AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Her er det kun konsekvenser som fungerer på min på 18 måneder. Til eks ta bort vann dersom det bare tøyser og spytter ut osv. Ta barnet ut av rommet med den store planten dersom den river av greiner osv. Samt å tøyse og gi skjerm når vi pusser tenner og gjør ting som ellers er umulig å få gjennomført uten. Avverger også maktkamper som å gi frukt i vognen ellers vil ikke ungen sitte i vogn. Er dette fryktelig galt? Hva kan konsekvensene bli av denne oppdragelsen? Hva er riktig oppdragelse nå? Anonymkode: 0b4ef...ba3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Tenker det er helt riktig å fjerne det barnet søler med eller fjerne det fra et rom hvis det gjør noe som ikke er greit, så lenge man gjør det på en rolig/tydelig måte. Om det er best med skjerm ved tannpuss kan sikkert diskuteres, men det gjør vi også hver morgen og kveld! Eneste måten å få pusset nogenlunde skikkelig. Å gi mat/snacks i vogn så man holder seg i ro har vi også gjort mange ganger. Synes det er verre med de som sitter med skjerm på tur, og sunn mat er bedre enn annet tull. Anonymkode: cacb7...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Høres helt normalt og fint ut for meg som har en på samme alder (annet enn at vi ikke bruker skjerm på helt samme måte, men vi bruker det som barnevakt for å få smurt matpakke osv i fred, sikkert ikke så lurt det heller men må til for å få logistikken til å gå) I tillegg til å fjerne fra situasjon kan du også øve på å ikke si nei/ikke/slutt og slikt men heller si hva barnet skal gjøre. Feks "vannet skal ned i magen ikke på bordet", "drikk vannet rolig", "lek med lekene dine ikke med planten". Forberede barna på hva som skal skje for å unngå for mye kamper er vel også "riktig oppdragelse" nå. Samt anerkjenne hva de føler når de slår seg vrange og stå i det og trøst heller enn å kjempe imot hele tiden. Anonymkode: 28856...35c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #4 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her er det kun konsekvenser som fungerer på min på 18 måneder. Til eks ta bort vann dersom det bare tøyser og spytter ut osv. Ta barnet ut av rommet med den store planten dersom den river av greiner osv. Samt å tøyse og gi skjerm når vi pusser tenner og gjør ting som ellers er umulig å få gjennomført uten. Avverger også maktkamper som å gi frukt i vognen ellers vil ikke ungen sitte i vogn. Er dette fryktelig galt? Hva kan konsekvensene bli av denne oppdragelsen? Hva er riktig oppdragelse nå? Anonymkode: 0b4ef...ba3 Høres helt fint ut👍 Anonymkode: 1fc6c...b9d
myMa Skrevet 14. oktober 2023 #5 Skrevet 14. oktober 2023 Synes det høres helt greit ut. Et bestemt men rolig "nei (evt forklaring/avlede)" og ta barnet bort fra situasjonen. Skjerm som distraksjon i visse tilfeller er ok synes jeg. Bare det ikke blir for mye.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #6 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her er det kun konsekvenser som fungerer på min på 18 måneder. Til eks ta bort vann dersom det bare tøyser og spytter ut osv. Ta barnet ut av rommet med den store planten dersom den river av greiner osv. Samt å tøyse og gi skjerm når vi pusser tenner og gjør ting som ellers er umulig å få gjennomført uten. Avverger også maktkamper som å gi frukt i vognen ellers vil ikke ungen sitte i vogn. Er dette fryktelig galt? Hva kan konsekvensene bli av denne oppdragelsen? Hva er riktig oppdragelse nå? Anonymkode: 0b4ef...ba3 Dette er barnet sin måte å oppleve egne sanser og verden på. Det er jo så klart mest praktisk å bare fjerne det for voksne sin del. Men for barnet er det en viktig del av utviklingen. Hva med å gi barnet noe som kan tilfredsstille behovene for å feks leke med vann og noe som barnet kan rive i som har litt samme tekstur som planten? Forstår så klart at ikke alt kan gjøres der og da altså. Det er det mest pedagogisk riktige å gjøre, men igjen så er det ikke alt som likevel lar seg gjøre i en travel hverdag. Jeg tenker at bare det at du stiller deg undrende gir deg et kjempegodt utgangspunkt og jeg tror du kommer til å mestre rollen med sunn grensesetting veldig fint! ❤️ Anonymkode: ed6be...1ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå