kaleidoskop Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg har "alltid" synes det er gøy å gå på loppemarked. Lete etter små skatter å ta med hjem. Har de siste årene ikke fått vært så mye på marked, men vært på noen i høst. Men ender opp med å ikke kjøpe noe. For noen priser! Og ja da, det er til en god sak, som samtlige sier når jeg får bakoversveis på prisen de nevner for gjenstanden. Jeg hører også at folk rundt meg som betaler også reagerer. Det er ikke bare meg. I dag så jeg på noen enkle ikeaglass. Men når de skal ha mer en hva glassene koster på ikea! Jo da, den gode saken. Helt ærlig, jeg kjøper ikke ting på loppis for å støtte korpset, men for at jeg skal ta med noe hjem jeg er fornøyd med. For noen år siden kjøpte jeg nips og naps til 5-10-20 kr. Nå skal de ha 50-80-100 kr for det samme. Så kan man si inflasjon, men altså loppemarked!!! Det endte opp med null kjøp fra min side. De får sikkert solgt noe av det. Men ser for meg at mye bare blir kastet etterpå. Synes arrangørene at det er bedre å kjøre på fyllinga en å selge flere ting? Er det sånn langs hele landet, eller kun i Osloområdet? 5 6
Tipaa Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Ser tendensen også i bruktbutikker. Ganske dyrt i noen av dem. Er en lokal butikk her hvor eieren sier, det er bare å prute! Men når et sett stygge biffkniver fra 80-tallet er priset til den nette sum av 700kr, så orker jeg ikke prutte engang. Hadde ikke betalt 20kr for det engang! 9
norw Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Jepp, handler først og fremst om å gi et bidrag, ikke om å gjøre kupp, tenke gjenbruk osv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #4 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg har inntrykk av at det er stor forskjell på Oslo øst og Oslo vest. Fremdeles lave priser på loppemarkedene på østkanten. Anonymkode: e0080...e29 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #5 Skrevet 14. oktober 2023 Tipaa skrev (1 time siden): Ser tendensen også i bruktbutikker. Ganske dyrt i noen av dem. Er en lokal butikk her hvor eieren sier, det er bare å prute! Men når et sett stygge biffkniver fra 80-tallet er priset til den nette sum av 700kr, så orker jeg ikke prutte engang. Hadde ikke betalt 20kr for det engang! Her i byen er det stor forskjell på bruktbutikkene. Nærmeste er billig, ryddig og har masse fint (nlm), mens den største er støvete, rotete og veldig overpriset (lokal). Lurer på om sistnevnte har lønnede ansatte og at det er derfor. Anonymkode: c1f94...d2c 1
Tipaa Skrevet 14. oktober 2023 #6 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her i byen er det stor forskjell på bruktbutikkene. Nærmeste er billig, ryddig og har masse fint (nlm), mens den største er støvete, rotete og veldig overpriset (lokal). Lurer på om sistnevnte har lønnede ansatte og at det er derfor. Anonymkode: c1f94...d2c Jo men tenker de også hadde fått solgt mere om prisene ikke var satt skamhøyt! 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #7 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg elsker loppemarked, var på et par senest i dag 😅 Angående kast, jeg merker utvikling at flere og flere loppemarked har lagringsplass (ofte tomme bomberom). De som har lagringsplass, det er også de som har høyre priser - de kaster ikke. Men, jeg ser også at flere har nå "faste priser" på ting. F.eks. 50 kr for uteklær/merkeklær/ull og 20 kr for enhver annet klesplagg, 50 kr for ei bok. Tar man litt flere ting, blir det fort mye penger og det er ikke nødvendigvis verdt det. Også ser jeg de tar mer for "finere lopper" som er serviser f.eks. da kan de ta mye penger for noe som ikke er verdt så mye i mine øyne. Priser da, priser er veldig ofte avhengig av person. Noen tar mer enn andre. Ofte jobber også barn der og ikke spør de om priser, for de tror jo at 100 kr er kjempebillig. Men i dag jeg gjort noen kupp, i mine øyne. Ulvang genser til meg selv til 50 kr og Viking vintersko til ungen til 50 kroner 😎 Anonymkode: 5bc08...f67 1
