Gå til innhold

Hvordan unngå formueskatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du ingen plan for de pengene? 

Sprer du for å ta de med deg ned i graven?

Anonymkode: bb9d7...30d

Ts har jo barn.

Anonymkode: 97fce...663

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon som TS, har jobbet MASSE, spinket og spart for å komme dit, og det er ikke for å gi det fra meg, nå skal jeg ha noe igjen for det til meg selv. Har ikke gjort det slik for gjeves. 

Synes du det er rettferdig? Jeg betaler 500 000 i inntektsskatt. Helt greit at jeg betaler det, men da synes jeg du bør betale formuesskatt også.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
tidsfordriv2023 skrev (54 minutter siden):

Kjøp kunst. Kunst er untatt formueskatt opp til en million. Kjøp par stykker. Noe som beholder verdien over tid. Rembrant, picasso. Etc. 

Rembrandt og Picasso er vel litt dyrt…

Anonymkode: 97fce...663

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også lav lønn, og høyere formue. Min plan er å slutte i jobb tidligere, og kutte ned på formuen. Synes ikke det blir verdt det lenger å jobbe full tid når man får utbetalt under 20 000 i mnd. Dette er jo lavere enn det mange klager over i media. Så da er det bedre å leve livet noen år med egne midler, og få mindre i skatt som pensjonist. 

Anonymkode: 45f73...a5b

Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Synes du det er rettferdig? Jeg betaler 500 000 i inntektsskatt. Helt greit at jeg betaler det, men da synes jeg du bør betale formuesskatt også.

Jeg har da også betalt inntektsskatt av de pengene, og nå skal jeg altså skatte av de ingen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har da også betalt inntektsskatt av de pengene, og nå skal jeg altså skatte av de ingen. 

Ja. Jeg bruker mye penger. Skatter av de også ved å betale mva. Formuesskatt på kontanter er ikke noe å klage på. Jeg er mot formuesskatt på arbeidende kapital, men skatt på formue som er på kontanter er helt greit. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Regner med svaret er nei, men jeg prøver likevel. 

Jeg har snart 2 mill i formue og betaler derfor formueskatt. Har ca. 250 000 i fond og resten i banken. Vet at det ikke er det smarteste med tanke på avkastningen, men jeg er redd for risiko. 

Har en lav lønn, ca. 500. To barn, 31 år. Eier hus med samboer, ca. 7 mill. Ikke lån og eier bil uten lån. 

Er det noen måte jeg kan plassere pengene så jeg kan unngå formueskatt? Det er kun oppsparte midler så det vil bare fortsette å øke (har ingen store utgifter i nærmeste framtid). 

Anonymkode: b55fc...dcb

Hvis formuen er på 2 mill så koster det deg ca 250 kr I mnd 🙄 skjerp deg!

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Er ikke formuesskatten ca 1% da? Det blir jo 20.000 i året, så det korrekte er nesten 2.000 pr mnd. Såklart det merkes om man er lavtlønnet @Juliv

Anonymkode: f6fae...a0a

• Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke formuesskatten ca 1% da? Det blir jo 20.000 i året, så det korrekte er nesten 2.000 pr mnd. Såklart det merkes om man er lavtlønnet @Juliv

Anonymkode: f6fae...a0a

Det er innslagspunkt på 1,7 mill, så formue på to mill koster 3000 i året. Men blir stadig flere som må betale, og summen øker siden innslagspunktet sjelden heves. Jeg betaler feks 11 000 i året nå bare på boligen min, en helt vanlig blokkleilighet. Det største problemet med formuesskatten slik jeg ser det er at man betaler like mye enten man har høy eller lav eller ingen inntekt å betale med. 

• Liker 4
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Ja. Jeg bruker mye penger. Skatter av de også ved å betale mva. Formuesskatt på kontanter er ikke noe å klage på. Jeg er mot formuesskatt på arbeidende kapital, men skatt på formue som er på kontanter er helt greit. 

Hvis jeg også hadde hatt så høy inntekt som deg og ikke jobbet særlig hardt for det og ofret masse i mange år, hadde jeg også tenkt slik du gjør. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er innslagspunkt på 1,7 mill, så formue på to mill koster 3000 i året. Men blir stadig flere som må betale, og summen øker siden innslagspunktet sjelden heves. Jeg betaler feks 11 000 i året nå bare på boligen min, en helt vanlig blokkleilighet. Det største problemet med formuesskatten slik jeg ser det er at man betaler like mye enten man har høy eller lav eller ingen inntekt å betale med. 

Hå har ts bolig også, så de to mill er vel de hun faktisk betaler av, innslagspunkt et er trukket fra. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hå har ts bolig også, så de to mill er vel de hun faktisk betaler av, innslagspunkt et er trukket fra. 

Ja det baller fort på seg når man først har kommet et stykke over grensen. 1% høres så lite ut i utgangspunktet, men må jo betales hvert år på den samme formuen. Så det blir mye betalt inn over en del år. Det verste er når noen med lav inntekt må selge hus og hjem for å få råd til skatten. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

IPS

Anonymkode: d560e...4d4

Skrevet

Større og dyrere bolig er "løsning". Kjøper dere bolig med utleiedel, får du også inntekt. Men husk at det å bytte hus også koster, og formueskatt er promille. Du kan betale formueskatt i et par tiår før du brukte like mye som på en megler.

Anonymkode: ea500...086

Skrevet

Formueskatt er en katastrofe, den raserer til en viss grad næringslivet i Norge. At rike privatpersoner må betale formueskatt på dyre hus etc. er en ting, men hva tror dere en fabrikk eller hotell koster i formueskatt??

Anonymkode: 2fef5...b6c

• Liker 4
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Større og dyrere bolig er "løsning". Kjøper dere bolig med utleiedel, får du også inntekt. Men husk at det å bytte hus også koster, og formueskatt er promille. Du kan betale formueskatt i et par tiår før du brukte like mye som på en megler.

Dessuten kanskje en midlertidig løsning, siden det allerede snakkes om å øke skatten på bolig. Et utvalg foreslo det, mot å senke formuesskatt, men kjenner vi politikerne rett så kommer det sikkert i tillegg til formuesskatten. Mange betaler jo allerede både formuesskatt og eiendomsskatt på boligen fra før. 

Skrevet

Hvis du har lav lønn, som du velger å definere det som

Men har nedbetalt hus på 7 mill, nedbetalt bil og 2 mill i banken og er 31 år

Da har du fått penger fra noen. De pengene er selvsagt ikke spart opp selv!

Og det er helt greit at du må bidra til fellesskapet. 

Anonymkode: d7a48...d23

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke den du svarer, men formue beskattes jo helt likt enten man har fått den eller spart opp selv. Jeg har selv spart opp min formue gjenom mange år i arbeidslivet med lav lønn. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Megler betaler man gjerne med gevinst fra boligsalget, jeg har aldri merket noe til den utgiften ved salg. Er ikke sånn at formuen krymper pga det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke sikkert, jeg er i samme situasjon som TS og har aldri fått en krone. Kun jobbet og spart fra jeg var svært ung. Mens du brukte penger på russebuss, fyll og fest, dro jeg på jobb i den lokale butikken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...