Gå til innhold

Videregående kronisk syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenge til jeg har barn på vgs. Men barnet mitt har en kronisk sykdom som gjør at han er en del borte fra skolen.  Vi har flere omsorgsdager pga. sykdommen. 

Men er det riktig at på vgs kan han bare være borte mindre enn 10% ellers blir det ikke karakterer? I så fall helt håpløst.. 

Anonymkode: 5e26a...d70

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lenge til jeg har barn på vgs. Men barnet mitt har en kronisk sykdom som gjør at han er en del borte fra skolen.  Vi har flere omsorgsdager pga. sykdommen. 

Men er det riktig at på vgs kan han bare være borte mindre enn 10% ellers blir det ikke karakterer? I så fall helt håpløst.. 

Anonymkode: 5e26a...d70

Ikke om man kan dokumentere kronisk sykdom, som faller under reglene som alvorlig nok til at man får omgjort fraværet til dokumentert fravær. Det er egne skjema man å levere inn for dette. Alt fravær vil stå oppført på vitnemålet, men det dokumenterte vil ikke gå ut over skolen som feks å få bestått fag for å gå videre. 

Derimot kan han ha såpass mye fravær at de ikke har vurderingsgrunnlag til å sette karakter, da hjelper det ikke med dokumentert fravær, da vil man likevel ikke få fag godkjent og da ikke gå videre til neste termin. 

Anonymkode: 6a92c...f96

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke om man kan dokumentere kronisk sykdom, som faller under reglene som alvorlig nok til at man får omgjort fraværet til dokumentert fravær. Det er egne skjema man å levere inn for dette. Alt fravær vil stå oppført på vitnemålet, men det dokumenterte vil ikke gå ut over skolen som feks å få bestått fag for å gå videre. 

Derimot kan han ha såpass mye fravær at de ikke har vurderingsgrunnlag til å sette karakter, da hjelper det ikke med dokumentert fravær, da vil man likevel ikke få fag godkjent og da ikke gå videre til neste termin. 

Anonymkode: 6a92c...f96

Man kan trekke fra inntil 10 dager fra vitnemålet også. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_5-6-2#§3-45

Anonymkode: e36a8...bdc

Skrevet

Ofte kan det være nyttig for kronikere å dele skoleåret over to år, dersom man har mye fravær.

Anonymkode: a3474...72a

• Nyttig 1
Skrevet

Hos oss godtek skulen ei "generell" legeerklæring, dvs. at eleven sjølv kan melde frå om at hen drar heim pga. migrene/ikkje kjem pga. dårleg dag med tarmen etc., og dette blir registrert som dokumentert fråvære (dvs. går ikkje under 10%-grensa)

Men: sjølv om ein elev har alt fråvære dokumentert, så må hen vere på skulen nok at lærarane kan sette karakter i faga. Viss du berre har vore med på ein prøve og aldri har sagt eit kvekk i timen, så nyttar det ikkje at du har papir på helseproblema. 

Skrevet

Det er mulig å få ta videregående over flere år. Og det finnes skoler som driver med mye tilrettelegging. Jeg et helt sikker på at dette ordner seg. Fraværsgrensen er for å hindre skulk, ikke for å gjøre livet enda vanskeligere for de som allerede har ting de sliter med.

Anonymkode: 58286...b9f

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en generell legeerklæring. Da kunne jeg bare sende melding til lærer om "er syk i dag og hjemme, henviser til legeerklæringen", så gikk det ikke på de 10%.

Anonymkode: 09a52...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...