kaleidoskop Skrevet 14. oktober 2023 Forfatter #8 Skrevet 14. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg elsker loppemarked, var på et par senest i dag 😅 Angående kast, jeg merker utvikling at flere og flere loppemarked har lagringsplass (ofte tomme bomberom). De som har lagringsplass, det er også de som har høyre priser - de kaster ikke. Men, jeg ser også at flere har nå "faste priser" på ting. F.eks. 50 kr for uteklær/merkeklær/ull og 20 kr for enhver annet klesplagg, 50 kr for ei bok. Tar man litt flere ting, blir det fort mye penger og det er ikke nødvendigvis verdt det. Også ser jeg de tar mer for "finere lopper" som er serviser f.eks. da kan de ta mye penger for noe som ikke er verdt så mye i mine øyne. Priser da, priser er veldig ofte avhengig av person. Noen tar mer enn andre. Ofte jobber også barn der og ikke spør de om priser, for de tror jo at 100 kr er kjempebillig. Men i dag jeg gjort noen kupp, i mine øyne. Ulvang genser til meg selv til 50 kr og Viking vintersko til ungen til 50 kroner 😎 Anonymkode: 5bc08...f67 Ja hadde priser stått der, så kunne jeg akseptert det. Men dette er jo bare synsing når man kommer til betalingspersonen. Mannen forran meg kommer med en vase. Hun bare: "oi, vase i original emballasje" han: "det er ikke så viktig for meg, vil bare ha en ok vase". Hun: "ja men 150 kr er en veldig god pris." han: "det var litt mye, jeg tenkte kanskje 50 kr" Så selv om vasen var ny hadde den vel kostet 180-220 kr i butikken. "finere" lopper er greit nok, da har de satt det fint opp. Ellers roter og leter man jo i esker etter ting. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #9 Skrevet 14. oktober 2023 Tipaa skrev (1 time siden): Jo men tenker de også hadde fått solgt mere om prisene ikke var satt skamhøyt! Absolutt. Jeg går alltid på den rimelige selv. Anonymkode: c1f94...d2c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #10 Skrevet 14. oktober 2023 40 minutter siden, kaleidoskop said: Ja hadde priser stått der, så kunne jeg akseptert det. Men dette er jo bare synsing når man kommer til betalingspersonen. Mannen forran meg kommer med en vase. Hun bare: "oi, vase i original emballasje" han: "det er ikke så viktig for meg, vil bare ha en ok vase". Hun: "ja men 150 kr er en veldig god pris." han: "det var litt mye, jeg tenkte kanskje 50 kr" Så selv om vasen var ny hadde den vel kostet 180-220 kr i butikken. "finere" lopper er greit nok, da har de satt det fint opp. Ellers roter og leter man jo i esker etter ting. Skjønner! Da er det hun dere snakket med, som var kanskje kjip. Jeg påpeker alltid om tingen er billigere ny. Slik som ikea ting f.eks. Anonymkode: 5bc08...f67
kaleidoskop Skrevet 14. oktober 2023 Forfatter #11 Skrevet 14. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner! Da er det hun dere snakket med, som var kanskje kjip. Jeg påpeker alltid om tingen er billigere ny. Slik som ikea ting f.eks. Anonymkode: 5bc08...f67 Å, men det går jo til en god sak. Greit å betale mer en ny pris da 😂✌🏻 Det var et eksempel fra i dag. Jeg opplevde tilsvarende pris flere steder, både dette markedet og andre. Jeg kan godt påpeke pris, men orker ikke diskutere. Tidligere har jeg gått på loppemarked for å kose meg å gjøre kupp eller finne morsomme ting. (jeg er der ikke for å støtte korpset) i dag var jeg på loppis og irriterte meg over pris 😂 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #12 Skrevet 14. oktober 2023 Må si jeg ble nysgjerrig på hvilket loppemarked du var på 🤭 Jeg er heldig korpsforelder, og får dermed lov å bruke 2 fulle helger i året, fra fredag etter jobb til søndag kveld, på å rigge og gjennomføre loppemarked. Vi gjør det jo selvsagt for å skaffe mest mulig penger til korpset, ikke for at random folk skal ha et loppemarked de kan kose seg på (sorry..😅), men folk som koser seg, bruker gjerne mer penger. Så det er en balansegang. Sette prisene til et nivå der vi får solgt mye *og* tjener godt, samt slipper å kaste så mye. I bokbutikken har vi fastpris. Klart vi slår av litt om en kunde kommer med en hel stabel med bøker vi uansett har hundre like av. Men samtidig gir vi ikke noe kvantumsrabatt lørdag formiddag til de kundene som har luka ut 20 strøkne eksemplarer av populære og lettsolgte barne- og ungdomsbøker. Disse vet vi jo at vi får solgt til fastpris i løpet av helga uansett. Da får de heller komme tilbake og prute på det som er igjen søndag utpå dagen. Anonymkode: 7a712...18c 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #13 Skrevet 14. oktober 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Må si jeg ble nysgjerrig på hvilket loppemarked du var på 🤭 Jeg er heldig korpsforelder, og får dermed lov å bruke 2 fulle helger i året, fra fredag etter jobb til søndag kveld, på å rigge og gjennomføre loppemarked. Vi gjør det jo selvsagt for å skaffe mest mulig penger til korpset, ikke for at random folk skal ha et loppemarked de kan kose seg på (sorry..😅), men folk som koser seg, bruker gjerne mer penger. Så det er en balansegang. Sette prisene til et nivå der vi får solgt mye *og* tjener godt, samt slipper å kaste så mye. I bokbutikken har vi fastpris. Klart vi slår av litt om en kunde kommer med en hel stabel med bøker vi uansett har hundre like av. Men samtidig gir vi ikke noe kvantumsrabatt lørdag formiddag til de kundene som har luka ut 20 strøkne eksemplarer av populære og lettsolgte barne- og ungdomsbøker. Disse vet vi jo at vi får solgt til fastpris i løpet av helga uansett. Da får de heller komme tilbake og prute på det som er igjen søndag utpå dagen. Anonymkode: 7a712...18c Såklart vil dere skaffe penger til korpset. Men dere kan ikke forvente at de som går på loppemarked for å handle er det for å drive veldedighet for korpset deres. Da får dere heller sette opp noen bøsser som folk kan tipse i eller noe da. Eller vinkle hele greia som et veldedighets-arrangement Synes ikke man skal forvente at folk skal betale dyrt for brukte ting på loppis fordi det er "en god sak". Leger uten grenser er en god sak, et tilfeldig skolekorps er ikke det. Anonymkode: 0eb06...86d 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #14 Skrevet 14. oktober 2023 Samme greia legger jeg merke til på for eksempel FInn.no også. Bøker kan for eksempel koste 150 kroner / 200 kroner / 300 kroner. Anonymkode: ad73b...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #15 Skrevet 14. oktober 2023 Kom til Lillestrøm! Stort loppemarked i Skedsmohallen, innendørs, godt organisert og rimelige priser. Kvantumsrabatt på bøker. Åpent også i morgen, søndag. Anonymkode: e61d3...6bb 1
