gammel og syk, fordi barnebarn kunne arve mer enn barn uten arveavgift på den tiden. Hva som sto i papirene jeg skrev under på, husker jeg ærlig talt ikke. Det er sikkert 15-20 år siden vi tok over som eiere.

Huset vårt og kusinen vår sitt hus er bygget på samme tomt. Hun må gå i gjennom vår hage for å komme til sin egen hytte. Hva som er tinglyst vet jeg ikke.

Bruksrettsavtalen med faren min går ut på at han kan benytte huset fritt til han dør.

Men slik jeg forstår det: Hvis vi ønsker å selge, så har familien førsterett på å kjøpe. Først og fremst vår kusine, og så andre familiemedlemmer? Og hvis ingen av disse er interessert i å selge, så kan vi selge den på det frie markedet? Det kan vel ikke være slik at man er bundet til en avtale om å ikke selge ut av familien til evig tid, selv om man skrev under på noe sånt for mange år siden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...