Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Farmoren min døde nylig og pappa og hans 3 søstre arvet huset. Huset er gammelt og slitt og det er fullt av ting- farmors samling av loppemarkedting og masse ting hun har laget. Pappa har lyst til å kjøpe ut huset, med så mye møbler osv som mulig så de ikke må få fraktet alt mulig nytt dit (ligger litt i gokk) Ene søsteren har når hun og mannen solgte huset og flyttet i mindre leilighet tatt med flere senger og madrasser og byttet ut de gamle madrassene i farmors hus slik at mange av sengene i det gamle huset har ganske dyre senger/madrasser.  De bygger seg nå hytte og skal plutselig ha masse ting som har stått hos farmor tilbake.

Hva kan pappa som kjøper ut søstrene kreve at søstrene IKKE tar fra huset ?  

Anonymkode: 66449...353

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan ikke kreve noe. Hvis det er privat skifte må arvingene bli enige, hvis de ikke blir enige og det blir offentlig skifte blir alle eiendeler fordelt gjennom advokat. Selv om din far kjøper ut huset følger ikke inventaret med. 

Anonymkode: 1c0a1...dea

• Liker 4
Skrevet

Det vanlige er å fordele ting som bare en vil ha, og trekke lodd om det flere vil ha. Han kan jo ikke kreve noe. Og søsknene har kostet på nye madrasser.

Anonymkode: 1b443...183

• Liker 5
Skrevet

Hvis de har kastet de gamle madrassene tenker jeg at avdøde farmor fikk de som tanta satte igjen. Alt verdi på interiør skal deles på arvingene om det ikke står noe annet noe sted. Evt må dere få en vurdering av noen om det blir krangel om verdier.

Anonymkode: fbf3f...dc9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis de har kastet de gamle madrassene tenker jeg at avdøde farmor fikk de som tanta satte igjen. Alt verdi på interiør skal deles på arvingene om det ikke står noe annet noe sted. Evt må dere få en vurdering av noen om det blir krangel om verdier.

Anonymkode: fbf3f...dc9

Huset er fullt av ting og få en vurdering på alt ville vært vanskelig, men om en søster henter tilbake ting - og mener det går utenom innbo/interiør som skal fordeles/vurderes vil jo de andre få mindre og det blir dyrere for min far å kjøpe ut. 

• Liker 1
Skrevet

Man blir ikke uvenner med søstera si for noen madrassers skyld. Slik det fremstilles,  er det ikke urimelig å hevde at madrassene er søsteren sine. Da lar man henne ta de.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Brunello skrev (22 minutter siden):

Man blir ikke uvenner med søstera si for noen madrassers skyld. Slik det fremstilles,  er det ikke urimelig å hevde at madrassene er søsteren sine. Da lar man henne ta de.

Nei, så klart vil man ikke bli uvenner, men så kan neste søster komme og hevde alt hun har «bidratt» med i huset og skal ha det tilbake og så blir det mye dyrere å kjøpe ut når mye av verdi er borte før innbo fordeles.   Søstrene er ganske griske og vil helst at huset selges på åpne markedet (men kommet garantert til å ville låne det som sommerhus til seg eller barna… )  

To av de andre søstrene har brukt loftet i garasjen som dumpeplass av sine gamle ting, men kommer ikke til å ta med seg det så det blir mine foreldres jobb å kaste det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, så klart vil man ikke bli uvenner, men så kan neste søster komme og hevde alt hun har «bidratt» med i huset og skal ha det tilbake og så blir det mye dyrere å kjøpe ut når mye av verdi er borte før innbo fordeles.   Søstrene er ganske griske og vil helst at huset selges på åpne markedet (men kommet garantert til å ville låne det som sommerhus til seg eller barna… )  

To av de andre søstrene har brukt loftet i garasjen som dumpeplass av sine gamle ting, men kommer ikke til å ta med seg det så det blir mine foreldres jobb å kaste det. 

Dersom neste søster har bidratt med noe som er så åpenbart og lett å bevise som de madrassene, synes jeg det er helt uproblematisk.

Det mest rettferdige er prisfastsettelse ut fra det åpne markedet. Lar man søsken overta til lavere pris enn markedspris, er det helt ok å forvente å få låne det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Din far (og du) later til å ha problemer med å se ulemper for andre. Og også fordeler for dere selv. Dere kan ikke ta de 2-3 tingene som er dere til ulempe og si «se, så urimelig!» og unnlate å nevne de 2-3 tingene som er dere til fordel. Da fremstår dere som tåper. Skal du først liste opp ulemper? Ok. Ta med minst en fordel per ulempe. Så fremstår du mer oppegående. Si det samme til din far - vær ved behov streng med han på det. Gamle mennesker tenderer til å i eskalerende grad bli selvsentrerte.

Anonymkode: 5b234...b70

• Liker 3
Skrevet

Tilsvarende renoveringsprosjekt av hus ligger på rundt 1 million i bygda så pappa betaler ikke langt unna markedsverdi.  Totalt oppusset ligger det rundt 2 millioner bare noen km bort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Din far (og du) later til å ha problemer med å se ulemper for andre. Og også fordeler for dere selv. Dere kan ikke ta de 2-3 tingene som er dere til ulempe og si «se, så urimelig!» og unnlate å nevne de 2-3 tingene som er dere til fordel. Da fremstår dere som tåper. Skal du først liste opp ulemper? Ok. Ta med minst en fordel per ulempe. Så fremstår du mer oppegående. Si det samme til din far - vær ved behov streng med han på det. Gamle mennesker tenderer til å i eskalerende grad bli selvsentrerte.

