Gå til innhold

Prikkete/skurrete syn, ser ut som om jeg ser gjennom en gammel tvskjerm. Ligner på Visual Snow Syndrome

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har da i lang tid hatt problemer med synet mitt. I starten så trodde jeg at jeg var helt alene i forhold til måten jeg ser på, men etter å tilfeldigvis ha kommet over en video på Tiktok, så ser jeg at flere ser på samme måte som meg. På engelsk kalles dette syndromet for Visual Snow syndrome. Sliter mye med hodepine, mye leamus i kroppen, bølger med slapphet, fjernhet og vondt i nakken. Har gått til øyelege (han sjekket for så vidt ikke synet heller fordi han konstaterte med en gang at det var hodet), vært på MR og tatt litt blodprøver. Spiser sunt, trener og drikker nok. Syns det ofte er vanskelig å følge med på ting siden synet er slikt, og føler at jeg ikke klarer å henge med som vanlige folk fordi det er forstyrrende å ha vanskeligheter med å fokusere, istedenfor å ha et rolig syn uten at det er små "prikker" som beveger seg. Det kan sammenlignes litt som om når man begynner å bli svimmel og synet begynner å svimle. Føler meg så teit når jeg sitter på legen og prøver å forklare noe som ytterst få klarer å forstå. Tenkte derfor jeg skulle gjør et forsøk på å høre om det er noen som opplever det samme.

Er det noen som har det lignende som meg? Og om det er tilfellet, har du funnet ut noe som forebygger eller har funnet ut en grunn for problemet?

Setter stor pris på svar<3

Anonymkode: a4a9d...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dette og det plaget meg ganske mye i en periode. Tok det opp med både lege og øyelege, hadde med meg et illustrasjonsbilde og viste frem, men fikk ikke noe svar på det. Jeg googlet meg også frem til visual snow syndrome. Det finnes jo teorier om hva det kommer av, men ingen behandling.

Bedringen jeg fikk kom gradvis etter å ha fått behandling for angstlidelse (kognitiv/metakognitiv terapi). Helseangst har nok spilt litt inn for hvordan jeg opplevde dette problemet. På samme måte som med tinnitus (som jeg forøvrig også har) "forsvinner" problemet når jeg ikke bryr meg og overser det.

Anonymkode: f878f...070

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

vondt i nakken

Jeg hadde startet med å ta tak i nakken. Gå til en fysio som har gode kunnskaper om nakken, og få øvelser som styrker nakkemusklene. 

Anonymkode: bc440...3e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enda en person med tik-tok-diagnose, gitt. Svært sunn app.

Anonymkode: 23ebc...502

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har hatt mange tråder tidligere med gode svar. Har du fulgt noen av rådene der?

Anonymkode: 275d1...26d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har hatt mange tråder tidligere med gode svar. Har du fulgt noen av rådene der?

Huh? dette er første gangen jeg skriver om det

Skrevet

Here we go again. Vi har vel alle hørt nok om disse øye-plagene dine! 

Anonymkode: fa4a4...21f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Here we go again. Vi har vel alle hørt nok om disse øye-plagene dine! 

Anonymkode: fa4a4...21f

Hahah, så alle som skriver om en øye plage er én og samme person? Interessant påstand. Beklagelig for deg som er lei av å tydeligvis høre på dette problemet så er det første gangen jeg skriver om det her som sagt. Om du er spesielt interessert kan du vel prøve å se om vi har samme anonymkode😄

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hahah, så alle som skriver om en øye plage er én og samme person? Interessant påstand. Beklagelig for deg som er lei av å tydeligvis høre på dette problemet så er det første gangen jeg skriver om det her som sagt. Om du er spesielt interessert kan du vel prøve å se om vi har samme anonymkode😄

Man får en ny i hver tråd, så det funker dårlig.

