Gå til innhold

Hva tenker dere når en kollega dere har kjent kun noen måneder spør om å låne penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega man har jobbet med kun 3 måneder sender melding på messenger å spør om å låne litt over 1000 k til neste lønning. Vi er ikke Facebook-venner engang. Hva tenker dere om dette? Hvordan respondere? Føler ikke jeg har noe ansvar for andres økonomi. 

Anonymkode: 72c6c...f64

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt nei, jeg merker sier man ja engang så blir det mere. Jeg hater og bli spurt selv. Dem som får spørre meg er nære venner og familie.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Ville svart høflig at jeg ikke har mulighet til det, dessverre. Noen ganger er det en fordel å tjene minst av samtlige kolleger inkludert nyansatte 😛 (ikke at man har noen plikt til å låne ut uansett hva man tjener, selvsagt). 

Anonymkode: c4578...5f1

• Liker 5
Skrevet (endret)

Vi hadde en slik ansatt der jeg jobber. Han var spillavhengig. Si nei.

Endret av Hareena
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er greia lurer jeg på. Jeg kjenner ikke vedkommende og hun spør om å låne penger. Aldri opplevd før. Da er man desperat, eller? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er greia lurer jeg på. Jeg kjenner ikke vedkommende og hun spør om å låne penger. Aldri opplevd før. Da er man desperat, eller? 

Da mangler man noen sperrer, tenker jeg. 

Anonymkode: d0e4f...bfa

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Enten desperat eller mangler skrupler. Spørre en kollega ville vært siste utvei for meg. Man kan jo be om forskudd på lønn, heller. Ta opp forbrukslån, opprette spleis, hva som helst heller enn å plage de man skal jobbe med kanskje i årevis fremover. 

Anonymkode: c4578...5f1

• Liker 6
Skrevet

Jepp,

spilleavhengig, narkotika eller kredittkort-gjeld.

Si at det har du ikke anledning til.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da mangler man noen sperrer, tenker jeg. 

Anonymkode: d0e4f...bfa

Mangler sperrer og gjerne er desperat. 

Slikt sier man nei til. 

Anonymkode: 1b2f6...129

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørst hvor høy rente vedkomende må belage seg på å betale.  Blir ikkje pengene betalt tilbake til avtalt tid går de til innkasso. 

Anonymkode: adcb2...f2c

Skrevet

Nei, hadde jeg svart, og ikke tenkt mer på det. Jeg låner ikke bort penger.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

NEI NEI NEI

Anonymkode: 9ab5d...33d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo helt krise å i det hele tatt spørre folk man ikke kjenner om sånt. Er det nær familie/ venner, er det noe annet, men til og med da er det flaut. 

• Liker 1
Skrevet

Ville selvsagt svart nei, og tenkt mitt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde sagt nei og gått videre.

Anonymkode: 6f766...a57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde syns det var veldig spesielt og hadde sagt nei. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg opplevde det en gang. Mannen det gjaldt hadde gått på en "smell" som han sa og ba så pent om å få låne 2000,- til neste lønning. Dumsnill som jeg var fikk han låne det. På jobb etterpå luftet jeg dette litt her og der og det visste seg at han hadde lånt penger hos veldig mange. Den høyeste summen var på over 20 000,- Jeg ble så sjokkert, hadde ikke i min villeste fantasi trodd dette om min kollega. Samtidig ble jeg skikkelig, skikkelig forbannet og krevde tilbakebetaling nøyaktig på lønningsdato. Og jeg fikk det. Men det var mange som aldri fikk igjen ett øre, antagelig pga at de var konfliktsky. 

Jeg blir oppriktig lei meg og trist av at det finnes mennesker som er så falske. Min naive verden fikk seg et støkk der. 

Anonymkode: 80520...fab

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

"Nei, beklager, men det har jeg ikke anledning til. Like blakk som deg "

Anonymkode: f75ef...e42

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...