Gå til innhold

Hvordan unngå formueskatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med svaret er nei, men jeg prøver likevel. 

Jeg har snart 2 mill i formue og betaler derfor formueskatt. Har ca. 250 000 i fond og resten i banken. Vet at det ikke er det smarteste med tanke på avkastningen, men jeg er redd for risiko. 

Har en lav lønn, ca. 500. To barn, 31 år. Eier hus med samboer, ca. 7 mill. Ikke lån og eier bil uten lån. 

Er det noen måte jeg kan plassere pengene så jeg kan unngå formueskatt? Det er kun oppsparte midler så det vil bare fortsette å øke (har ingen store utgifter i nærmeste framtid). 

Anonymkode: b55fc...dcb

Skrevet

Har du ingen plan for de pengene? 

Sprer du for å ta de med deg ned i graven?

Anonymkode: bb9d7...30d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har snart 2 mill i formue og betaler derfor formueskatt. Har ca. 250 000 i fond og resten i banken. Vet at det ikke er det smarteste med tanke på avkastningen, men jeg er redd for risiko. 

Har en lav lønn, ca. 500. To barn, 31 år. Eier hus med samboer, ca. 7 mill. Ikke lån og eier bil uten lån. 

Er det noen måte jeg kan plassere pengene så jeg kan unngå formueskatt? Det er kun oppsparte midler så det vil bare fortsette å øke (har ingen store utgifter i nærmeste framtid). 

500.000 er ikke lav lønn. Nå må folk skjerpe seg, ser stadig slike uttalelser. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Og for å svare, du må kjøpe dyrere bolig, kun slik kan du minste formueskatten. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan sende pengene til meg, så er du kvitt problemet. Jeg betaler gjerne formueskatt.

Anonymkode: 16411...ff3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og for å svare, du må kjøpe dyrere bolig, kun slik kan du minste formueskatten. 

Ts 

Ja, er inne på tanken innimellom. 

Ingen annen "enkel" løsning? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du ingen plan for de pengene? 

Sprer du for å ta de med deg ned i graven?

Ts 

Ingen plan nei. 

Skrevet
Hvor mye formue kan man ha uten å betale formueskatt i skatteklasse  1.

Dersom du har stor formue må du betale formuesskatt. Dersom det du har på sparekonto og andre ting du eier som hus eller bil eller aksjer ikke overstiger 1,5 mill, skal du ikke betale formuesskatt.
 Skatteklasse 2 .  3 millioner 

Anonymkode: 024f1...0b6

Skrevet

Flytte til utlandet? 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/verdsettingsrabatt-ved-fastsetting-av-formue/
Denne regjeringen har økt formueskatten betraktelig. Kommer frem i linken hva som gir rabatt ved fastsetting av formue, men som man ser er det lite igjen. Det er kun primærbolig som fremdeles har stor verdsettelsesrabatt. Et mysterium for meg at regjeringen legger opp til at mennesker skal legge alle sparepengene sine i dyre boliger.

Men siden regjeringen favoriserer boligeiere sånn og du ikke liker å ta risiko med fond, så ville jeg trolig kjøpt en dyrere bolig som har en utleiedel. Da får du også skattefrie inntekter fra utleie. 

Anonymkode: 827e7...8e0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):
Hvor mye formue kan man ha uten å betale formueskatt i skatteklasse  1.

Dersom du har stor formue må du betale formuesskatt. Dersom det du har på sparekonto og andre ting du eier som hus eller bil eller aksjer ikke overstiger 1,5 mill, skal du ikke betale formuesskatt.
 Skatteklasse 2 .  3 millioner 

Anonymkode: 024f1...0b6

Ts

Jeg er klar over at jeg må betale formueskatt... Har måttet det noen år allerede. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Flytte til utlandet? 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/verdsettingsrabatt-ved-fastsetting-av-formue/
Denne regjeringen har økt formueskatten betraktelig. Kommer frem i linken hva som gir rabatt ved fastsetting av formue, men som man ser er det lite igjen. Det er kun primærbolig som fremdeles har stor verdsettelsesrabatt. Et mysterium for meg at regjeringen legger opp til at mennesker skal legge alle sparepengene sine i dyre boliger.

Men siden regjeringen favoriserer boligeiere sånn og du ikke liker å ta risiko med fond, så ville jeg trolig kjøpt en dyrere bolig som har en utleiedel. Da får du også skattefrie inntekter fra utleie. 

Enig i det! Flytte til utlandet er uaktuelt. Har ikke behov for større bolig, men for å slippe formueskatt og øke inntekten (da jeg har lav i tillegg) hadde vært lurt med utleie. Har hørt at det er snakk om at det skal bli mer skatt å betale men? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

1) Du har ikke lav lønn

2) https://www.finansco.no/blog/formuesskatten-endres-for-2023-hvordan-fore-store-formuesposter

• Liker 2
Skrevet

Kjøpe dyrere bolig, flytte til utlandet, eller bruke opp pengene på forbruk

Anonymkode: 2fef5...b6c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Jeg er klar over at jeg må betale formueskatt... Har måttet det noen år allerede. 

Enig i det! Flytte til utlandet er uaktuelt. Har ikke behov for større bolig, men for å slippe formueskatt og øke inntekten (da jeg har lav i tillegg) hadde vært lurt med utleie. Har hørt at det er snakk om at det skal bli mer skatt å betale men? 

Det forslag fra skatteutvalget om å fjerne den skattefrie utleien, men jeg tror ikke den er en sak regjeringen ønsker å ta nå. Antar den skattesatsen vil legges på 22% i så fall som er likt utleie av sekundærbolig. 

Ta med i beregningen at det er kostnader forbundet med å flytte også. Du skal betale en del i formueskatt før meglerkostnader og dokumentavgift dekkes inn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har jo formue, hus og bil uten lån, og det veier mye opp for en helt gjennomsnittlig lønn, så når du er så pass godt stilt, hvorfor kan du ikke bidra til felleskapet ved å betale formueskatt? Du høres litt egoistisk ut.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (4 minutter siden):

Du har jo formue, hus og bil uten lån, og det veier mye opp for en helt gjennomsnittlig lønn, så når du er så pass godt stilt, hvorfor kan du ikke bidra til felleskapet ved å betale formueskatt? Du høres litt egoistisk ut.

Jeg er i samme situasjon som TS, har jobbet MASSE, spinket og spart for å komme dit, og det er ikke for å gi det fra meg, nå skal jeg ha noe igjen for det til meg selv. Har ikke gjort det slik for gjeves. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjøp kunst. Kunst er untatt formueskatt opp til en million. Kjøp par stykker. Noe som beholder verdien over tid. Rembrant, picasso. Etc. 

Skrevet

Bruke pengene eller ta opp lån ifbm kjøp av noe. Større hus? Hytte? Utleie-leilighet som også genererer inntekter?

Anonymkode: f6fae...a0a

Skrevet

Kjøp gull eller andre metaller, så kan du grave de ned i hagen. Blir ikke noe avkastning da men ikke skatte heller. Pass på å handle under verdigrense.

Anonymkode: bd130...943

Skrevet

Seriøst 2 mill er jo bare noen få tusenlapper i formuesskatt. For noe vas. 

Anonymkode: 6a4bc...775

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Flytte til en halv formue skatt kommunen. Utgjør litt. Ikke at formuesskatten er så høy på den summen

Anonymkode: 1f161...12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...