Anonymkode: 5b234...b70

Pappa kjøper ut de andre, blir sittende med all jobb å kvitte seg med flere av søstrenes skrot (og alt etter mine besteforeldre)  Han kommer ikke til å «ønske» seg alt av sentimental verdi og sølvtøy, smykker osv kommer ikke til å være på hans «ønskeliste»  

Søstrene vil dermed få masse ting som har høy verdi, i tillegg så kjøpes de ut, så de kommer absolutt ikke dårlig ut av det.  Er det egentlig så smålig å ikke synes det er greit at søstre henter tilbake masse ting - som kan ha litt verdi FØR fordeling fordi NÅ passer det de å hente det tilbake.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pappa kjøper ut de andre, blir sittende med all jobb å kvitte seg med flere av søstrenes skrot (og alt etter mine besteforeldre)  Han kommer ikke til å «ønske» seg alt av sentimental verdi og sølvtøy, smykker osv kommer ikke til å være på hans «ønskeliste»  

Søstrene vil dermed få masse ting som har høy verdi, i tillegg så kjøpes de ut, så de kommer absolutt ikke dårlig ut av det.  Er det egentlig så smålig å ikke synes det er greit at søstre henter tilbake masse ting - som kan ha litt verdi FØR fordeling fordi NÅ passer det de å hente det tilbake.  

Syns dette var lite å lage noe problem ut av. Gamle ting er ikke så viktige vel? Klart de burde hjelpe til med å kjøre på fyllinga, men det viktigste er å holde familiefreden. Bare alle søskene får noe som har affeksjonsverdi, så går vel dette greit? Fint at faren din får seg et superbillig hus vel. At oppussede hus i nabolaget koster det dobbelte har jo null betydning i denne saken. Prøv å tenke litt mer positivt 🙂

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Du vil bli overrasket over hvor mange søsken som bryter kontakten med hverandre etter et arveoppgjør. Spesielt i de familiene hvor det er lite å arve. 

Anonymkode: 1c0a1...dea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Syns dette var lite å lage noe problem ut av. Gamle ting er ikke så viktige vel? Klart de burde hjelpe til med å kjøre på fyllinga, men det viktigste er å holde familiefreden. Bare alle søskene får noe som har affeksjonsverdi, så går vel dette greit? Fint at faren din får seg et superbillig hus vel. At oppussede hus i nabolaget koster det dobbelte har jo null betydning i denne saken. Prøv å tenke litt mer positivt 🙂

For han har huset mer sentimental verdi enn mye av innboet. For at det skal være i ok stand må han ut med mye mer enn han betaler søstrene så han ut med mye.  Det er jo derfor han vil kjøpe det, han har bare ikke fått lov til å hjelpe til med å vedlikeholde det og det har stått ubebodd i 3 år. Hadde det vært et vanlig vedlikeholdt hus der de selv bor hadde det vært noe helt annet. 

Pappa har lyst til å lage så lite problem som mulig, men blir lett overkjørt av sine storesøstre.  Jeg er enebarn så huset blir «mitt problem» om noen år, derfor spør jeg om råd.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For han har huset mer sentimental verdi enn mye av innboet. For at det skal være i ok stand må han ut med mye mer enn han betaler søstrene så han ut med mye.  Det er jo derfor han vil kjøpe det, han har bare ikke fått lov til å hjelpe til med å vedlikeholde det og det har stått ubebodd i 3 år. Hadde det vært et vanlig vedlikeholdt hus der de selv bor hadde det vært noe helt annet. 

Pappa har lyst til å lage så lite problem som mulig, men blir lett overkjørt av sine storesøstre.  Jeg er enebarn så huset blir «mitt problem» om noen år, derfor spør jeg om råd.  

Men det er hans valg å kjøpe det vel? Han må jo ikke. Hvis han vil ha et ferdig oppusset hus, må han heller kjøpe det. Blir jo ikke akkurat så mye penger på søstrene heller, når huset bare er verdt en million. 

Mitt råd er egentlig at du bare holder deg unna denne arvesaken, siden du ikke er arving. La dem ordne opp selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skal ikke på noen måte blande deg inn. Du skal ikke snakke med faren din om dette og dermed påvirke han på noen måte eller snakke med øvrig familie om det. Da ender det til slutt med uvennskap.

Du er ikke en part i dette arveoppgjøret!

Anonymkode: 75f62...07e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Din fars søsken har all mulig rett til å være med å dele alt av innventar, og de kan kreve at huset legges ut for salg. Da må din far være med på budrunde på lik linje med andre som er interessert. Ingen har førsterett til å kjøpe ut andre, det må det bli enighet om. Høres nesten mer ut som det er  du som sliter med dette og ikke din far, Det er ofte der det blir bråk i arvesaker, folk som ikke ha noe med arveoppgjøret skal bry seg, det være ektefeller til arvingene eller som deg, barn. 

Mine barn har akkurat arvet hus med fullt innventar, biler, båt etc. de ble enige om hvem som skulle ha hva av innventar, huset ble solgt. Da fikk de mye mer igjen for det enn om en skulle kjøpt ut de andre. Det beste i en sånn situasjon er å være rause med hverandre når det kommer til fordeling av eiendeler som ikke har stor verdi, umodent å krangle om noen få madrasser etc. 

Anonymkode: 6a4d2...3f0

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...