AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Ja, som tittel sier; må man feire barnebursdag? Om barnet har feiret familiebursdag, med mange søskenbarn og familie, og er selv mer enn fornøyd og er litt «ferdig» med bursdag for denne gang. MÅ man da feire barnebursdag? Altså invitere klassevenner til feiring. Anonymkode: 8ff13...655
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Ingen må noen ting. Jeg "måtte" feire min eldste når han ble 5 år med barnebursdag, fordi han hadde snakket om det og planlagt bursdagen i over et halvt år i forveien. Men hadde han ikke ytret ønske om det selv. Så hadde jeg glatt hoppet over det jeg iallefall. Men tenker barnet bør få gå i andre sine bursdager. For inkludering og samhold med vennene i bhg. Anonymkode: 438a8...a2b 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Hvis barnet har lyst, ja. Hvis ikke så trenger man selvfølgelig ikke gjøre det. Spør ungen hva han/hun har lyst til. Anonymkode: c2d46...dde 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #4 Skrevet 14. oktober 2023 Selvfølgelig må man ikke ferie barnebursdag. Hvorfor tenker du at man skal måtte det? Om barnet har kjempelyst til å feire, så er det selvsagt litt kjipt. Men så lenge barnet ikke ønsker/har behov, så er det heller ingen grunn til å ha barnebursdag. Anonymkode: 087e1...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #5 Skrevet 14. oktober 2023 Nei, man MÅ ikke, men mange barn ønsker selv å feire bursdagen med venner. De ser jo hva alle de kjenner gjør og at invitasjoner deles ut. Da ønsker de fleste å gjøre det samme, og få gaver av vennene sine. Jeg skjønner ikke helt den greia at det alltid må være alle fra klassen. Det er vel bare en eller to i klassen som er bestiser med ungen man har, så det er ikke sånn at et par stykker ville stå igjen og føle seg utestengt. Det er ikke en klassebursdag, er det vel bare å si, og så invitere kun de par-tre-fire nærmeste vennene/venninnene fra nabolaget og ev fra skolen til barnet. Rolig bursdag som man ikke ruinerer seg på. Anonymkode: 9f473...b68 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #6 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei, man MÅ ikke, men mange barn ønsker selv å feire bursdagen med venner. De ser jo hva alle de kjenner gjør og at invitasjoner deles ut. Da ønsker de fleste å gjøre det samme, og få gaver av vennene sine. Jeg skjønner ikke helt den greia at det alltid må være alle fra klassen. Det er vel bare en eller to i klassen som er bestiser med ungen man har, så det er ikke sånn at et par stykker ville stå igjen og føle seg utestengt. Det er ikke en klassebursdag, er det vel bare å si, og så invitere kun de par-tre-fire nærmeste vennene/venninnene fra nabolaget og ev fra skolen til barnet. Rolig bursdag som man ikke ruinerer seg på. Anonymkode: 9f473...b68 Jo, det er det. Fordi hvis alle tenker slik og kun ber et par bestevenner, så blir de mindre populære barna aldri bedt! Anonymkode: 75251...1e1 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #7 Skrevet 14. oktober 2023 Neida, dere må ingenting. Spør barnet hva han/hun vil, og dropp det hvis det ikke er stemning for bursdag med klassen. Anonymkode: 75251...1e1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #8 Skrevet 14. oktober 2023 Nå trodde jeg du snakket om en 3-5 åring, og hadde tenkt å si at det må du ikke. Men en som er så stor som skolealder pleier å ønske å feire barnebursdag. Anonymkode: b8cf9...c18 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #9 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 16.49): Nå trodde jeg du snakket om en 3-5 åring, og hadde tenkt å si at det må du ikke. Men en som er så stor som skolealder pleier å ønske å feire barnebursdag. Anonymkode: b8cf9...c18 «Pleier å ønske å feire barnebursdag». Tenker dette er veldig ulikt fra barn til barn, og mange feirer det pga at det er «vanlige» og det forventes? På lik linje som mye annet i samfunnet. Mange barn får vel heller ikke spørsmål om de ønsker å feire, men foreldrene tar det som et selvfølge? Datteren min har feirer barnebursdag/med venner fra skolen i alle år. Hun snakket om det i lang tid i forveien og gledet seg veldig! Gutten min derimot, nevner det ikke. Han gleder seg til bursdag og gaver, som «alle» andre