AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg spiser 200 g sjokolade om dagen og drikker 1-2bokser brus om dagen. Jeg vet jeg bør slutte, men hvordan klarer folk å kutte ned? Noen som har klart det, som har spist og drukket like mye som meg? Anonymkode: 83817...04d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg inntok nok ikke like mye som deg, men inntok likevel altfor mye, også via mat (mye "hvit" mat, ultraprosessert mat/mat med mye sukker). Kort fortalt, jeg sluttet, og har ikke noe cravings på sukker. Men det var en prosess med prøving og feiling, frem og tilbake. Å slutte med sukker og stivelsesrik mat, var mye verre enn å slutte å røyke (for meg). Først og fremst, les dette: https://www.nettavisen.no/sukker/dette-gjor-sukker-med-hjernen-din/s/12-95-3422772257 Så legg en plan, og ta 1 dag av gangen. Noen dager må du kanskje også ta 1 time av gangen, eller til og med 5 minutter av gangen. Jeg gikk "cold turkey" og sluttet på dagen, på samme måte jeg gjorde med røyk. Gradvis nedtrapping fungerte dårlig for meg. Men med det kom det også kraftig hodepine og abstinenser, men jeg kom meg gjennom det. For det gir seg. Hvis nedtrapping er bedre for deg, prøv det først. Begynn med at du kun skal spise sjokolade og drikke brus f.eks onsdag og lørdag, som en start. Du kan også bytte ut med sunnere alternativ, f.eks https://sunkost.no/chokay-okologisk-mork-sjokolade-med-mandel-valnotter-og-sjosalt Ja det koster mye mer, men det er et godt alternativ som nødløsning hvis man først skal gi etter. Drikk godt med vann gjennom hele dagen så du holder deg hydrert. Spis gode kilder til proteiner så du holder deg mett. Hold deg til fullkorn, spis mye grønt. Finn noe annet å snacke på, f.eks rå gulrøtter. Ikke så spennende, det vet jeg, men ofte er den psykologiske delen av å "trykke i seg noe" så sterk, at det faktisk hjelper. Lag en dip til hvis du vil. Har du blender, så kan du lage smoothie med f.eks frosne bananer, mandelmelk, dadler, og litt kakaopulver. Det gir sjokoladesmak, men langt bedre for kroppen. Anonymkode: 15fb5...ff8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Det man ikke kjøper eller har i hus spiser man ikke. Anonymkode: 3048b...ed2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 Du bør prøve Zink da det minsker sukkersug.Svetter du mye om natten? Anonymkode: 47ce4...c85
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg spiser 200 g sjokolade om dagen og drikker 1-2bokser brus om dagen. Jeg vet jeg bør slutte, men hvordan klarer folk å kutte ned? Noen som har klart det, som har spist og drukket like mye som meg? Anonymkode: 83817...04d Var min hverdag før med masse sukker,sluttet nå i noen mnd og føler meg såå mye bedre til kropp og sinns. Anonymkode: 47ce4...c85
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 Å kutte er alltid vanskeligere enn å legge til eller gjøre små endringer. Kan du fx starte med å bytte til mørk sjokolade? Da spiser man gjerne litt lindre. og drikke saft istedenfor brus? Når det er blitt en vane kan du gjøre endringer igjen. fx bytte ut sjokoladen med druer/frukt/nøtter og saften med vann eller te Anonymkode: 7b7f1...565 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå