Gå til innhold

Dyrt på loppemarked!

kaleidoskop

Anbefalte innlegg

Var på loppemarked i dag, og var kjempebra priser der! Østkanten, vel og merke. 

Anonymkode: 21445...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme greia legger jeg merke til på for eksempel FInn.no også. 

Bøker kan for eksempel koste 150 kroner / 200 kroner / 300 kroner. :sjokk: 

Anonymkode: ad73b...1dd

Og her hadde vi en annonse med bortimot 200 gratis bøker på finn og absolutt ingen ville ha de...(og nei, det var ikke søppel...).

Ga opp etter 3 uker og de endte på en bruktbutikk.

Anonymkode: 43fe0...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Såklart vil dere skaffe penger til korpset. Men dere kan ikke forvente at de som går på loppemarked for å handle er det for å drive veldedighet for korpset deres. Da får dere heller sette opp noen bøsser som folk kan tipse i eller noe da. Eller vinkle hele greia som et veldedighets-arrangement :P Synes ikke man skal forvente at folk skal betale dyrt for brukte ting på loppis fordi det er "en god sak". Leger uten grenser er en god sak, et tilfeldig skolekorps er ikke det. 

Anonymkode: 0eb06...86d

Kan ikke se den du siterer skriver det heller. Hvorfor skal korpset selge til lav pris til deg hvis de vet de får solgt det uansett?
Anbefaler å komme søndag ut på dagen hvis billig er mest viktig. Da selger de fleste korpsloppemarkeder ut alt til lav pris.

Mulig du ikke anser korps for å være et godt formål men det er det heldigvis mange andre som gjør. Mange hadde ikke hatt råd til at barna deres hadde gått til musikkundervisning om ikke det hadde vært for korpset. Korps bruker pengene de tjener på barna og alle korps jeg kjenner til sponser barn fra familier med dårlig råd enda mer for å gi dem muligheter de ellers ikke ville ha hatt. 

Anonymkode: bc63c...8a4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaleidoskop skrev (1 time siden):

Det er jeg enig i 😊 og skjønner korpset vil ha inn mest mulig. Og klart om det er fine ting.

Men jeg som da ser på glass, servise, kopper og kar. Noe jeg tenker kan være gøy på hytta feks. En gammel slitt visp. "oi, ja den er skikkelig retro. Skal vi si 80 kr". "Nei. Jeg vil gi maks 20 kr"  "50kr da, det er jo en god sak" 🙈 er slike diskusjoner jeg ikke orker. 

Barna ville ha noen leker. Man aner jo ikke om alle brikkene i puslespillet er der. 80 kr. Fant en halv, lite bøtte med perler. 50kr. Det er flust av bamser der, ungen fant en peppa gris, som de skulle ha 100 kr for. Siden "peppa er så poppulær" Jeg synes 100 kr for en brukt bamse er mye, selv om den ikke er utslitt. Jeg kunne heller tatt med meg 3 bamser til 30 kr stk. Men nå ble det ingen bamse. 

Som du selv sier, mye rusk og rask. Men da bør vi som ikke vil sponse korpset komme på søndag 30 min før stengetid i stede? Jeg orker ikke prute

Skjønner deg godt. Ut fra bamseprisen var det nok ikke "mitt" loppemarked. Rusk og rask skal man få med seg billig ved første interesse, er vår policy i alle fall (og i butikken hos meg vil det si ca gratis).

Anonymkode: 7a712...18c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (4 timer siden):

Derfor går jeg kun på Gjenbruksbutikker (Nml/Nms) der de har faste priser. F.eks 10 kroner per dvd, 5 kroner per glass osv. Man får gjerne også kvantumsrabatt.

Ser Fretex har blitt helt håpløs. Trodde poenget med Fretex var at rusavhengige skulle få arbeidstrening og at trengende skulle få seg klær til en billig penge. Men nå er det blitt så dyrt at det ikke er gøy lengre.

I Oslo var prisene hos Fretex langt billigere før i tiden, men det var også husleien - sist jeg spurte (og det er noen år siden), skulle utleier ha 1 million i året for leie av butikklokalet. Med slike priser sier det seg selv at prisene på varer også må øke, selv om det også har sammenheng med vareutvalget; tidligere kunne man få kjøpt billig skrot - nå blir mye av dette kastet, og varen må gjennom et nåløye før den til slutt kan komme i butikken.

Når det gjelder loppemarkeder, er jeg innom flere markeder på "vestkanten", og varens kvalitet gjenspeiles ikke alltid i pris; noen markeder er strengere på pris, mens andre har posesalg og til slutt nærmest gir bort ting før stengetid søndag; 5 kroner for alt og gratis bøker var prisen på et loppemarked jeg var på for noen uker siden.

Et annet marked hadde høy pris, men kvaliteten og utvalget av bøkene var upåklagelig - da foretrekker man å betale noen kroner mer, men å kjøpe noe man faktisk vil få bruk for.

Det seg derimot er trist, er loppemarkeder som kaster mange brukbare ting etter stengetid; større ting som møbler kan jeg forstå, men ting som bøker eller musikk er det mange muligheter til å gi bort; å kaste dette i en tid der man snakker om gjenbruk, er en uting.

Anonymkode: 0f2d9...070

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg elsker loppemarked, var på et par senest i dag 😅 

Angående kast, jeg merker utvikling at flere og flere loppemarked har lagringsplass (ofte tomme bomberom). De som har lagringsplass, det er også de som har høyre priser - de kaster ikke. Men, jeg ser også at flere har nå "faste priser" på ting. F.eks. 50 kr for uteklær/merkeklær/ull og 20 kr for enhver annet klesplagg, 50 kr for ei bok. Tar man litt flere ting, blir det fort mye penger og det er ikke nødvendigvis verdt det. Også ser jeg de tar mer for "finere lopper" som er serviser f.eks. da kan de ta mye penger for noe som ikke er verdt så mye i mine øyne. 

Priser da, priser er veldig ofte avhengig av person. Noen tar mer enn andre. Ofte jobber også barn der og ikke spør de om priser, for de tror jo at 100 kr er kjempebillig. Men i dag jeg gjort noen kupp, i mine øyne. Ulvang genser til meg selv til 50 kr og Viking vintersko til ungen til 50 kroner 😎

Anonymkode: 5bc08...f67

50 kr for en bok? På den lokale gjenbruksbutikken her kan man fille en pose for 50 kr. Bruker å kjøpe 10+ om gangen til 50 kr.

Anonymkode: 8c0e0...f18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisingen er veldig subjektiv. Loppis til 100kr er da noe som gjerne koster 1000+ kr andre plasser. 10kr er mer vanlig for en ting. Holder meg unna plasser som skal "tjene" penger paa dette i disse tider.

Anonymkode: 21ab8...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

50 kr for en bok? På den lokale gjenbruksbutikken her kan man fille en pose for 50 kr. Bruker å kjøpe 10+ om gangen til 50 kr.

Anonymkode: 8c0e0...f18

Ja, her koster også brukte bøker mye mindre, 5 kroner per stykk og rabatt om man kjøper mange. Dvd og cd koster 1 krone, vinylplater 20. 

Anonymkode: 349f5...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaleidoskop skrev (16 timer siden):

Jeg har "alltid" synes det er gøy å gå på loppemarked. Lete etter små skatter å ta med hjem. 

Har de siste årene ikke fått vært så mye på marked, men vært på noen i høst. Men ender opp med å ikke kjøpe noe. For noen priser! Og ja da, det er til en god sak, som samtlige sier når jeg får bakoversveis på prisen de nevner for gjenstanden. Jeg hører også at folk rundt meg som betaler også reagerer. Det er ikke bare meg. 

I dag så jeg på noen enkle ikeaglass. Men når de skal ha mer en hva glassene koster på ikea! Jo da, den gode saken. Helt ærlig, jeg kjøper ikke ting på loppis for å støtte korpset, men for at jeg skal ta med noe hjem jeg er fornøyd med. For noen år siden kjøpte jeg nips og naps til 5-10-20 kr. Nå skal de ha 50-80-100 kr for det samme. Så kan man si inflasjon, men altså loppemarked!!! 

Det endte opp med null kjøp fra min side. De får sikkert solgt noe av det. Men ser for meg at mye bare blir kastet etterpå. Synes arrangørene at det er bedre å kjøre på fyllinga en å selge flere ting? 

Er det sånn langs hele landet, eller kun i Osloområdet? 

Har du sett prisene på fretex?Er jo helt sinnsykt blitt.

Anonymkode: 85565...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Prisingen er veldig subjektiv. Loppis til 100kr er da noe som gjerne koster 1000+ kr andre plasser. 10kr er mer vanlig for en ting. Holder meg unna plasser som skal "tjene" penger paa dette i disse tider.

Anonymkode: 21ab8...dcd

Helt enig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du sett prisene på fretex?Er jo helt sinnsykt blitt.

Anonymkode: 85565...2df

Jeg synes ikke fretex og loppemarked er helt sammenlignbart. Fretex er en butikk hvor de har lokaler og ansatte. Butikkene ser stort sett finere og ryddige ut, for noen har plukket ut de fine tingene. Klær henger pent oppe. Men jeg er enig i at fretex også er dyrt. Har ikke handlet der på flere år. Det vsr særlig etter at jeg fant en hm genser jeg vet kostet 199, til 350 kr der. Det er ingen logikk i prisene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...