Gå til innhold

Hvordan unngå formueskatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 13.45):

Jeg er i samme situasjon som TS, har jobbet MASSE, spinket og spart for å komme dit, og det er ikke for å gi det fra meg, nå skal jeg ha noe igjen for det til meg selv. Har ikke gjort det slik for gjeves. 

Anonymkode: bb9d7...30d

Er såpass lite en må gi fra seg og det går for at alle skal få like muligheter. Husk at det du gir tilbake til felleskapet ofte er mindre enn de har brukt på deg. Jeg er en av de få som er plussregnskap for Norge siden jeg ikke er norskfødt men har bidratt omtrent fra dag en til å gi penger til felleskapet, mine barn er minusregnskap siden de har fått billig bh, lege, skole osv

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (11 minutter siden):

Er såpass lite en må gi fra seg og det går for at alle skal få like muligheter. Husk at det du gir tilbake til felleskapet ofte er mindre enn de har brukt på deg. Jeg er en av de få som er plussregnskap for Norge siden jeg ikke er norskfødt men har bidratt omtrent fra dag en til å gi penger til felleskapet, mine barn er minusregnskap siden de har fått billig bh, lege, skole osv

Hva har det med saken å gjøre? Hun har allerede betalt skatt av inntekt og nå må hun betale skatt av dette igjen! Dette er blodig urettferdig! Formuesskatten MÅ bort!!

Anonymkode: 48052...ee8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hahaha og ved skillsmisse så må ts dele halve formuen sin!! Nei det er det dummeste du kan gjøre!!

1.  skattefordel som gift, som svaret på ts sitt spørsmål. er man gift har man et samlet fribeløp på 3,4 mill. 

2. særeie. 

Det er ikke amerikanske tilstander i Norge det man er gift i 1 måned og så kan du stikke av med halve formuen 😌

Skrevet

Rikingene i kommunen jeg bor i plasserer pengene sine (for å unngå formueskatt) i: 

- Eiendom (her skatter man fortsatt, men det blir totalt sett mindre enn ved penger i bank). 

- Biler (som ikke synker i verdi og er plassert på et lager). 

- Vedløpshester eller andre verdifulle hester (som selges før de synker i verdi). 

- Lagringsvin.

- Kunst. 

Anonymkode: 08090...8d4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre? Hun har allerede betalt skatt av inntekt og nå må hun betale skatt av dette igjen! Dette er blodig urettferdig! Formuesskatten MÅ bort!!

Så fint at du og flere her i kommentarfeltet er imot Formueskatt. Lurer på hvor dere var i kommentarfeltene når Røkke, Dæli og de andre som flyttet ut av landet pga formueskatten ble rakket ned på. 

At TS må betale formueskatt av rene penger som står i banken synes jeg er helt innenfor når det kun er snakk om 1% utav beløp som overstiger 1,7mill.Det at det må betales formueskatt av bolig (riktignok kun av verdigrunnlag på 25% av takst), bil og andre større eiendeler (hytte, båt...) som en enten betaler eiendomsskatt av eller har betalt avgifter og moms på ved kjøp, der synes jeg galskapen i skattesystemet begynner å vise seg. 

Skrevet
Mt3 skrev (33 minutter siden):

Så fint at du og flere her i kommentarfeltet er imot Formueskatt. Lurer på hvor dere var i kommentarfeltene når Røkke, Dæli og de andre som flyttet ut av landet pga formueskatten ble rakket ned på. 

At TS må betale formueskatt av rene penger som står i banken synes jeg er helt innenfor når det kun er snakk om 1% utav beløp som overstiger 1,7mill.Det at det må betales formueskatt av bolig (riktignok kun av verdigrunnlag på 25% av takst), bil og andre større eiendeler (hytte, båt...) som en enten betaler eiendomsskatt av eller har betalt avgifter og moms på ved kjøp, der synes jeg galskapen i skattesystemet begynner å vise seg. 

Syns det er helt innafor at de flyttet til Sveits. Kommer til å gjøre det samme selv😊 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De sitter i hvert fall igjen med penger til seg selv også, de 12.000 ts sitter igjen med blir spist opp av inflasjonen. 