Hensatt Skrevet 14. oktober 2023 #16 Skrevet 14. oktober 2023 Derfor går jeg kun på Gjenbruksbutikker (Nml/Nms) der de har faste priser. F.eks 10 kroner per dvd, 5 kroner per glass osv. Man får gjerne også kvantumsrabatt. Ser Fretex har blitt helt håpløs. Trodde poenget med Fretex var at rusavhengige skulle få arbeidstrening og at trengende skulle få seg klær til en billig penge. Men nå er det blitt så dyrt at det ikke er gøy lengre. 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #17 Skrevet 14. oktober 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kom til Lillestrøm! Stort loppemarked i Skedsmohallen, innendørs, godt organisert og rimelige priser. Kvantumsrabatt på bøker. Åpent også i morgen, søndag. Anonymkode: e61d3...6bb Jeg ville gjerne dratt. 😍 Men er for langt for meg å kjøre. Jeg er forresten også en korps-forelder. En farlig kombinasjon, når man samtidig elsker loppemarked 😂 Men uansett, KORPS får nok penger! Her jeg bor ihvertfall. Altså, vi snakker over hundre tusen. De får nok. Jeg krangler ikke med kjøpere og vil aldri finne på å overprise Ikea-vaser eller brukte h&m tskjorter. Noen ting har faktisk bare ikke mer verdi enn som så. Hvis noen vil ha det, er vi heldige. Anonymkode: 5bc08...f67 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #18 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Såklart vil dere skaffe penger til korpset. Men dere kan ikke forvente at de som går på loppemarked for å handle er det for å drive veldedighet for korpset deres. Da får dere heller sette opp noen bøsser som folk kan tipse i eller noe da. Eller vinkle hele greia som et veldedighets-arrangement Synes ikke man skal forvente at folk skal betale dyrt for brukte ting på loppis fordi det er "en god sak". Leger uten grenser er en god sak, et tilfeldig skolekorps er ikke det. Anonymkode: 0eb06...86d Selvsagt forventer vi ikke det 😄 Som jeg skrev, vi må prøve å finne et godt skjæringspunkt mellom god handleopplevelse/fornøyde kunder på den ene siden, og god inntjening på den andre. Det kommer inn mye rusk og rask, og mye det er topp om vi får solgt for 5 kr heller enn å kaste etterpå. På den annen side, det er ikke akkurat ran å be om 30 kr for ei strøken barnebok som koster 300 ny. Anonymkode: 7a712...18c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #19 Skrevet 14. oktober 2023 Hadde aldri giddet. Selv prøver jeg å selge masse klær på finn til gi bort pris..får null napp. Anonymkode: 65dfa...e70
kaleidoskop Skrevet 14. oktober 2023 Forfatter #20 Skrevet 14. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Selvsagt forventer vi ikke det 😄 Som jeg skrev, vi må prøve å finne et godt skjæringspunkt mellom god handleopplevelse/fornøyde kunder på den ene siden, og god inntjening på den andre. Det kommer inn mye rusk og rask, og mye det er topp om vi får solgt for 5 kr heller enn å kaste etterpå. På den annen side, det er ikke akkurat ran å be om 30 kr for ei strøken barnebok som koster 300 ny. Anonymkode: 7a712...18c Det er jeg enig i 😊 og skjønner korpset vil ha inn mest mulig. Og klart om det er fine ting. Men jeg som da ser på glass, servise, kopper og kar. Noe jeg tenker kan være gøy på hytta feks. En gammel slitt visp. "oi, ja den er skikkelig retro. Skal vi si 80 kr". "Nei. Jeg vil gi maks 20 kr" "50kr da, det er jo en god sak" 🙈 er slike diskusjoner jeg ikke orker. Barna ville ha noen leker. Man aner jo ikke om alle brikkene i puslespillet er der. 80 kr. Fant en halv, lite bøtte med perler. 50kr. Det er flust av bamser der, ungen fant en peppa gris, som de skulle ha 100 kr for. Siden "peppa er så poppulær" Jeg synes 100 kr for en brukt bamse er mye, selv om den ikke er utslitt. Jeg kunne heller tatt med meg 3 bamser til 30 kr stk. Men nå ble det ingen bamse. Som du selv sier, mye rusk og rask. Men da bør vi som ikke vil sponse korpset komme på søndag 30 min før stengetid i stede? Jeg orker ikke prute 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå