Gå til innhold

Det er å være tjukk og spise mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke kontroll. Jeg hadde bestemt meg for å slanke. Var på butikk og kjøpte to store Freia. Planen var at disse skulle vare i to måneder. 

Jeg klarte ikke å stoppe og spise den ene. Om natten fristet det og jeg spiste den andre.

Jeg lagde ny strategi at jeg ikke skulle kjøpe ekstra. Men i dag jammen meg måtte jeg ta tur til butikk for å spise usunt sjokkbølger, nugatti osv

Nå sitter jeg oppgitt. 

Anonymkode: 5a482...ac7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Refreng
Skrevet

Det går bra. Du starter på nytt nå. Man trenger ikke være perfekt med en gang. Så lenge du gradvis klarer å kutte ned, så ordner det seg

Skrevet

Jepp. Langsiktig tålmodighet, evnen til å si nei takk og måtehold er tre ting som ble suksessfaktorer for meg. Og jeg startet på 92 kg, veier i dag 57. Det tok meg tre år, en syk haug av utholdenhet, selvkontroll, og prøving og feiling. Start med å kutte ut godteri i ukedagene du, og du vil se endringer etter få uker 🥳

• Liker 2
Skrevet

Veldig dumt å handle inn godteri du ikke har tenkt å spise. Neste gang vet du bedre 🙂

Anonymkode: ce7c4...36c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kan ikke ha godteri i hus dersom jeg ikke har planer om å spise det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
cafflatte skrev (38 minutter siden):

Jeg kan ikke ha godteri i hus dersom jeg ikke har planer om å spise det.

Det er vel da du kan ha det i hus.

Anonymkode: 7f26c...93a

Skrevet

Du kan ikke spise det du ikke har.

LA VÆRE å kjøpe inn.

Anonymkode: 828b5...a6b

• Liker 2
Skrevet

Aldri oppbevar snop i hus, bare kjøp litt når du skal unne deg. Hamstre bare vanlig mat.

Anonymkode: 4c665...99a

Skrevet

Det er en så vond og vanskelig spiral å bryte!! 
For meg hjalp det faktisk å faste. 
Lettere å holde seg unna ALT enn å spise litt og litt. 
Etter noen dager med kun middag var det lett å gå over til full lavkarbo. Dermed var sukkersuget borte. 

Føler med deg og kjenner meg dessverre veldig godt igjen 

Anonymkode: 07e59...f58

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er også slik, har startet på wegovy og allerede etter første sprøyte så falt søtsuget og fysenheten drastisk. Nå tenker jeg like lite på godteriet i skuffen som brokkolien i kjøleskapet. Jeg er forsynt og fornøyd med en eller to ruter sjokolade. Før var 200g ingenting.

Det er en ny verden for meg og det er nå faktisk mulig å gå ned i vekt uten at det er som psykisk tortur og sulten tar opp all tankekapasiteten min. Snakk med legen din og se om dette er noe som vil fungere for deg også

Anonymkode: a82bc...0ca

• Liker 1
Skrevet (endret)

Overvekt handler så mye mer om enn å være tjukk. Det kan ligge utallige årsaker bak som kan være like viktig å se på, og eventuelt ta tak i før man vil få varige resultater.

For noen så handler overvekt og usunt forhold til mat om noe så banalt som dårlige vaner, for andre så handler det om genetiske faktorer som sykdom. Men min påstand er at disse er i fåtall.

For de aller fleste som har et komplisert forhold til mat, så handler det om følelser. Og ingenting er mer komplisert enn følelser. I noen tilfeller kan det handle om å kjede seg/være ensom, i andre tilfeller trenger man trøst eller man trenger kontroll. Det finnes mange ulike årsaker til at man velger å enten spise for mye eller forlite.

Forsøk å reflekter litt rundt ditt forhold til mat og hva som eventuelt ligger bak. Og søk støtte, uansett. Enten fra fastlege og/eller venner og kollegaer. Anbefaler deg å begynne med veldig små skritt og sett deg små mål - aksepter at dette kommer til å ta tid. 

Masse lykke til 🧡

Endret av Nekinn@
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg lærte en regel da jeg var ung som har hjulpet meg mye:
Hvis man får lyst på godteri, så skal man spise en brødskive og drikke et glass vann. Og så vente 20 min.
Om man fortsatt har lyst på godteri spiser man en frukt.
Om man fortsatt har lyst på godteri da, så kan man spise det med god samvittighet. 

Anonymkode: eff1c...69f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lykkes med å gå ned i vekt ved å late som godteri bare finnes til spesielle anledninger. I prinsippet så er det bare å gå 500 meter til butikken og handle det jeg har lyst på, men prøver å leve som besteforeldrene mine: hjemmelaget mat til avgrensete tider og godteri bare til fest. Nekter å la denne unødvendige tilgjengeligheten på usunn mat over alt sabotere meg. Syns det er så provoserende, og det gir meg motivasjon til å nekte å være med på etegildet 

Anonymkode: c184f...ed5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...