Anonymkode: 23ebc...502

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg hadde startet med å ta tak i nakken. Gå til en fysio som har gode kunnskaper om nakken, og få øvelser som styrker nakkemusklene. 

Anonymkode: bc440...3e7

Helt enig. Behandling og trening, superviktig. 

Men, utover dette, det er veldig individuelt hva folk oppfatter som sunn kost. Og man kan spise sunt og samtidig ikke spise balansert/få i seg nok. Man kan også ha utfordringer med absorpsjon av noen næringsstoffer som man ikke er klar over. F.eks er magnesium noe vi trenger mye av, og det er vanskelig å få i seg nok via kost over tid.

B-12, b9/folat omega 3 fettsyrer, magnesium, er noe jeg ville sett på. B12 bør være godt innenfor normalen og ikke i nedre del av referanseverdiene. Spis godt med grønt daglig for folat. Omega 3 fra fet fisk regelmessig. Magnesium er håpløst å påvise mangel på per blodprøver, og leamus er veldig typisk tegn på for lite magnesium i kroppen. Så ta tilskudd på 350 mg daglig en god stund. Dette er et godt produkt https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler

Anonymkode: a45ce...e1b

Skrevet

Årsaken til såkalte "floaters" (prikker som flyter rundt i synsfeltet) er at det samler seg opp for mye avfall i væsken som fyller øyeeplet. 

Denne væsken er normalt rikelig utstyrt med immunceller som kalles makrofager, slik det beskrives i denne artikkelen. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28233124/

Ifølge Store Norske Leksikon er makrofager immunceller som spiser og fordøyer avfall som flyter rundt i kroppsvæskene.

https://sml.snl.no/makrofager

Hvis du har dårlig fungerende immunforsvar, har du også problemer med å produsere nok av disse immuncellene, som beskrives som kroppens renholdsverk.

Prøv å få fart på immunforsvaret ditt, så blir synet ditt klart igjen også. 

Skrevet
Lonehill skrev (1 time siden):

Årsaken til såkalte "floaters" (prikker som flyter rundt i synsfeltet) er at det samler seg opp for mye avfall i væsken som fyller øyeeplet. 

Denne væsken er normalt rikelig utstyrt med immunceller som kalles makrofager, slik det beskrives i denne artikkelen. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28233124/

Ifølge Store Norske Leksikon er makrofager immunceller som spiser og fordøyer avfall som flyter rundt i kroppsvæskene.

https://sml.snl.no/makrofager

Hvis du har dårlig fungerende immunforsvar, har du også problemer med å produsere nok av disse immuncellene, som beskrives som kroppens renholdsverk.

Prøv å få fart på immunforsvaret ditt, så blir synet ditt klart igjen også. 

Her tror jeg du blander sammen tre forskjellige ting. Floaters er nok ikke det TS mener med visual snow.

• Liker 1
Skrevet

Her tror jeg du blander sammen tre forskjellige ting. Floaters er nok ikke det TS mener med visual snow.

Symptomene TS beskriver er ikke visual snow, som i tillegg er rimelig sjeldent. "Små "prikker" som beveger seg" i synsfeltet ligner mer på floaters, og det er langt mer vanlig. Så jeg forholdt meg til det TS beskrev, og da er det makrofagene som løser problemet.

Skrevet
46 minutter siden, Lonehill said:

Symptomene TS beskriver er ikke visual snow, som i tillegg er rimelig sjeldent. "Små "prikker" som beveger seg" i synsfeltet ligner mer på floaters, og det er langt mer vanlig. Så jeg forholdt meg til det TS beskrev, og da er det makrofagene som løser problemet.

TS snakker også om leamus. Typisk magnesium/ b-12, som også påvirker syn slik TS beskriver. 

Anonymkode: a1b08...020

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS snakker også om leamus. Typisk magnesium/ b-12, som også påvirker syn slik TS beskriver. 

Anonymkode: a1b08...020

Gir leamus små "prikker" som beveger seg i synsfeltet, mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...