AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Disse hundene blir ofte hissige og gneldrete. Hvorfor kan de ikke la hund vøre hund, selv en liten hund trenger både fysisk og psykisk trening. De er ikke babyer men hunder. Hadde folk med små hunder oppdratt de som hunder så tenker jeg at disse små gneldre bikkjene ville vært mye bedre hunder og hatt ett bedre rykte på seg. Jeg har selv en av disse såkalte veskehundene, og han er en rolig, glad og fornøyd hund som ikke driver med denne gneldringen og knurringen, som mange av disse småhundene driver med. Anonymkode: 91547...ef5 2
Tabris Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Hva legger du i å behandle hunden som babyer? Jeg er enig i at en liten hund også trenger fysisk og mental aktivisering, men bjeffing og knurring er litt mer komplisert enn som så. Noen raser er avlet til å ha lav terskel for å bjeffe, noen bjeffer og knurrer fordi de er utrygge (noe som oftest har med avl og genetikk å gjøre), noen begynner å knurre og bli hissige fordi deres grenser ikke blir respektert siden de er så små... det er mange faktorer som kan ligge bak en slik oppførsel. 3 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Lelele dog. Youtube. Anonymkode: 89378...dad
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #4 Skrevet 14. oktober 2023 Har to voksne chihuahuaer som gneldrer som f.. hver gang de hører en lyd utenfor huset, det ringer/banker på døra, de ser fremmede osv osv. De blir ikke behandlet som babyer, men de er like gneldrete for det 😂 Men - det skal sies at når jeg blir sint så slutter de. Så fort jeg ikke er tilstede så begynner de igjen. Men de ble adoptert av oss som voksne hunder og det opplever jeg er verre enn å ha oppdratt fra start selv. Anonymkode: 05407...510 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 Hunden min veier ca 60 kg. Han tror han er en baby. Til tider behandler jeg han som en også. Han elsker å sitte/ligge oppå meg og kose feks🤷🏼♂️. Jævla tungt og upraktisk med 60 kg hund som alltid vil sitte/ligge oppå deg, men veldig hyggelig også😊 Anonymkode: 3f776...f0f 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har to voksne chihuahuaer som gneldrer som f.. hver gang de hører en lyd utenfor huset, det ringer/banker på døra, de ser fremmede osv osv. De blir ikke behandlet som babyer, men de er like gneldrete for det 😂 Anonymkode: 05407...510 Selvfølgelig er de gneldrete😊. Krever ofte svært mye jobb og trening for å få de til å slutte å varsle. De er tross alt avlet frem som varslere/voktere. Chihuahuaen er tross alt designet og avlet frem for å gneldre/bjeffe (varsle). Anonymkode: 3f776...f0f 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #7 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har to voksne chihuahuaer som gneldrer som f.. hver gang de hører en lyd utenfor huset, det ringer/banker på døra, de ser fremmede osv osv. De blir ikke behandlet som babyer, men de er like gneldrete for det 😂 Men - det skal sies at når jeg blir sint så slutter de. Så fort jeg ikke er tilstede så begynner de igjen. Men de ble adoptert av oss som voksne hunder og det opplever jeg er verre enn å ha oppdratt fra start selv. Anonymkode: 05407...510 Blir det brukt til noe hunderelatert da, eller lever de som sofaputer? Jeg kjenner flere trivelige chihuahuaer som knapt lager en lyd, men fellesnevneren er at de får mye stimuli gjennom f.eks. agility, spor. søk og slike ting. Anonymkode: d8889...7b1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 Man bør ikke konkludere med at det er fordi små hunder blir behandlet som babyer, at de blir gneldrete. Min ene lille ble bjeffete mot store hunder etter en hendelse hvor hun var på bakken, og en stor hund trampet henne ned som valp. Etter det, ble bjeffingen mot andre store hunder hennes eneste forsvar. Hun sa ikke et pip mot mennesker eller katter. Det er stort sett mye lyd i små raser. Noen mer enn andre. Men jeg har aldri hatt mer barnevennlige, nussete og glade hunder, enn miniatyrene mine. Man må selvsagt passe veldig godt på, for de er skrøpelige. Hva er forresten galt med å overøse selskapshundene sine med kjærlighet? Plutselig en dag, blir de gamle, syke og går bort. Anonymkode: 8856e...15d 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg har også en liten hund som oppfattes gneldrete av fremmede på tur. Han bråker dessverre noe voldsomt når vi møter hunder, det er min største frustrasjon og vi trener MASSE. Han blir behandlet som en hund selv om han er liten, vi har gått på flere kurs, han brukes i litt agility, vi skal begynne med spor og vi trener masse lydighet samt triks bare for moro skyld. Han får hjernetrim inne, og mye tur i skogen hvor han virkelig tar seg ut. Alt dette, og allikevel skal jeg vedde mye på at de fleste som møter oss på tur automatisk tror jeg har ei gneldrebikkje jeg ikke gidder å oppdra fordi han er liten. Min frustrasjon på tur er også mange som bare ikke skjønner at vi TRENER. Jeg går unna, langt ut av stien, inn i innkjørsler, ut på (offentlige) plener bare for å skape nok avstand. Allikevel blir mange bare stående med bikkja si og lar den stirre på min. Eventuelt ikke korter inn det forbaska flexibåndet. Anonymkode: a26b2...c51 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har også en liten hund som oppfattes gneldrete av fremmede på tur. Han bråker dessverre noe voldsomt når vi møter hunder, det er min største frustrasjon og vi trener MASSE. Han blir behandlet som en hund selv om han er liten, vi har gått på flere kurs, han brukes i litt agility, vi skal begynne med spor og vi trener masse lydighet samt triks bare for moro skyld. Han får hjernetrim inne, og mye tur i skogen hvor han virkelig tar seg ut. Alt dette, og allikevel skal jeg vedde mye på at de fleste som møter oss på tur automatisk tror jeg har ei gneldrebikkje jeg ikke gidder å oppdra fordi han er liten. Min frustrasjon på tur er også mange som bare ikke skjønner at vi TRENER. Jeg går unna, langt ut av stien, inn i innkjørsler, ut på (offentlige) plener bare for å skape nok avstand. Allikevel blir mange bare stående med bikkja si og lar den stirre på min. Eventuelt ikke korter inn det forbaska flexibåndet. Anonymkode: a26b2...c51 Om du svinger ut til siden hver gang det kommer hund for å skape avstand (som man selvfølgelig skal gjøre), kan denne handlingen i seg selv bli en trigger etter en stund. Om vi bruker ord eller gjør en handling kun i triggersituasjoner, vil disse ordene og handlingene bli forgiftet og bli triggere i seg selv. Sving masse ut til siden også når det ikke kommer hund så hunden lærer at dette ikke nødvendigvis betyr at det kommer hund og stresser seg opp. Bruk ord og godbiter du bruker i passering, også når det ikke kommer hund. Du vil sikkert se at hunden øyeblikkelig begynner å se seg rundt og stresse seg opp når du gjør dette i forventning om at det kommer en hund. Med en liten hund er "søk" og kaste godbiter på bakken enklest. Da får man også nesen til hunden på bakken (som sender signaler til hjernen om at miljøet er ufarlig). Tren på det hjemme, også begynn å bruk det ute. Anonymkode: 561e4...0a0 1
Hareena Skrevet 16. oktober 2023 #11 Skrevet 16. oktober 2023 Enda verre i noen andre land. Jeg er ikke et hundemenneske, men det var fælt å se hundeeiere som bar de små hundene som lå på ryggen i armkroken deres eller trillet dem i barnevogn. 1 1
Gentleman1980 Skrevet 16. oktober 2023 #12 Skrevet 16. oktober 2023 Det er bare grusomt når kvinner begynner med babyspråk til hunder. Helt jævlig
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #13 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du svinger ut til siden hver gang det kommer hund for å skape avstand (som man selvfølgelig skal gjøre), kan denne handlingen i seg selv bli en trigger etter en stund. Om vi bruker ord eller gjør en handling kun i triggersituasjoner, vil disse ordene og handlingene bli forgiftet og bli triggere i seg selv. Sving masse ut til siden også når det ikke kommer hund så hunden lærer at dette ikke nødvendigvis betyr at det kommer hund og stresser seg opp. Bruk ord og godbiter du bruker i passering, også når det ikke kommer hund. Du vil sikkert se at hunden øyeblikkelig begynner å se seg rundt og stresse seg opp når du gjør dette i forventning om at det kommer en hund. Med en liten hund er "søk" og kaste godbiter på bakken enklest. Da får man også nesen til hunden på bakken (som sender signaler til hjernen om at miljøet er ufarlig). Tren på det hjemme, også begynn å bruk det ute. Anonymkode: 561e4...0a0 Trener på fokus, stramme båndet, gå andre veier osv "hele tiden" og ikke bare når det kommer en hund, nettopp for å unngå at slike ting blir en trigger i seg selv. Kaster også godbiter på bakken. Anonymkode: a26b2...c51
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #14 Skrevet 16. oktober 2023 Gentleman1980 skrev (1 time siden): Det er bare grusomt når kvinner begynner med babyspråk til hunder. Helt jævlig Haha, jeg legger om tonefallet med alle dyr, merker ikke at det skjer en gang 🙈 Anonymkode: 0b0fd...4cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå