Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei søster som ikke har mange venner. Har har venner ei kort stund, men så kutter de kontakten. Litt usikker på hvorfor, men kanskje pga ar hun kommer med kommentarer ofte. Her er ett eksempel: hun pleier å handle hver Fredag kl 9 når butikken åpner. Nå kan hun ikke kjøre pga en operasjon, så hun spurte om jeg kunne kjøre. Jeg slutter kl 13 på fredager,så de 2 siste fredagene har jeg kjørt henne rett etter jobb. 

Begge gangene har hun sagt : Det er mye folk. Det er bedre å handle kl 9. Da er det lite folk 

Er ikke dette unødvendig å si. Noen jobber og kan ikke handle på dagtid. 

Anonymkode: f053e...3b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har ei søster som ikke har mange venner. Har har venner ei kort stund, men så kutter de kontakten. Litt usikker på hvorfor, men kanskje pga ar hun kommer med kommentarer ofte. Her er ett eksempel: hun pleier å handle hver Fredag kl 9 når butikken åpner. Nå kan hun ikke kjøre pga en operasjon, så hun spurte om jeg kunne kjøre. Jeg slutter kl 13 på fredager,så de 2 siste fredagene har jeg kjørt henne rett etter jobb. 

Begge gangene har hun sagt : Det er mye folk. Det er bedre å handle kl 9. Da er det lite folk 

Det er vel ikke det at hun sier det som er problemet, men hun er jo fryktelig rigid. DET er slitsomt. 

Anonymkode: 636ac...2b6

• Liker 7
Skrevet

Det er jo bare en kommentar, ikke et hint om at du skal skulke jobb for å kjøre henne på butikken. Jeg synes også det er slitsomt å handle når det er mye folk, og kan godt kommentere det, men det er jo bare en observasjon. Det betyr ikke noe mer enn det liksom.

Anonymkode: df6ba...11e

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg bemerker ofte at jeg synes det er bedre kjøre utenom rushtiden, kan ikke helt se for meg at noen skal bli fornærmet over det selv om de må kjøre i rushtiden. Jeg blir ikke fornærmet om noen påpeker at det er bedre handle i Sverige selv om jeg ikke har den muligheten...

Det ER mindre folk kl 09 på butikken. Det må da være lov å bemerke det, uten at du tolker det som at hun mener du skal ta deg fri fra jobb?

Anonymkode: 3220f...c5b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som smalltalk. Jeg synes det er rart om hun mister venner på grunn av dette.

• Liker 8
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er galt med den kommentaren? Hun sier jo bare fakta: Det ER mindre folk på butikken klokken 9 om morgenen. Hun ber deg jo ikke ta fri fra jobb for å kjøre henne klokken 9?

• Liker 7
Skrevet
Sirah skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva som er galt med den kommentaren? Hun sier jo bare fakta: Det ER mindre folk på butikken klokken 9 om morgenen. Hun ber deg jo ikke ta fri fra jobb for å kjøre henne klokken 9?

Skjønner det men litt unødvendig å si at det er bedre å handle kl 9 flere ganger 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner det men litt unødvendig å si at det er bedre å handle kl 9 flere ganger 

Enig med deg i det, men det er sikkert bare en slags form for smal talk. Siden hun har operert for kort tid siden er hun nok sliten og kanskje sliter med smerter. Da er det nok slitsomt å gå på butikken og hun merker det nok enda bedre at det er mer folk i 14-tiden. Jeg hadde ikke lagt noe i de kommentarene, bare svart at jaja, det er mindre folk klokken 9. 

Jeg hadde ikke lagt noe i det.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så alt som sies til deg skal være strengt nødvendig? Ikke noe rom for småprat?

Anonymkode: 94e20...e1a

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke problemet med den kommentaren. 

Har du noen flere eksempler, sånn at vi kan skjønne mer hva du mener? Og er det søsteren din som forteller deg at vennene hennes kutter kontakten med henne, og at hun er usikker på hvorfor de gjør det?

Anonymkode: 8c22c...3f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leser dette som litt kritikk eller «misfornøyd» holdning. Hvor er «tusen takk for at du overhodet tar deg tid til å kjøre meg, det er så hyggelig av deg» - holdningen? Tenker faktisk «diagnose» bare ut ifra det du forteller her, fordi det kan virke som at noen sosiale antenner er helt fraværende. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at du/dere ikke ser problemet med den kommentaren! Den vitner om at søstera er utilfreds, det er et alternativ hun ønsker seg som er «bedre». Dette informerer hun om til sin søster som hjelper henne med å gjennomføre alternativ B. Men gnåler om at alternativ A «egentlig er bedre».

De fleste vil «please» den andre (hvorfor tror du TS kjører søstera?) de med sosiale antenner skjønner det og tenker kanskje: «skulle heller ha vært her klokka 09.00» men vi skjønner at det kan fremstå som utakknemlighet og utilfredshet til den vi sier det til. For hva skal TS bruke den informasjonen til, annet enn å forstå at søstera er misfornøyd med dagens ordning som tross alt kun eksisterer pga TS.

De fleste ville stoppet seg selv fra å si denne tanken. Bortsett fra de uten sosiale antenner. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Full Ugle skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke at du/dere ikke ser problemet med den kommentaren! Den vitner om at søstera er utilfreds, det er et alternativ hun ønsker seg som er «bedre». Dette informerer hun om til sin søster som hjelper henne med å gjennomføre alternativ B. Men gnåler om at alternativ A «egentlig er bedre».

De fleste vil «please» den andre (hvorfor tror du TS kjører søstera?) de med sosiale antenner skjønner det og tenker kanskje: «skulle heller ha vært her klokka 09.00» men vi skjønner at det kan fremstå som utakknemlighet og utilfredshet til den vi sier det til. For hva skal TS bruke den informasjonen til, annet enn å forstå at søstera er misfornøyd med dagens ordning som tross alt kun eksisterer pga TS.

De fleste ville stoppet seg selv fra å si denne tanken. Bortsett fra de uten sosiale antenner. 

Her snakker vi VM i overanalysering altså. Holder du på sånn ellers i livet også? Må være utrolig slitsomt.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke la folk henge seg opp i den lille setningen, det er kun fordi dette var det eneste du skrev. 

Det høres ut som om hun ikke er i jobb nå, men hun jobber kanskje til vanlig?

Tenkte uansett på det at det kunne det vært smart å prøve en hobby som hun møter folk igjennom. Begynne å danse, dra på yoga, bueskyting, malekurs osv. 

Anonymkode: 6d626...cf8

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har du noen flere eksempler, sånn at vi kan skjønne mer hva du mener? Og er det søsteren din som forteller deg at vennene hennes kutter kontakten med henne, og at hun er usikker på hvorfor de gjør det?

Har flere eksempler 

Hvorfor parkerer du her? Jeg bruker å parkerer nærmere inngangen 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har flere eksempler 

Hvorfor parkerer du her? Jeg bruker å parkerer nærmere inngangen 

Slike kommentarer synes jeg er irriterende og unødvendig. Jeg hadde lett gått lei å av være med folk som drev på sånn.

Anonymkode: c3a24...e3f

• Liker 2
Skrevet

Min mann kan innimellom irritere seg over at jeg gjentar meg selv, men fakta er også at jeg ganske ofte irriterer meg over å måtte gjenta ting, for han er veldig ofte så inni sine egne tanker og det han selv sier at 1: Jeg har ofte inntrykk av at han ikke får med seg 80% av det jeg sier. Noe som stadig bekreftes av at han ikke har fått med seg informasjon jeg har gitt ham både en og flere ganger. 2: Han bekrefter på ingen måte at han har hørt det jeg sier før han litt irritert kan påpeke "Ja jeg har hørt det. Du har sagt det to ganger allerede. " Relatert til det jeg skriver under punkt 1 kan ikke jeg vite at han faktisk har hørt meg verken første eller andre gangen, før han altså bekrefter ved å være irritert. 

En samtale består av sender og mottaker, og om mottaker er dårlig på å vise/gi uttrykk for å ha lyttet første gang/andre gang/flere ganger er det ikke så rart om ting gjentas. Så selv om din søster kommer med unødvendig kommentar, kanskje det kan hjelpe mot at hun gjentar om du tydelig mottar det hun sier første gang hun sier det? Ikke nødvendigvis, noen gjentar seg jo bare uansett, men jeg vet iallefall at jeg ikke hadde gjentatt ting så ofte dersom jeg faktisk fikk respons og kunne være sikker på at det jeg sa var hørt første gang jeg sa det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slike kommentarer synes jeg er irriterende og unødvendig. Jeg hadde lett gått lei å av være med folk som drev på sånn.

Anonymkode: c3a24...e3f

Og når vi kom frem til huset hennes så rygget jeg inn foran inngangen og da sier hun : Det blir vanskeligere å få ut varene fra bagasjerommet når du rygger inn

Det er jeg som skal bære, så det ordner jeg sa jeg bare da 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og når vi kom frem til huset hennes så rygget jeg inn foran inngangen og da sier hun : Det blir vanskeligere å få ut varene fra bagasjerommet når du rygger inn

Det er jeg som skal bære, så det ordner jeg sa jeg bare da 

At du tar alt som kritikk og klaging sier vel egentlig mer om deg enn om henne.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

At du tar alt som kritikk og klaging sier vel egentlig mer om deg enn om henne.

Det kan være. Hun er veldig lik vår mor som hakker for alt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...