Altså sitter hun igjen med null til seg selv. 

I ts sitt tilfelle så sitter hun igjen med nærmere 30000kr for med en formue på 2mill så betaler man skatt av beløpet som er over fribeløpet. 

Skrevet

Kjøp bolig

Anonymkode: 9dd4e...723

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 13.45):

Jeg er i samme situasjon som TS, har jobbet MASSE, spinket og spart for å komme dit, og det er ikke for å gi det fra meg, nå skal jeg ha noe igjen for det til meg selv. Har ikke gjort det slik for gjeves. 

At du får mer enn du yter vet jeg ikke helt om stemmer, les mer her:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/brannfakkel-fra-ssb-kvinner-koster-samfunnet-12-mill-kroner-gjennom-livet/o/5-95-435044

Mange som misliker å betale skatt, men elsker å leve i NOrge, prøv somalia eller noe om du misliker staten som gir deg tjenester mot betaling.

Anonymkode: e4f6f...7ab

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Juliv said:

I ts sitt tilfelle så sitter hun igjen med nærmere 30000kr for med en formue på 2mill så betaler man skatt av beløpet som er over fribeløpet. 

Som det allerede har blitt påpekt i denne tråden: TS går over grensen allerede med boligen, så hele beløpet på 2 millioner må skattes av. 

Anonymkode: 827e7...8e0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Som det allerede har blitt påpekt i denne tråden: TS går over grensen allerede med boligen, så hele beløpet på 2 millioner må skattes av. 

Huset eier hun med samboer og ligningsverdien på huset er ikke syv mill. Jeg går kun ut ifra det hun skriver stemmer altså « jeg har snart 2 mill i formue og betaler formue skatt» hadde hun skrevet jeg har formuer på 3,7 mill da hadde hun betalt skatt av 2 mill. Formuen står oppført i skattemeldingen så regnet med at ts vet hva hun har i formue og gir oss riktige opplysninger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Juliv skrev (11 minutter siden):

Huset eier hun med samboer og ligningsverdien på huset er ikke syv mill. Jeg går kun ut ifra det hun skriver stemmer altså « jeg har snart 2 mill i formue og betaler formue skatt» hadde hun skrevet jeg har formuer på 3,7 mill da hadde hun betalt skatt av 2 mill. Formuen står oppført i skattemeldingen så regnet med at ts vet hva hun har i formue og gir oss riktige opplysninger. 

Ts 

Jeg burde sikkert presisert bedre. De 2 mill er penger jeg har utenom bolig. 

Anonymkode: b55fc...dcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da får hun gjeld. 

Ikke mer enn forskjellen mellom eiendommens verdi og egenkapitalen. Formuen er fortsatt den samme.

Anonymkode: 14be0...300

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ts 

Jeg burde sikkert presisert bedre. De 2 mill er penger jeg har utenom bolig. 

Anonymkode: b55fc...dcb

men da betaler du ikke mer enn en tusenlapp i mnd i formue skatt , (hvis ligningsverdien av din del av boligen er 875000 som den burde være).
Ts du er ei helt rå, imponerende kvinne som har kommet veldig langt i en alder av 31år. ikke bruk noe energi på å irritere deg oven den 1000 lappen extra som går til skatt. Det er ikke sikkert du hadde fått til alt du har fått til, hvis du bodde annet sted. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

La oss være enig i å være uenige der. Men skatt på arbeidende kapital slår ofte feil ut

Annonse
Skrevet

Hvis du og din samboer fordeler både bolig og penger/fond likt mellom dere, reduserer dere formuesskatten til 292 kr PR. ÅR.  Altså tilnærmet 0 kr.  

Formuesverdi, bolig med markedsverdi 7 mill, (=25% av markedsverdi)  :    1.750.000
Fond/penger i bank:                                                                                                        2.000.000
Formue verdi                                                                                                                     3.750.000
Bunnfradrag for 2 personer:                                                                                         3.400.000
Grunnlag formuesskatt.........................................................................................   350.000

Formue under 20 mill = 1%, dvs. at din og samboers formuesskatt blir 292 kr i året.  Ikke mye å spare for dere ved å flytte til Sveits, altså :)

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...