barn. Men han er fornøyd med en feiring, og trenger ikke noe mer? Hadde familiebursdag i går, med fult av søskenbarn på hans alder. Mye kaker, ballonger, is og gaver. Lek og gøy. Og han er fornøyd. Hadde det vært mulig å invitere de to kompisene i klassen han faktisk leker med, så hadde han nok gjerne hatt besøk og lekt med de. Uten noe stor ståhei. Mer som besøk med ekstra kos. Men det er jo ikke mulig. Inviterer man alle, så forventes det jo og «skikkelig» bursdag med alt det innebærer. Nei, jeg spurte han igjen i dag om han ønsket bursdagsfeiring og inviterer guttene i klassen. Han sier nei. Og da respekterer jeg faktisk det. Han har gode kompiser, som han alltid leker med, og fungerer utmerket sosialt (itilfelle noen kommer med kommentarer rettet dit hen). Så kan man jo heller stille seg spørsmålet hvorfor samfunnet er slik at man «må» og det forventes at «alle» barn skal elske å feire bursdag med «alle» i klassen! Anonymkode: 8ff13...655 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #10 Skrevet 15. oktober 2023 Man må ikke. Særlig ikke hvis barnet er fornøyd med å ha familieselskap men om hen ønsker å ha bursdagsfest med venner fra skolen ville jeg gjort det, trenger ikke å invitere hele klassen liksom men hvertfall de av samme kjønn Anonymkode: 462b5...4cb
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 Ja, det må man! Barnet ditt må tvinges, og du har bare å be inn til barnebursdag 🥳 Står i grunnloven det der. Anonymkode: 4183c...934 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #12 Skrevet 15. oktober 2023 45 minutter siden, AnonymBruker said: «Pleier å ønske å feire barnebursdag». Tenker dette er veldig ulikt fra barn til barn, og mange feirer det pga at det er «vanlige» og det forventes? På lik linje som mye annet i samfunnet. Mange barn får vel heller ikke spørsmål om de ønsker å feire, men foreldrene tar det som et selvfølge? Datteren min har feirer barnebursdag/med venner fra skolen i alle år. Hun snakket om det i lang tid i forveien og gledet seg veldig! Gutten min derimot, nevner det ikke. Han gleder seg til bursdag og gaver, som «alle» andre barn. Men han er fornøyd med en feiring, og trenger ikke noe mer? Hadde familiebursdag i går, med fult av søskenbarn på hans alder. Mye kaker, ballonger, is og gaver. Lek og gøy. Og han er fornøyd. Hadde det vært mulig å invitere de to kompisene i klassen han faktisk leker med, så hadde han nok gjerne hatt besøk og lekt med de. Uten noe stor ståhei. Mer som besøk med ekstra kos. Men det er jo ikke mulig. Inviterer man alle, så forventes det jo og «skikkelig» bursdag med alt det innebærer. Nei, jeg spurte han igjen i dag om han ønsket bursdagsfeiring og inviterer guttene i klassen. Han sier nei. Og da respekterer jeg faktisk det. Han har gode kompiser, som han alltid leker med, og fungerer utmerket sosialt (itilfelle noen kommer med kommentarer rettet dit hen). Så kan man jo heller stille seg spørsmålet hvorfor samfunnet er slik at man «må» og det forventes at «alle» barn skal elske å feire bursdag med «alle» i klassen! Anonymkode: 8ff13...655 Hvor gammel er han? Han kan jo invitere de 2 kompisene på bursdagsmiddag feks, ikke selskap. Men at de blir med hjem etter skolen (kanskje du kan hente dem når skolen slutter) og så kan de feks lage pizza og få litt god dessert og game/leke og så bli hentet? Anonymkode: 2ae83...ec9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #13 Skrevet 15. oktober 2023 Vil han ikke, nevner han det ikke, så trenger dere ikke det Samhold og inkludering kan også skje på andre måter 😊 Skolen her har faktisk begynt å låne ut lokale gratis til bursdagsfeiringer, og klassen begynte tidlig å heller ha gavefri feiring hvor man heller kunne vippse litt til foreldrene så kunne de kjøpe inn en større gave på vegne av klassen. Det var veldig fint synes jeg 💕 Jeg er veldig glad for at foreldrene la lista såpass lavt i begynnelsen.. Anonymkode: 80117...5b5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #14 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg hadde aldri hele klassebursdager som barn. Savnet det ikke heller. Feiret en gang med familien og så en liten sammenkomst med de nærmeste leikekameratene i gata ☺️ Anonymkode: e730b...37a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå